Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 22. november 2024

Julefrokosten 2024:

Som traditionen byder, så afholdes der julefrokost inden vi skal køre ud med juletoget. Der var derfor udsendt indbydelse til de aktive til den 22. november og 27 juleglade medlemmer havde takket ja. Vi mødtes derfor (igen) på Café Korn i Roskilde. På vejen derhen kunne de heldige lige se byens juletræ blive tændt og høre lidt live-musik. Vi satte os til bordet og efter velkomstdrinken var buffeten klar. Således gik aftenen med hyggeligt spiseri og drikke dertil. Som altid hyggeligt at mødes alle afdelinger på samme tid og få en sludder om det hele. Således er vi nu klar til at køre de første juletog, der i år afgår den 7. december   og helt til den 22. december – så det er dejlig tæt på juleaften! Vi ses ombord på toget! /Leif






mandag den 18. november 2024

Nyt fra maskinafdelingen #44-24 18/11:

Julebanneret ved indkørslen er nu sat op!

Et hold hjalp Kjeld og Carsten med at få en palle med dele hevet frem, så det kunne få en tur med damprenseren. Det er dele fra bisselophænget til efterløberen til B3. Efter en tur med varm damp, kunne man nærmest se, hvad det var. Jeg fik malet de sidste rem-stykker/ åse med sort Gori til brug for vest-siden af taget, samt grundet et par andre åse. Vi fik også opsat endnu et julebanner. Der blev også syslet med lidt andre sager, men det fik jeg ikke noteret – andet end at vi var 7 på Gården denne kolde aften. Winther is comming – og det er snart tid til julefrokosten! Og bagefter er det tid til juletoget. Første afgang den 7. december /Leif


Delene får en ordentlig tur med varm damp!


Bissel-ophæng til efterløber på B3



B3 består efterhånden af smådele...


søndag den 17. november 2024

Nyt fra Bafd 16-11-2024

Det var en noget overskyet lørdag i november, der mødte dagens hold fra baneafdelingen. Trods vejret kunne vi stille et godt hold, der i løbet af dagen kunne fordele sig på en række opgaver. Opgaverne foregik omkring Brandhøj Station og bestod bl.a. i svelleudskiftning i et sporskifte, rydning af bevoksning, forberedelse af perronforlængning samt eftersyn og service på et stort dieselelværk.

Rasmus og Børge i færd med at spigre nye sveller med udsigt over søen.

Vi kørte afsted i to arbejdstog med M 12 og M 30 medbringende banevogn og 47-24 med gravemaskine. Mens Steen påbegyndte eftersyn og service på elværket tog Steffen, Peter H, Lars, Børge, Rasmus og Søren fat på at løsne svellerne i den gennemgående del af skiftet til den lave oplagsplads ved km 1,5. Brugen af vores hydrauliske spigroptrækker gik godt og snart var Claus B med gravemaskinen i gang med at trække gamle sveller ud og lægge nye på plads. Snart efter kom Claus N med friske kræfter og da samlingen af skiftet ikke kunne beskæftige 7 mand fordelte vi os på forskellige opgaver. Claus N og Rasmus tog en tørn med at fortsætte den rydning som Rasmus havde begyndt sidste uge, Peter og Lars tilskar perronfundamenter og resten af holdet arbejdede videre på sporskiftet. Og pludseligt var det blevet frokost!

Det kunne have været dagens program, men vi fandt aldrig øldepotet!

Efterår på HVB: opskåret træ i forgrunden og svelleudskiftning i baggrunden. 

Søren og Børge trækker spigr op med hydraulisk redskab. Claus B gør klar til at trække gamle sveller ud af sporet.

Peter og Lars tilpassede perronfundamenter til det kommende arbejde med at forlænge perronerne på Brandhøj Station. Vores tog er simpelthen blevet for lange til de oprindelige perroner, der blev anlagt i 1982-83.

Efter frokost fortsatte arbejdet i alle grupper og da gravemaskineopgaverne ved skiftet var afsluttede benyttede Claus B lejligheden til at fjerne en række træstød langs sporet mellem km 1,5 og kurven ved Brandhøjbanen. Mens vejret blev mere og mere fugtigt og til sidst slog over i regn, blev de sidste sveller spigret og en række bolte i tungelaskerne udskiftet. Efterhånden var det hele lavet, og vi ryddede op og kørte hjemad.

Regntøjet måtte frem sidst på dagen.

En del stød og rødder måtte give op overfor Claus og maskinen. Vi arbejder på at genskabe udsigten over Vinkelsø fra toget.

Regnen tog lidt af under hjemkørslen og var ophørt, da vi kørte på plads i hallen. Vi tog os et kort tavlemøde ved de store whiteboards, vi har sat op i hallen. På den måde er vi ajour med efterårets planer. Næste uge ser vi på justering og understopning af sporet ved km 3,5 og skiftet ved km 1,5.

M 12 rangerer langsomt ind i hallen med 47-24 og vores uundværlige gravemaskine.