Denne
aften gjaldt det klargøring af den næstsidste maskine fra sidesporet med 785mm
maskiner. (Den sidste er 600mm)
Det er M21,
som er en maskine bygget hos Deutz i 1939-40. Den formodes at have deltaget i
byggeriet af de omfattende befæstningsarbejder på Vestkysten. I 1948 kom den
til cementfabrikken Dania ved Assens, der ligger ved Mariager Fjord, hvor den kørte mellem kridtgraven og
fabrikken indtil 1977, hvor 785 mm banen blev nedlagt. Efter et ophold hos en
maskinhandler kom den til HVB i 1983. Lokomotivet vejer 8 tons og har en Deutz
A3M420F 3 cyl. vandkølet diesel på 75 hk. Kraftoverførselen er via en mekanisk gearkasse,
men med hydraulisk skift. Kraften overføres til en blindaksel, der er placeret
mellem hjulene.
Rundt i
Europa findes der stadig nogen velbevarede eksemplarer af dette lokomotiv og
det er da også på listen over mulige renoveringsprojekter hos os. Det findes
også i en normalsporet udgave som rangerlokomotiv, men med en 4- cyl motor på
100 hk.
Som med
de andre lokomotiver, så gik Mads og jeg i gang med en omfattende afskrabning
og trykluft-blæsning af alle flader, så der ikke er mos, jord, vådt træ og
andre materialer, der kan holde på fugten. Bagefter kom det indendørs for
losning af bremse og rengøring af motorrum, men lågerne i den ene side er rustet
godt fast og skal løsnes med grovere værktøj.
Det var
en fantastisk oplevelse at åbne ind til førerrummet, som har været uåbnet
længe. Spindelvæv og maling hang fra loftet, men selve instrumenteringen og
førersæde står i fin stand, som var lokomotivet henstillet i går.
Per arbejdede
videre med lygter og elektrisk arbejde på Jenbacheren, mens Carsten og Jan gik i gang med renovering af motorlåger
til M15 mm.
En fin
aften med 5 fremmødte.
Hydraulisk skifte af mekanisk gearkasse |
Deutz A3M420F 3 cyl. vandkølet diesel på 75 hk |
mange lok på række. De kunne lige være der |