På denne uges torsdagsbillede er vi igen hjemme på HVB. Vi er på Hedehusgården og året er 1981. Den store remise er lige opført og sporforbindelse etableret fra forbindelsessporet til den lille remise.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 19. marts 2020
mandag den 16. marts 2020
Nyt fra maskinafdelingen #12-20 16/3:
Fight Corona! Hansker og luftværn! |
Corona-pandemien er også nået til HVB. Antal fremmødte var allerede faldet grundigt til under regeringens nye anbefalede 1o personer, så det blev enkelt at holde afstand. Vi var dog en lille flok, der under udvisning af passende adfærd fortsatte med opgaverne på Superfos-lokomotivet. Vi bruger jo ofte arbejdshandsker og andre værnemidler i forvejen… Jeg fik afrenset og pletmalet indvendigt i fyrboksen, så den fremstår som en, der er i brug - uden rust. Skorstensbånd og frontlygte fik også en afrensning og en tur med grunderen. Carsten fik løst puslespillet med bremsehængere og klodser, som var blevet blandet sammen under maleprocessen… Steen fik monteret en del dækplader i førerhuset og vi fik afrenset og genmonteret et spilddamprør. Jan og Hans stod i hvert deres hjørne af værkstedet og fik afrenset smørekopperne.
Vi forsøger alle at opføre hos ansvarligt, så mon ikke fremmødet på værkstederne falder yderligere efter de nyeste tiltag… /Leif
Det ligner snart et driftsklart lokomotiv - men det er mere udstillingsklart... |
Fire bremsehængere og fire klodser på fire aksler giver mange kombinationsmuligheder, men blev løst til sidst... |
Afstand forsøges overholdt - skorstensbånd og frontlygte får grunder. |
søndag den 15. marts 2020
Nyt fra Bafd 14-03-2020
Danmark er i en helt særlig situation og Industribaneklubben har også indført regler for samvær og fremmøde på klubbens arbejdssteder. I baneafdelingen færdes vi ude og har kun sjældent arbejde, der indebær tæt fysisk kontakt. Dagens arbejdsprogram var som skabt til at vi kunne holde afstand til hinanden - justering og understopning.
Fem mand drog fra Hedehusgården med M 12 og banevognen samt en tipvogn, der skulle til Brandhøj. Der hentede vi stoppemaskinen og kørte til Rubjerg i et skønt forårsvejr med blå himmel og solskin. Rubjergs spor 2 skulle have rettet enkelte mindre skævheder, der var overset ved justeringen for en måned siden. Opgaven var til at overse, og efter den var afsluttet valgte vi at spise tidlig frokost.
Efter pausen justerede og understoppede vi kurven syd for Rubjerg hen til personaletrinbrættet 'Duskely' og fik også klaret de sidste 50 m svelleudskiftet spor vest for lergraven. Arbejdet var foregået så effektivt, at der var tid tilbage og vi besluttede at tage hånd om et par mindre opgaver, nu stoppemaskinen og vi selv var varmet op.
Efter afslutningen af det egentlige arbejdsprogram for dagen, tog vi til kurven ved km 4,0, hvor sporet et par steder trængte til at få justeret overhøjden. Det klarede vi i fin stil og derfor snuppede vi også lige et par enkelte steder på strækningen over Sletten. Herefter var det tid til at stille stoppemaskinen i hallen på Brandhøj og komme hjemad. En god dag udendørs!
Hvis ikke der er indført yderligere skærpelser af aktivitetsniveauet i Danmark, er det vores plan at mødes igen på lørdag. På programmet står forberedelse af sporombygning foran den lille remise på Hedehusgård.
Fem mand drog fra Hedehusgården med M 12 og banevognen samt en tipvogn, der skulle til Brandhøj. Der hentede vi stoppemaskinen og kørte til Rubjerg i et skønt forårsvejr med blå himmel og solskin. Rubjergs spor 2 skulle have rettet enkelte mindre skævheder, der var overset ved justeringen for en måned siden. Opgaven var til at overse, og efter den var afsluttet valgte vi at spise tidlig frokost.
Efter pausen justerede og understoppede vi kurven syd for Rubjerg hen til personaletrinbrættet 'Duskely' og fik også klaret de sidste 50 m svelleudskiftet spor vest for lergraven. Arbejdet var foregået så effektivt, at der var tid tilbage og vi besluttede at tage hånd om et par mindre opgaver, nu stoppemaskinen og vi selv var varmet op.
Så er vi på vej rundt i kurven. Steffen justerer overhøjde, Lars stopper og i baggrunden holder Kenneth og Steen en lille pause i ballastfordelingen. |
Vi er nær afslutningen. De sidste 50 m svelleudskiftet spor langs lergraven understoppes. |
Efter afslutningen af det egentlige arbejdsprogram for dagen, tog vi til kurven ved km 4,0, hvor sporet et par steder trængte til at få justeret overhøjden. Det klarede vi i fin stil og derfor snuppede vi også lige et par enkelte steder på strækningen over Sletten. Herefter var det tid til at stille stoppemaskinen i hallen på Brandhøj og komme hjemad. En god dag udendørs!
Hvis ikke der er indført yderligere skærpelser af aktivitetsniveauet i Danmark, er det vores plan at mødes igen på lørdag. På programmet står forberedelse af sporombygning foran den lille remise på Hedehusgård.
Lars betjener stoppemaskinen fra jorden. Sporet er kun løftet i kurvens ydre skinnestreng, og derfor arbejder kun den ene af stoppemaskinens to enheder. |
Etiketter:
Bafd,
sporjustering,
stoppemaskine
Abonner på:
Opslag (Atom)