Det
er som redacteur herligt når andre sender en beretning fra arbejdet på Gården.
Denne dag har jeg modtaget hele to indlæg – fra Rasmus og Bruno, der sammen med
mange andre udførte godt arbejde i onsdags. Rasmus skriver:
Jan
O. med team fortsatte deres arbejde på C411 og John L. skar stålprofiler til de
nye bogier. Bygningschefen m.fl. fik nedgravet et perronelement i sydenden af
perron1 på Hhg. for at afslutte forkanten med en mere ”blød” overgang til
jordskorpen.
Senere
fik Bygningschefen og Carsten justeret på forskallingen til udvidelsen på
Lokomotivværkstedet.
Bo
og Bruno trak Da.7 ud på forpladsen af dampremisen for at rengøre lokomotivet –
og vandbeholder bl.a. med hjælp af højtryksrenser. Bag efter blev lokomotivet
fyret op og prøvekørt med de nye bremser, forud for kommende
myndighedsinspektion. (se herunder >>)
Undertegnede
fortsatte arbejdet på Brh. med at opskære de mange henlagte pile-og
birke-stammer, til passende brændestykker, der nok skal gøre gode nytte på
sigt, ved opfyring på vores damplokomotiver. De blev, som tidligere, stablet i
stabler på vestsiden af spsk.130
Jeg
talte ca. 10 medarbejdere på Hhg. denne for- og eftermiddag. /Rasmus Brandt
Så er savbukken sat frem og de første stammer er skåret på mål. |
Der foretages bremseprøve med Da7 på den ”nye” rampe. |
Så skal de med fuld damp hjem og ha kaffe m. blødt brød... |
Her diskuteres om arbejdets videre udførsel... |
Perronforkanten er ”afsluttet” og jorden er planeret. |
Fra
Bruno har jeg modtaget dette fine indlæg om klargøring af damplokomotiverne:
Der
er to sikre tegn på at foråret er kommet:
De
økologiske køer skal på græs og vores damplokomotiver skal klargøres og synes
så de kan indgå i årets trafikafvikling. Som sædvanligt, kan man næsten sige,
var det D-holdet ved Bo Jørgensen og Bruno Jensen, der stod for dette arbejde. Dagen
startede med at vandbeholderene til det rensede vand fra vores
vandbehandlingsanlæg, skulle renses. De var efterhånden blevet godt grønne af
alger inden i, og vi vurderede at det var tiden at gøre noget ved det før det
blev et problem. Bevæbnet med algefjerner og højtryksrenser lykkedes at få de
genstridige alger fjernet. Algerne vil på et tidspunkt komme igen, og løsningen
på sigt er en tank hvor lyset ikke kan komme ind.
Så
fortsatte arbejdet og det lykkedes at få produceret nok vand til at vi kunne
fyre op, teste sikkerhedsventilerne og køre en lille tur og afprøve de nye
bremser. Alt forløb efter planen og i næste uge skal vi have eksternt varmt syn
på Da7 og koldt syn på No3. Vi håber at begge lokomotiver kommer godt gennem
syn, så vi kan få glæde af dem i den kommende sæson.
Rundt
om os på gården var der livlig aktivitet, som det fremgår af billederne. Alt i
alt en herlig dag med mange arbejdsomme frivillige HVB-medlemmer i forårssolen.
/Bruno Jensen
Trykluftrensning af vandtanke er tiltrængt |
HC og Jan får sat de sidste sædelister på i C411 |