På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
lørdag den 23. juni 2012
Nyt fra Bafd 23-6-2012
Lørdagen blev benyttet til oprydning både på Hedehusgården og på Brandhøj. Gennem mange år har der ved brændeskuret på Hedehusgården ligget en mindre bunke sveller delvist sammenfiltret med træ, som skulle saves til brænde. Vi fik taget disse sveller med på Brandhøj, hvilket inspirerede Carsten og Anders til at save det sidste brænde, slå græsset og få ryddet pænt op dér hvor bunken havde ligget. Et nydeligt resultat, der sammen med de øvrige nyklippede græsarealer og Leif's blomsterfyldte tipvogn giver et godt indtryk til kunderne.
På Brandhøj fortsatte Lars og Arne indsamling og sortering af sveller flere steder på arealet mens jeg fik bukket sporskiftet til, spigret samt monteret tvangsskinner. Dagen sluttede med lidt græsslåning omkring sporskiftebukkene på Rubjerg, der var forsvundet i græsset, som gror ganske uhæmmet for tiden.
Steffen
tirsdag den 19. juni 2012
Kultog i USA
Extreme Trains - The Coal Train
Hvad man dog ikke finder på YouTube...
En spændende udsendelse om en af de store kulbaner i USA, der kører gennem den berømte "Horse shoe"- kurve. Udsendelsen indeholder også dele om sporvedligehold og hjuludskiftning på 5 minutter..
Matt joins the coal train hauling a priceless cargo of coal through Pennsylvania from mine to power plant. Getting the train, which weighs 1,400 tons when full, over the Allegheny mountains can be quite a challenge. Matt pitches in with the crew as they load up the train and learns how the Nazis tried to blow the tracks during World War II
part 1:
part 2:
part 3:
Hvad man dog ikke finder på YouTube...
En spændende udsendelse om en af de store kulbaner i USA, der kører gennem den berømte "Horse shoe"- kurve. Udsendelsen indeholder også dele om sporvedligehold og hjuludskiftning på 5 minutter..
Kultog:
part 4:
part 5:
http://www.youtube.com/watch?v=_guBAryvToo&feature=relmfu
Generel
historie om lokomotiver incl. mineloko og Panama-kanalens træk-tog:
mandag den 18. juni 2012
Nyt fra maskinafdelingen #23-12 18/06:
M15 tager hatten af! |
Så tog M15
hatten af… Med vores røde stabler som uundværligt redskab, fik vi taget taget
af; men først fik vi reddet kryolitten, der havde gemt sig oven på taget i
disse mange år i en spand. Det er jo den sidste kryolit fra minen i Iviqtut! Jan
og Per havde i onsdags taget inderbeklædningen af og fjernet al glasuld. Nu er
det også fjernet fra taget. Det er dog så bulet, at der skal en ny plade til. Det
ser ud som om et læs kryolit er landet direkte på taget. Carsten og jeg fik
ryddet op i de mange dele, der blev fundet frem bag værkstedet til
bygningsdagen, så de kunne komme på en palle og blive placeret på Brh. Svend
har de sidste mange onsdage drejet hjul og det ser godt ud! Jeg synes han
fortjente en rengjort drejebænk at arbejde videre på. Kenneth puslede rundt med
div. opgaver, så med ham var vi fem flittige denne aften.
Svends store produktion af hjul i rengjorte omgivelser |
Lejekasser, fjedre og koblingsdele fra tipvogne |
Abonner på:
Opslag (Atom)