Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 25. august 2016

Torsdagsbilledet #74

For de fleste af os er ferien nu slut og de dagligdags opgaver igen højt på prioriteringslisten. Feriebillederne og minderne har vi dog lov at ha'. I 1995 tog en gruppe IBK-medlemmer en lille tur til MT Groups byggeplads ved Storbæltstunnellen på Korsør-siden. Turen foregik med tog til den gamle station i Korsør og derefter til fods til byggepladsen. Inden vi kastede os over entreprenørernes 900 mm. materiel holdt vi en lille pause ved udsigtsplatformen med udsigt til den kommende bilbro.
Gruppebillede foran Storebæltsbroen. Fag nummer 2 er netop lagt på plads i broen. Fra venstre ses Gert Højgaard, Søren og Peter Hein samt Morten Banke. Claus er bag kameraet. Vi slukker tørsten efter vandreturen.
Vel fremme ved tunnelbyggepladsen så vi Schöma-lokomotiver og vogne i lange baner. Tunnelgravningen var i 1995 afsluttet og installationsarbejderne i de to tunnelrør begyndt. Derfor var alle jordvognene i overskud og hensat på en stor lagerplads i både to og tre etager. Der var flest rotacars, men også en del rotakippers, som vist havde en fortid hos Kanaltunnellen.
Opstablede vogne på MT Groups oplagsplads nord for den nye Korsør station. Der er flest rotakippers på dette billede. Blandt vognene er 46-49, 46-70, 46-76 Mühlhäuser 1.1969/1993), 46-77, 46-80, 46-83 (Mühlhäuser 1.1976/1993) og 46-93.

onsdag den 24. august 2016

Efterårstog i Uge 42




Allerede nu kan vi markedsføre vores nye tiltag: Efterårsferietoget. Det er herligt at give folk
 mulighed for en lille togtur inden juletrafikken kommer i gang i december. Vi håber på godt efterårsvejr og mange, der kommer og kører med!

mandag den 22. august 2016

Nyt fra maskinafdelingen #27-16 22/08:




Så er redacteuren tilbage på Bloggen efter en herlig ferie. Måske dukker der et forsinket ”postkort” op en dag…
På værkstedet var det hektisk aktivitet, herunder en reparation af et utæt olierør på M24, som derfor desværre måtte udgå efter sin anden plantur i søndags. Det var heldigvis til at udbedre og lokomotivet er klar til på søndag.
Bo og Peter prøvemonterede plader på No 3´s kedel. Det ser desværre ud til at dem rundt fyrkammeret skal laves på ny, da en del af hullerne ikke længere passer. Til gengæld overholder den nye kedel nu alle specifikationer.

Der blev også afrenset og malet dele fra dynamoen til M25, så den snart kan kobles sammen med motoren og komme på plads i lokomotivet igen.
Carsten skar plader ud til de nye værktøjsrum, som indrettes i de tidligere trin og jeg afrensede og grundede undervognen på M30, så den snart kan få en ny omgang lokomotivrød.  Drejeskiven fik også lidt mere sort, nu dækket endelig er helt færdigt.

8 mand på Gården denne aften.

Carsten skærer pladestykker ud til de nye værktøjsrum i M30´s trin

Drejeskiven får lidt sort på det flotte, færdige arbejde.
Det var en lidt vanskelig tilpasningsopgave, som blev udsat i efteråret. For koldt og for vådt...

Pladen over fyrboksen og endepladen skal skæres på ny, så de passer bedre til den nye kedel.

M24 prøvekøres og M30 får afrenset maling fra undervognen

Blæserringen fra dynamoen får en omgang sort

- og M30 får en omgang grunder