Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 29. juni 2024

Nyt fra Bafd 29-06-2024

Fra morgenstunden var det som om vejret var uafklaret om det skulle være overskyet, eller om solen skulle skinne. Varmt var det under alle omstændigheder, og til slut vandt solen. Skønt vejr, der især nok glædede vores særtogsgæster, for vi arbejdede en del indendørs. Det var naturligvis eftersynsgraven i museumshallen, der stod på listen over opgaver, men også ukrudtsbrænder og græsslåning stod på programmet. Holdet var fint med 9 mand forbi arbejdspladsen i løbet af dagen.

Det kan jo ikke være fysisk arbejde det hele. Der er også kaffe, som skal drikkes og kanelgiflerne skal spises inden udløbsdatoen. Til eftermiddagskaffen slog vi os ned på bænkene foran museumshallen og nød det fine vejr. Skulle forbipasserende være i tvivl om hvad vi laver har Claus B vores betegnelse trykt på ryggen af sin t-shirt: Banebygger!

Efter støbningen i tirsdags var vægelementerne straks sat på, så i dag kunne vi koncentrere os om at fjerne forskalling og tilfældige betonklatter på de 8 stålsøjler, der skal bære sporet over graven. Som altid var der også en del oprydningsarbejde og klargøring til de næste opgaver. Snart kunne vi løfte de præfabrikerede skinner til sporet på plads og begynde tilpasningen til sporforbindelsen. Det krævede lidt afkortning af en af skinnerne, mindre slibearbejder og nøje placering af skinnerne inden de blev midlertidigt fastgjort. Udenfor hallen lå Steffen, Claus B og Børge i gruset og rodede med ukrudtsbrænderen. Det er netop en af årsagerne til at vi etablerer eftersynsgraven! Vi har behov for bedre muligheder for at efterse vores efterhånden mangfoldige samling af banegrej. 

37 kg/m skinnerne til gravsporet løftes på plads. Søren og Peter Hein arbejder fint sammen om opgaven.

Fyldet tættest på eftersynsgraven skulle komprimeres, men det støvede en del, inden vi fik vandet området grundigt. Kenneth prøver at skabe lidt tåleligt atmosfære! Lars og Claus N agerede derefter vandbærere og klimaet blev straks bedre.

Efter frokost fortsatte holdene deres arbejde, men der blev mulighed for at Claus N kunne slå en del højt græs langs museumshallens østvæg. Samtidig havde Hans travlt med græsklipning i sporviften, imens Rasmus tog sig af græsslåning på Brandhøj Station. Arbejdet på ukrudtsbrænderen fortsatte, mens et særtog blev oprangeret på sporviften. I hallen blev der klargjort vinkeljern til skinnerne i forbindelsen til gravsporet og to af dem blev svejset på, mens de øvrige er klar til svejsning. Det er planen at støbe betongulv i forlængelse af det gulv, vi allerede har i hallens sydøstlige del, og derfor erstattes de eksisterende træsveller af stålprofiler. Med vinkelslibere og svejseværk fremme, blev vores Geismar-skinnesliber omsporet og ombygget til brug på 700 mm. Der resterer endnu lidt tilpasning, men skinnesliberen blev under alle omstændigheder første stykke materiel over graven! 

Særtog med M 25 rangeres ud af hallen i baggrunden. I forgrunden arbejder Steffen og Børge med justeringer på ukrudtsbrænderen. Den kræver ikke så lidt arbejde.

Græsset er slået på perronerne ved spor 1 og 2 på Brandhøj station. Foto: Rasmus Brandt.

Omsporet skinnesliber over graven. Begivenheden vækker stor munterhed blandt de aktive - fra venstre Claus B, Kenneth og Søren.

Mens vores klubkammerater på særtoget satte passagererne af og rangerede på plads, fik vi ryddet op og sat materiellet på plads. Vi håber at justering af ventilen til ukrudtsbrænderen i løbet af ugen kan få has på den ujævne gastilstrømning og deraf følgende vanskelige indstilling af brænderne. Ellers nærmer vi os feriesæsonen, hvor vi primært tager os af mindre vedligeholdelsesopgaver og justering af alt det grønne, der omkranser vores bane i Hedeland. 

