Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 17. april 2021

Nyt fra Bafd. 17-04-2021

Dagens hovedopgave var efterballastering af sporet på rampen. Inden var der dog en anden opgave, der lige skulle løses først. Vejret var ikke koldt fra morgenstunden og der var lovet sol og stigende temperaturer. Det lød lovende.

Dagens arbejde bød bl.a. på ballastkørsel med M 3 fra Ivigtut Kryolitbrud. God lyd fra den 2-cylindrede Deutz-diesel akkompagnerede i løbet af dagen fuglefløjtene i skoven langs banen.

En større donation af skabe til vores udvidede omklædningsfaciliteter blev transporteret til Hedehusgården af Søren og Kenneth, der fik hjælp til at slæbe skabene op på 1. sal. Med den tjans af vejen, kørte de to herrer afsted igen. Denne gang efter en ladning lysamaturer. Hans-Henrik og Peter Hein var kørt til Brandhøj med M 12 og M 3 samt to vogne. Dagen igennem læssede Peter grus med Salta-maskinen, mens Hans-Henrik trofast kørte pendulfart mellem grusbunkerne og rampen.

Benjamin blev efterladt på Hedehusgården for at arbejde med internetforbindelse, så det var Steffen, Steen, Lars og Claus N, der forberedte det første grustogs ankomst på rampen.

Så kom M 3 med grus og aflæsningen er i gang. Flere steder skulle der suppleres med en del materiale, så det blev i løbet af dagen til 6 ture til Brandhøj efter grus.

En bid mad blev indtaget i skovkanten med et fyldt grustog i baggrunden. Hvad mere kan man ønske sig? Foto: SL.

'Mr. Salta' på Brandhøj sendte dette foto af hans udsigt. Vejret blev kun bedre i løbet af dagen, og her er frontruden blevet slået op. Foto: PH.

 

Efter frokost var Søren H og Kenneth blevet færdige med transport af lysamaturer og havde fået dem placeret trygt på lager på Brandhøj Station. De tilsluttede sig arbejdsstyrken på rampen og medbragte stoppemaskinen. Så kunne vi få justeret et par ujævnheder i sporet ind i mellem aflæsning af grus.

Søren, Lars, Steen og Steffen er i færd med at justere en lunke op ved hjælp af vores gamle sæt mirer. I baggrunden til venstre er Kenneth i gang med at feje sveller.

Så kører stoppemaskinen. Lars betjener maskinen, Søren skovler og Steen flytter donkraft.

Når kæden er tørrest, er Lars klar med smørekanden. En bedstefar og hans barnebarn gjorde holdt ved siden af arbejdsstedet og vores opmærksomme øjne så straks, at deres cykler slet ikke var forårsklar. Kæderne blev smurt og vi ønskede god cykletur!

Også ved km 0,5 fik vi rettet en ujævnhed, og her fikser Lars og Søren de sidste detaljer. Kort efter hældte vi det sidste ballast for svelleenderne og gjorde klar til hjemkørsel.
 

Med den sidste tipvogn tømt, ryddede vi op og rangerede materiellet på plads. Vi kørte stoppemaskinen til Brandhøj med M 12. Vi skal ikke bruge stoppemaskinen på den nordlige del af banen i den nærmeste fremtid, og maskinen skal derfor ikke optage plads i museumshallen. Med tilbage fra Brandhøj fik vi Peter, der havde kørt gravemaskinen på plads. Sådan endte en dejlig solrig dag på banen. Næste lørdag laver vi baneklargøring med smøring af skifter, vask af skilte og diverse vedligeholdelsesopgaver. Så er banen efterhånden også klar til trafikstart 16. maj.

mandag den 12. april 2021

Nyt fra maskinafdelingen #05-21 12/04:

 


