Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 4. oktober 2014

Bafd. & Mafd. -onsdagsholdene

Onsdag var vi 5 mand på banen og forberede lørdagens svelleudskiftning på strækningen på Sletten op til kvægristen, ved spigrer-optrækning på hver 2. svelle.

Arbejdet gik let ved anvendelse den nye letvægts-værktøj, til optrækning af den første, hårde distance - ca 2 cm, således næste værktøj - kobenet der trækker spigrene op det sidste stykke, kan få fat i disse.


Optrækning af sidste spigre, mens der hviler ud;-)



Efter hjemkomst til Hhg forberedtes fremstilling af ekstraudgave det nye værktøj, således hastighed ved spigrer-optrækning markant forøges.


"Kopi-fræsning" af selve kæberne:
Efter hånd-opslibing af Ø14-skrupfræser gik fræsearbejdet meget hurtigt.








 



Et nyt "hammer-emne" til erstatning for det knækkede til brug ved spigring med trykluft, blev i ugens løb også anskaffet, mhp. atter at have 2 spigrerhammer-luftværktøjer i aktion samtidig.


Onsdagsholdet i Maskinafdelingen havde på Hedehusgården i mellemtiden havde fået klargjort ASEA-ellokomotivet for transport til dettes fremtidige indendørs opbevaring på Brh.



/
LLZ

mandag den 29. september 2014

Nyt fra maskinafdelingen #38-14 29/9:


Et flittigt Fredagshold har nu fået adskilt Vildmosen i mange dele, som ligger fint pakket i roevogn 1684. Kedlen er anbragt på deplorider, så den er lige til at køre ud på en lastvogn til Tyskland. Først skal røgkammeret dog aftages, hvilket ikke er en helt lille opgave… Bagefter skal alle de mange afmonterede dele have et grundigt eftersyn og en ny omgang maling. Utætheden i kedlen har desværre ført en del rustskader med sig på de omgivende dele. Den første opgave er dog at få tætnet gennemføringen til den forreste, venstre fjederstok. Den går gennem vandkassen og der drypper derfor vand ned i hovedlejet. Det kræver at hjulsættet skal afmonteres og lejet efterses. Aftenen blev mest brugt på denne planlægning og andre kloge tanker. Jeg fortsatte dog mit eget maleprojekt på M30, så den snart kan blive helt klarmeldt. En fin aften med 8 medlemmer forbi Gården.

Vi er dog ikke de eneste flittige: Rasmus har sendt dette fine link med følgende kommentar:
Teknisk Skole bygger Smalspor!
Det er vist ikke hverdag's kost at der ruller et ny-fremstillet lokomotiv ud fra danske virksomheder. Men det hænder af og til.

Jeg sad og søgte fotos af lokomotiver på Google, og vups! så lå der 2 fotos fra Skjern af et dansk nyfremstillet industribane-lok.  som unge skolepraktikanter har bygget op fra bunden, og efterfølgende er projektet afleveret til Abildå Brunkulsleje. 
Videre søgning gav også resultat på vedhæftede artikel fra Skjern Tekniske Skole's hjemmeside.

Jeg synes det er super nuttet.

Og så er der endnu et eksemplar til optagelse på smalspor.dk  og en gylden mulighed og undskyldning for et besøg i Abildå's Brunkulsleje/museum.

mvh.

Rasmus 
Kedel afmonteret. og på egne hjul Nu skal røgkammeret rives af.

Adskilt i 3 bunker: kedel, undervogn og alt det andet

M30 får opmalet striberne

- og orange bagende + front

Stort set færdigmalet

Det nye førerhus til no. 3 :-)

søndag den 28. september 2014

Nyt fra Bafd 27-09-2014

Lørdag fortsatte vi svelleudskiftningsarbejdet på Sletten med et hold på 6 mand. Oprangeringen var forberedt sidste lørdag, så vi kom hurtigt i gang med det egentlige arbejde. Efter et par timer var rutinen indarbejdet og vi fik udvekslet 73 sveller foruden boret og fordelt yderligere ca. 40 sveller.

I ugens løb havde et lille hverdagshold fremstillet et nyt og noget lettere brækjern til at trække de eksisterende spiger op de første og ofte særdeles hårde centimeter. Selvom svellerne er modne til udskiftning så kan nogle af spigerne (heldigvis) sidde næsten urokkeligt fast, og vi har hidtil brugt et meget tungt brækjern til denne opgave. Derfor er der blevet udviklet en letvægtsmodel, som vi vil benytte fremover indtil vi har fundet ud af, hvordan dette arbejde kan udføres maskinelt.

Næste lørdag arbejder vi videre med svelleudskiftningen og håber på et stort fremmøde.

Rasmus har leveret billeder fra dagen.

Steffen
Svellerne bores inden de lægges i sporet. Først bores markeringer
gennem borelæreren og derefter bores der til fuld dybde.

Svellerne lægges i stakke med 6 stk og køres ud langs sporet

Sporbygning i et flot efterårsvejr

Vores firbenede venner langs med stakkene med nye, forborede sveller.

Kenneth er i gang med at banke spigerne på plads

Klar til hjemkørsel men der er forhindringer på sporet.