Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 10. august 2017

Torsdagsbilledet #123

Ugens Torsdagsbillede er et lille afbræk i rækken af billeder fra Hjarnes fotoalbums. Genstanden på billederne blev fundet under rangering med vores Frichs-lokomotiv fra Vandbygningsvæsnet tidligere på året.

På hylden bag førersædet lå en række genstande, der formentligt har ligget der ganske uforstyrrede siden lokomotivet stod i remisen i Agger. Blandt effekterne var en slidt notesbog, der havde suget en del fugt. Hvad stod der mon i den?
Hylden bag førersædet i D 5. Trods mange år i HVB's varetægt kunne det se ud, som om intet har været rørt, siden lokomotivet kom til HVB i 1985. Notesblokken ses til venstre på hylden.

Efter tørring nær fjernvarmeinstallationen blev notesbogen så tør, at den kunne åbnes.
 
Notesbogen er mærket 'Herman Bechs boghandel i Lemvig', en boghandel, der nedlagdes i 1959. Noget kunne tyde på, at VBV havde indkøbt et større parti notesbøger, for notaterne i bogen er dateret mellem 1968 og 1978. Dette opslag fra 28. - 30. marts 1978, er et af de sidste i bogen og det er formentligt et regnskab over udkørte høfdeblokke. Muligvis af to vægtklasser - 1,5 t. og 4 t. Det virker nærliggende, at formode at man har kørt med 26-30 1,5 t. blokke og mellem 15-16 4 t. blokke pr. tog. Det ser ud til at man kunne nå 5 tog pr. arbejdsdag.

mandag den 7. august 2017

Nyt fra maskinafdelingen #30-17  7/8:




Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles.

Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse om i sidste blog-indlæg. Per tjekkede om køleren fungerer som forventet og den nedkøler fint temperaturen med 30 grader.

Lars O. og Carsten har fået fremstillet en stribe flotte fjederkurve og denne aften blev det første sæt samlet. Det er hårdt arbejde at få banket fjederbladene ind i kurven, men resultatet blev godt!

Niels og jeg genopbyggede den gamle reol i depotvognen sammen med Carsten. De nederste kasser var faldet sammen under mange års overlast. Nu er konstruktionen styrket væsentligt, så vi regner med at den nu holder. Kasserne er for mange år siden overtaget fra DSB, da de fik et nyt lagersystem.
7 mand sås på Gården denne aften.

Der blev lagt kræfter i hammeren, da fjederkurven skulle slås på fjederbladene

Færdigt arbejde med 1. sæt.3 sæt "more to go"

Den genopbyggede og forstærkede reol i depotvognen