Øverste hjul er klar; nederste hjul skal have samme tur. Resultatet besigtiges

Siden sidst har Bo haft det flangeløse sæt en tur i drejebænken og Lars O. var forbi for at besigtige resultatet af arbejdet. Han havde jo pålægssvejset med en svejsetråd, der passer til hjulets ståltype. Bortset fra en farvenuance, var det ikke til at se.  Jeg fik afrenset og grundet hele vejen rundt undervognen på M9. I mandags målte Mikkel og Carsten de sidste detaljer til arbejdstegningen af akslen. Denne aften borede Carsten og Kjeld så centreringshuller i de nye akselstål, så de er klar til drejebænken. Det største arbejde er opstillingen – hullerne tog ikke lang tid. Steen og Lars fik drejet ny kædestrammer i metal til stoppemaskinen. Der blev denne aften også sørget for papirarbejdet af materielvedligeholdelsen. /Leif

Den 100 kg tunge aksel er kommet på højkant og tilspændes

Efter forboring er det pinolborets tur.




Efter grundig affedtning er jeg næsten hele vejen rundt med grunderen på M9

Resultatet af aftenens arbejde med penslen


søndag den 11. april 2021

Nyt fra Bafd. 11-04-2021

 Vejret bød på køligt vejr, men frisk vind, vekslende skydække og enkelte, korte solstrejf. Vi fortsatte justerings- og understopningsarbejdet på rampen. Inden fik vi dog lige afkortet en skinne ved drejeskiven. Arbejdsholdet var på 6 mand, der fik udrettet de planlagte opgaver plus lidt til.

Tre mand med hver sin opgave: Steffen bærer donkraft, Hans Henrik har allerede stadiet på skinnehovedet og Lars følger efter med waterpasset.

 
Mens arbejdet ved drejeskiven pågik, blev banetoget oprangeret og det sidste mandskab mødte op. På vej ned ad rampen, kan vi allerede nu mærke, at stigningsforholdet er forbedret. Det er bl.a. langt lettere at sætte i gang på rampen. Vi arbejdede primært på sporet nedenfor rampen, og fik lavet grundlaget for en god overgang mellem rampen og det flade stykke på dæmningen frem mod km 0,5. 

I forgrunden jævner Steen grus, Peter og Lars arbejder ved stoppemaskinen og i baggrunden er Steffen og Hans Henrik ved at løfte sporet.


Der var af og til solstrejf, men vi fik også en meget kort sludbyge, så vi mærkede i høj grad forårets vejrvariation. Hans Henrik, Steffen og Lars justerer højden på sporet.


Frokost i sporet med god afstand. Claus N er mod sædvanen i klasse 3-tøj, da han kom direkte fra en fotoopgave på den store bane. Foto: Steen Larsen.


Med maven fyldt, gjaldt det om at komme i gang igen, så musklerne ikke blev for kolde. Ude af kurven blev arbejdet lettere. Sporet skulle bare op i vandret og ingen overhøjde, så nu gik det stærkt. Da klokken var 2 kunne vi slukket stoppemaskinens to motorer og nyde en kop kaffe i km 0,5. Kenneth P aflagde besøg og fik en kop med.

Claus N graver huller til donkraftene og er snart i mål ved første overskæring. Foto: Hans Henrik Schönthal.


Hov, der kom solen igen. Peter H er ved at understoppe de sidste 15 m, mens Hans Henrik og Lars allerede venter utålmodigt på kaffepause.

Efter pausen ryddede vi op, og nød køreturen op ad rampen. På Hedehusgård rangerede vi på plads, foretog mindre klargøringsopgaver, men måtte også lige have gravemaskinevognen ud for at afprøve et nyt redskab til gravemaskinen. Det udgåede birketræ langs museumshallen blev lagt ned af den hydrauliske træ-klipper og findelt uden vanskelighed.

En-to-tre klip! Mon ikke vi bliver glade for den dims, når vi skal rydde sandtorn langs strækningen? Foto: Peter Hein.

Næste lørdag regner vi med at køre fyld og ballast til rampen, så der kommer til at lyde som i grusgravenes storhedstid: uaffjedrede tipvognshjul og raslen fra koblingskæder. Kom og vær med!