Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 3. december 2024

Billedreportage fra tirsdagsholdet

Et arbejdshold fik tirsdag lagt trædæk på RF 479 og inspiceret en nytilkommen byggeplads-eltavle. Holdet bestod af Steen, Søren, Peter og Kenneth. Ledninger til sidebelysning blev fastgjort, tagpap lagt som underlag under bræddedæk og de tildannede gulvplanker lagt på plads.

Steen, Søren og Kenneth i gang med trædækket.

Man kan fornemme hvordan det færdige gulv på vognen kommer til at se ud. 

Sidebelysningen er tændt.

Med nyt eldrevet udstyr og nytilkommen generator er byggepladstavlen et kærkomment supplement.

Peter H


mandag den 2. december 2024

Nyt fra maskinafdelingen #46-24 02/12:

Tuneposten er altid flinke til at bringe en hel side med billeder om vores juletog!

 Endnu en aften i oprydningens og juleforberedelsernes tegn. Et hold tog sig af at fjerne de gamle materialer og gøre nye klar til værkstedsudvidelsen. Et andet fik båret noget tungt vinkeljern til B3´s ramme over til værkstedet – hvor det straks blev skåret over i to… Et tredje hold fik fordelt tjenestekøreplaner og andre instrukser rundt i lokomotiver og togførervogne. Derefter blev tæpper foldet og vognene fejet og til sidst blev flagermuslygterne gennemgået, batterier skiftet og bagefter virkede de fleste igen. Et fjerde hold fik udført de sidste check på M24 og M25 og bremsesand efterfyldt, så der er noget at stå fast på! Et femte hold fik opsat endnu mere lyskæde, så hele stationsområdet nu er så julefestligt som muligt! Vi fik også planlagt andre gode ting over en kop kaffe og satser på at vi er klar til juletrafikken, der starter nu på lørdag den 7. december! 12 medlemmer kiggede forbi Gården denne aften /Leif

Kaffe og planlægning


Endnu en længde lyskæde bliver hængt op. Julestemning i topklasse!

Det nymonterede vinkeljern på B3 egner sig til aflægning af lange materialer... 


søndag den 1. december 2024

'Sukkergris' opdatering lørdag 30-11-2024

Efter grundigt forarbejde blev det første nye jern i dag skruet på undervognen. Det er det bagerste vinkeljern, som senere bliver en del af pufferplanken. Formålet med vinkeljernet er at afstive rammen bagtil, så mere af det udskiftningsmodne jern kan demonteres.

Det nye vinkeljern under bearbejdning. Når materialer i de rette, gamle dimensioner ikke kan fremskaffes, må vi modificere det materiale vi i dag kan skaffe. 

Vinkeljernet er på specialmål og kan ikke købes i den dimension. Derfor indkøbte vi en overstørrelse og bearbejdede  emnet på eget værksted. Arbejdet var udført i mandags, så lørdagen kunne afsættes til montage. Vinkeljernet fik boret huller og pasformen blev prøvet på rammen. Det viste sig at tidens tand havde gnavet dybere end antaget, hvor vinkeljernet skulle sidde. Derfor måtte vi bruge nogle timer med at svejse, tilrette og slibe, førend smeden var tilfreds.

Vinkeljernet er tildannet og boret. Klar til montage!

...og dog. Der skal udbedres lidt på venstre side af rammen, der her netop er svejset.

Og her på højre side, hvor pålægssvejsningen er slebet til og forberedt for montering af vinkeljern.

Vinkeljernet blev derpå midlertidigt monteret med bolte, for den endelige samling foretager vi ved nitning. Med vinkeljernet på plads, var det tid til at demontere et af de langsgående vinkeljern, som sidder placeret på ydersiden af rammepladerne og er med til at bære gulvet i førerhuset. Vinkeljernet er desværre tæret af rust og beskadiget af 'sandwich-rust' mellem vinkeljern og rammeside. De nye materialer ligger allerede klar og venter på tilpasning og montage.

Det nye vinkeljern er monteret på bagenden af rammen med bolte og næste vinkeljern er allerede afmonteret.

I de seneste måneder er der tilgået mange nye dele til undervognen. Bl.a. har vi fået leveret laserskårne fodplader til lokomotivet. Forud for det er lagt et stort opmålings- og tegnearbejde. De næste dele er bestilt til skæring ude i byen.

Mikkel

Nyt fra Bafd 30-11-2024

Dagens hold i Baneafdelingen bestod af Søren, Claus B, Børge, Lars og Steffen. Det var en solrig november dag da Børge, Claus og Steffen kørte ud ad strækningen med banetoget forspændt M30. På vejen til Brandhøj st. rensede vi alle overkørsler go sporskifter for snavs og blade, således at de også kan passeres i de kommende weekender, selvom vi skulle få sne og frost. Sporskiftet til den lave oplagsplads blev understoppet, mens Børge fortsatte rensning af overkørsler til og med Rubjerg st. Understopningen var netop afsluttet inden han vente tilbage, og sammen fik vi smurt sporskifterne på Brandhøj samt læsset yderligere en portion 2x4" reglar til gulvet i museumshallen.  

I mellemtid havde Lars og Søren påbegyndt lægningen af gulvet langs med den nye eftersynsgrav. En fælles frokost blev indtaget, inden vi alle fortsatte med dette arbejde, som vi nåede at få afsluttet i løbet af eftermiddagen. Ved siden af dette fik vi ryddet grundigt op i denne del af museumshallen, repareret og smurt gravemaskinen samt gjort klar til lægning af bræddedæk på den nye fladvogn. Alt i alt en særdeles produktiv dag.

På perronen fik Niels monteret lyskæder på stakittet, så alt ser indbydende ud, når vi på lørdag slår dørene op til årets juletog.

Steffen


Kompressoren er rangeret frem til sporskiftet og kort tid efter
begyndte vi at understoppe det med tryklufthammer.

Sporskiftet er understoppet og ballast skovlet på plads

Vi byggede et trægulv af 2x4" i nabosporet langs med eftersynsgraven (SH)


Søren er i gang med at tilpasse trægulvet til det 
tidligere udstøbte betongulv.