Dagens særtog er ankommet i spor 1 og passagerne stiger af. Togpersonalet har venligt rullet rollatoren frem, så turen ud til den ventende bil bliver så let som mulig.


onsdag den 26. juni 2024

Støbning i museumshallen 24-06-2024

Betonbilerne ved efterhånden hvor Hedelands Veteranbane ligger. For to uger siden støbte vi gulv i udvidelsen af værkstedremisen og tirsdag støbte et arbejdshold eftersynsgraven i den del af museumshallen vi benytter til arbejdstog.

Støbningen er i fuld gang. Båndet fra betonbilen har let adgang gennem den åbne vægflade.

Inden betonbilen ankom, havde arbejdsholdet løftet to paneler ud af væggen mod parkeringspladsen. Arbejdet var forberedt i lørdags og derfor tog det ikke lang tid. Betonbilen kunne derfor let stikke båndet ind i bygningen og planmæssigt gled 7 kubikmeter ned i gravens gulv. Aflæsningen tog 27 minutter og Lars, Børge, Søren og Peter håndterede fordeling, styring af betonslange og afglatning af betonen i fin stil. 

Behagelig arbejdsstilling for betonchaufføren, blødt græs og skygge!

Betonbilen er kørt. Indenfor sveder HVB's betonhold med den sidste udglatning.

Så er betongulvet jævnt og glat. Så skal det bare hærde.

Sammen med gulvet i graven støbte holdet også gravens sydlige forkant. Går alt som forventet, kan kanten afforskalles allerede i weekenden og skinnerne monteres. 

Vejret er varmt for tiden, så betonen har allerede nu, kun 1½ døgn efter støbningen, været vandet tre gange for kunne hærde ordentligt og opnå den rette styrke. I morgen vandes der igen.

mandag den 24. juni 2024

Nyt fra maskinafdelingen #23-24 24/06:

En roevogn hentes af M4 til særtransport

 En mere stille aften; værkstedsudvidelsen afventer nu de nye tagbuer. M4 kørte ud og hentede en roevogn, som blev anvendt til transport af de overskydende isoleringsplader. De skulle ud til vognhallen. Det krævede lidt rangering, fordi M25 stod foran. Men den opgave klarede Carsten og Johnny fint. M4 prustede dog lidt, hvilket gav en god, tyk diesel-os ud i den stille sommeraften. Andrew og jeg arbejdede på nye ophæng til bannere i museet og Jan S. kiggede videre på gode monteringsløsninger til monitorkasserne, der ellers næsten ser færdige ud. John med flere fik bakset stålprofiler ind til B3. Kjeld fik lige skruet to pallebænke mere sammen, som vi prøvesad under indtagelsen af en læskedrik. Vi var 10 mand på Gården denne milde sommeraften /Leif

lettere tåge af diesel-os fra M4

I snedkeriet får vi savet profiler i bannerophæng

der slæbes vinkeljern ind til B3


Aftenen sluttes af med en sodavand på de nye bænke


søndag den 23. juni 2024

Nyt fra Bafd 22-06-2024

Der var regnskyer i horisonten da baneafdelingen mødte ind. Der var til en forandring ingen særtog på banen, men dagens program lød på opgaver i museumshallen: oprydning efter jernbinding, de sidste forskallingsarbejder, klargøring til støbning af eftersynsgrav samt ombygning af vores sporkørende ukrudtsbrænder. Vi var 7 mand i baneafdelingen og rundt på gården var andre aktive også i gang med arbejdet.

Eftersynsgraven blev klar til betonleverance i næste uge.

