Lørdag bød på en bred palet af opgaver i Baneafdelingen. Selvom to mand var afsted til DVF-møde, så kunne vi alligevel mønstre 6 mand. I løbet af ugen var der kørt sveller bort, så dagen startede med oprydning efter dette samt transport af 3 sæt deplorider til Brandhøj. I mellemtiden arbejdede Søren og Claus B med at flytte et nav for et tandhjul på den ene aksel til D8.
D 8 er et Pedershaab-lokomotiv, der oprindeligt har kørt ved Vandbygningsvæsnet i Thyborøn, og efter mange års stilstand i renoveringsprojektet, skrider dette atter fremad. Således er det omsporet fra 785 til 700 mm og forsynet med nyafdrejede hjul. Dette arbejde er delvist foregået i vognhallen på Hhg og bekvemt udført med hjulene opad. Navet blev flyttet og derefter kørte vi på Brh, hvor lokomotivrammen ved hjælp af Salta-gravemaskinen blev vendt, og atter kunne stå på egne hjul på HVB.
Der blev foretaget yderligere oprydning på Brandhøj, og Steen og Klavs sørgede for at sporskifterne blev smurt på Rubjerg og Brandhøj, så de er klar til julekørslen. Vi kørte tidligt op og indtog kaffen i vognhallen.
Dagen sluttede af med en reparation af sandingsanlægget på M12 samt afprøvning af en skinnesav.
Steffen
Efter lidt varme kan navet flyttes vha. bolte, møtrikker og klodser |
Den gamle Salta-gravemaskine kan let vende rammen (SH) |
Claus B afprøver skinnesaven. Det tager ca. 30 sek. at skære en skinne over. |