Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 17. juni 2017

Nyt fra Bafd. 17-06-2017

Når Hedeland står i fuldt flor, er der masser af arbejde i baneafdelingen. Strækningen skal holdes åben for trafik og med den vildtvoksende bevoksning er det et helt andet problem end for 40 år siden, hvor der ikke var meget grønt i Hedeland.
Beskæringsholdet sidder af på Brandhøj st.
Med et fremmøde på syv mand delte vi os i to hold. Et hold kørte med M 30 til Brandhøj st., hentede slagleklipperen og kørte til Fem Ege st og arbejdede sig derfra nordpå. Det andet hold arbejdede sig sydpå fra Hedehusgård og slog græs på perroner, omkring skiftetræk og kilometersten og beskar buskads og træer.
Klar! Parat! Start! Slagletoget klar til at begynde turen nordpå fra Broen. Foto: LLZ.


Vores trofaste plænetraktor kræver førerens fulde koncentration.

De to hold mødtes på Brandhøj til frokost. Mens slagleholdet skulle videre til andre arrangementer, fortsatte beskæringsholdet videre mod syd. Udover beskæring blev der tid til erstatte låsekæden, der var fjernet af uvedkommende, på et sporskifte på Brandhøj samt at nedgrave et pilemærke, der havde kapituleret overfor den blæsende forsommer. Nu skal der mere end en almindelig efterårsstorm til at vælte det.
"Opbevaringshal med egen jernbanestation beliggende i parklignende omgivelser kun et stenkast fra naturpark med uanede muligheder" kunne billedteksten lyde. Frokosten er slut og arbejdstoget i spor 2 skal videre mod syd, mens M 30 returnerer til Hedehusgård st.
Steffen og Benjamin får det sydlige pilemærke i jorden igen.

Dagens arbejde sluttede ved km. 5,1 da der ikke var mere jernbane.

torsdag den 15. juni 2017

Torsdagsbillederne #115

Alt det materiel vi overhovedet kunne nå at få ud at køre var i drift til jubilæet. Vi havde også besøg af Bloustrødbanens Carl Jensen-lokomotiv fra Ruds Vedby Teglværk. Det hele blev vist frem ved den store lokomotivparade og brugt til både togkørsel og rangering under jubilæet.

Vildmosemaskinen afgår fra Hedehusgård st med et persontog. I baggrunden venter M 25 i spor 3 på afgang med det efterfølgende tog. Foto: Erik Petersen.

Klubbens første lokomotiv T 1, der efter en hektisk afslutning på restaureringen netop blev færdig til at indlede lokomotivparaden. Foto: Mimi Kristiansen.

RVT 1 poserer ved km 1,4 i fint solskinsvejr.


Bo venter i græsset mens M 25 nærmer sig med et persontog, der skal krydste med Vildmosemaskinen og tipvognstoget.

Mon ikke vi på torsdag får et billede at se, der er noget ældre? Måske næsten 40 år gammelt?

mandag den 12. juni 2017

Nyt fra maskinafdelingen #23-17  12/6:


Så er der filmaften til kaffen!


Denne aften blev pludselig til en film- og billedaften, da Per havde medbragt en nyredigeret udgave af jubilæumsoptagelserne og Hjarne kom forbi med tre fine mapper med fotos fra klubbens start. Der er materiale til mange Torsdagsbilleder! Så vi så film og billeder over en kop kaffe. Nogen af os følte dog arbejdet kalde og gik i værkstederne. Lars O. og Carsten fik sammen med Benjamin fremstillet montageplader for nye hjul til gevindskæreren, samt monteret reservemotoren til M23 på et motorstativ. I mens fik Niels og jeg opsat og rettet bannerne, der var faldet noget sammen efter den megen blæsevejr. Vi var 8-9 mand på Gården denne aften, men vi skal vist stadig sunde os lidt efter jubilæet…



Fint gensyn med både festdagen for 40 år siden og forleden...

Slut med festen... Blæsten havde nedtaget jubilæumsbanneret.
Men nu er det oppe igen!


Hjulmontage...

Klar til påsvejsning
M23 reservemotor på stativ



Resterne af det gamle fly-elværk til skrot.