I museumshallen blev der først ryddet op efter de seneste ugers arbejde. Brugt forskalling kørtes til hhv. brændeskur og deponi mens diverse støbe- og grusrester tippedes af udendørs. Derefter gik arbejdet med at etablere forskalling til eftersynsgravens top i nord- og sydende. Begge ender blev udført med udsparing til skinner. På den måde er det i fremtiden muligt at føre et spor ud gennem en port i museumshallens nordgavl. Vi bygger i nutiden, så vi også i fremtiden kan nyde fortiden! 

Armeringen i gulvet blev løftet med afstandsholdere i plast og værktøj til støbning placeret omkring eftersynsgraven. For at få betonen ind i hallen løsnede vi sidebeklædningen i hallens ene fag. Den sidder stadig solidt fast, men arbejdet med at løsne den endeligt, inden betonbilen ankommer, er væsentligt lettet. Ved dagens afslutning var alt klar til hverdagsholdet og deres arbejde med støbningen. 

Steffen og Børge skubber prototypen til ukrudtsbrænderen ud af museumshallens østligste spor. 

Hans trimmer området foran museumshallen.

Steffen findeler prototypen, der var blevet noget medtaget af den høje temperatur. Nu ender stumperne i et af vores damplokomotiver. 

Sammen med harvning af ballastskuldrene bliver ukrudtsbrænderen, vi har overtaget fra Bloustrødbanen, vores primære våben mod ukrudt i sporet. Ukrudtsbrænderen er afprøvet igennem det seneste år og fundet ok til vores brug. Prototyperammen var bygget af genbrugslægter. Den har bragt væsentlige læringspunkter omkring skørter, stålpladeafskærmning mv. for at holde varmen over sporet. Den væsentligste læring var dog at træ ikke er det bedste materiale til rammen. Ved længere kørsler måtte rammen forstærkes ved påskruning af nye lægter, da varmen langsomt eroderede lægterne ved forkulning...

Børge og Steffen rullede derfor ukrudtsbrænderen ud, adskilte prototyperammen og findelte den til brænde, skar stålprofiler og svejsede en ny ramme sammen. De fabrikerede beslag og fik inden eftermiddagskaffen fremstillet grundkonstruktionen. Ukrudtsbrænderen blev testet sidst på dagen. Der er endnu noget arbejde tilbage, men grundlæggende fungerer det.  

Den nye ramme til ukrudtsbrænderen svejses sammen.

Der tales om 'power yoga', 'cross fit' og 'fysio-flow', men på en helt almindelig dag på banen vedligeholder vi vores styrke og smidighed, mens vi udfører produktivt arbejde. Her placerer Søren afstandsholdere under gulvarmeringen.

Som på alle seriøse byggeprojekter efterlod vi en hilsen til fremtiden. I en flaske Taylor's chip dry port gemte vi en lille besked med navnene på arbejdsholdet. 

Alt i alt en dag, hvor vi i baneafdelingen fik løst opgaver, der ligger i god forlængelse af vores mål om øget mekanisering af arbejdet: ukrudstbrænderen som et konkret stykke maskinerin og eftersynsgraven som en forudsætning for fx. opsmøring og kontrolmålinger på vogne og andet sporkørende materiel.

Andre steder på Hedehusgård skete der også en del. Det nye tag på billetsalget blev afsluttet og i værkstedsremisen blev der også arbejdet på flere fronter.

Bygningschef Niels fik afsluttet det nye tag på billetsalget med færdiggørelsen af den nordlige vindskede. Redaktør Peter hjalp med at holde.

Som sædvanligt arbejdes der også i næste uge på flere hverdage. Har du lyst til at bidrage så tjek ind på vores hjemmeside og se mere om hvordan det kan ske. Vi kan love dig masser af meningsfuldt arbejde med at bevare et kørende minde om de smalsporede industribaner og gode kammerater.

Det var begrænset med togkørsel for baneafdelingen i dag. Om det var derfor formanden fik trang til at prøvekøre Kjelds børnetog på perronen, vides ikke. Det ser ud til at det var en god tur! (Foto: Kenneth Andersen).