Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 29. januar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #04-24 29/01:

Buret får en omgang M30-orange

Det blev en aften med fuld aktivitet flere steder; lægningen af tagbrædder på C411 blev klaret forleden og denne aften blev der derfor lagt tagpap på af Mikkel og Carsten. 

Jeg fik malet flot orange på buret til gravemaskinen og bagefter tog Jan Futtesak og jeg de grønne malerruller i hånden og fik malet de fire store vognsider en første omgang inde i snedkerværkstedet. Kjeld, John, Brian og Klavs kæmpede med at få adskilt gravemaskinen, så køleren kunne komme ud for et tiltrængt eftersyn for en utæthed – og motorhuset klargjort til en omgang grunder. Henrik rettede motorlågen op for buler og fik den grundet.

Udenfor gik Niels og Rasmus i gang med at fælde lærketræet, der desværre nu står i vejen… De blev assisteret af Jan D. ; Alexander og Andrew, der sikrede faldretningen med et stramt tag i rebet. Vi var 14 mand på Gården denne aften. /Leif

Metalkanterne er monteret og pålægningen af tagpap er i gang


Det er en gammel maskine og køleren skal også have en omgang...

Her får motorklappen en grundig grunding

Vognsiderne til C411 bliver grønne...

De sidste indledende forberedelser

tre mand står klar til at trække i den rigtige retning...


Det lykkedes, men sporet er ikke farbart til enden af banen ;-)

 

søndag den 28. januar 2024

Nyt fra Bafd 27-01-2024

Endelig var frosten gået af jorden og baneafdelingen kunne igen flytte jord. Vejret var i øvrigt tørt og relativt lunt. Efter småopgaver på Hedehusgård delte vi os i to hold. Steffen, Børge og Claus B og N kørte med M 12 og gravemaskinevogn til km 0.5 for at rense op omkring gennemløbet i dæmningen. I musemshallen arbejdede Søren og Kenneth med D 8 og lettere oprydning i hallens østligste spor. 

Efter frokost stod der lokomotivflytning på programmet. Her er 2xClaus, Steffen og Kenneth i fuld gang med at sænke M 34. Foto: SH.

Begge hold mødtes i banevognen på Hedehusgård til frokost. Når vi arbejder flere steder langs banen, prøver vi altid at spise sammen. Det giver sammenhold og mulighed for at planlægge eftermiddagens arbejde. Efter frokost tog vi fat på at flytte M 17 og M 34, der stod klar på deplorider i spor 20. M 12 tog sig af M 17 og M 30 kørte afsted med M 34. 

Dagens første opgave bestod i at trække hegnsstolperne ved nordenden af værkstedsremisen op.

Arbejdet med at rense op omkring gennemløbet i dæmningen syd for rampen er afsluttet. Omkring gennemløbet jævnede vi desuden dæmningssiderne pænt af.


God afvanding er vigtigt for sporets beliggenhed. Her er gennemløbet nordøst for Brandhøj tjekket og fundet i orden.

I lav fart gik det mod Brandhøj, hvor der var afsat plads til de to lokomotiver, der før har været henstillet i museumshallens østligste del. Begge maskiner er ikke driftklare, men repræsenterer klassiske produkter fra danske lokomotivfabrikker - Pedershaab og Nagbøl. Arbejdet med at transportere maskinerne forløb uden vanskeligheder. Vi er rutinerede i løft og håndtering af lokomotiver i den størrelse og hurtigt kom begge lokomotiver ned fra deploriderne. Via opbevaringshallens skydebro kom de ind på de rigtige spor, hvor de nu kan stå trygt og tørt. På Brandhøj havde Rasmus dagen igennem (og i løbet af ugen) ryddet endnu mere op i træer og krat omkring hallen. Vi skal snart have fliset de store stakke af grene, han har produceret!
M 12 med M 17 på slæb ved km 0,5. Destination: Opbevaringshallen ved Brandhøj. Foto: SL.

M 9 med M 17 på slæb. M 17 var i 1999 på vej fra oplagspladsen ved Brandhøj til indendørs opstilling på Hedehusgård. Opbevaringshallens på Brandhøj blev opført i 2008.

Industribaneklubben har igennem 50 år indsamlet et bredt udvalg af danske industribanelokomotiver. Hovedparten af den omfattende samling, der ikke er i drift, står i opbevaringshallen på Brandhøj. Om det var af lettelse over endnu en velgennemført lokomotivtransport, eller om det var af stolthed over den omfattende 'genbank' til fremtidige smalsporsentusiaster er ikke til at sige: Der blev taget billeder af mandskab og begge maskiner, da de blev kørt på plads via skydebroen.

M 17 på skydebroen. Foto: SL.

M 34 er rullet ud på skydebroen.