På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde.
Jeg ønsker alle god læselyst!
Redacteuren Leif
Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!
Bo drejer en model af aksleenden, der bruges som form ved støbning af hvidtmetal i lejeskålene
Den færdige støbemodel af akselenden
Mens
Baneafdelingen nød arbejdet i dejlig solskin, så blev Maskinafdelingen indendøre
denne lørdag… Der er stadig mange dele at male. Til E28 var det sidste omgang
sort til banerømmerene, men der var meget mere der skulle males sort – fjedre og
andre dele til bogierne fik en omgang. Carsten afrettede lige et par svejsninger
på C523-rammen, der bagefter blev grundet. I mens det tørrede, så bar jeg et
par store dele ud til Superfos-lokomotivet i vognhallen, så vi kan få gjort
plads til årets gennemgang af vores personvogne. Bagefter påbegyndte jeg første
lag sort på rammen. Bo fremstillede en ny model til hvidtmetal-støbning af
aksle-enderne og Peter fræsede en ny messing-delt til styringen på Vildmosen. Carsten
tog E28 over gravsporet og fik monteret motoren korrekt i ophænget. Nu kan
batterikassen snart monteres.
4 mand på lørdagsarbejde i
Mafd.
Et par udbedringer af overflødige huller skal lige afrettes på C523-rammen
Juletræet med sin pynt - bæres ud i vognhallen
Løst monteret på sin rette plads.
Den nyrenoverede bremsebuk står på gulvet
Delene til E28 linet op. Alt er nu malet 2x
El-motoren har længe hængt i en strop - nu sidder den korrekt i sit ophæng.
- i mens får M30 og Da7 lov til at nyde solen :-)
Peter i gang med fint arbejde ved fræseren til sikkerhedsventilen på Vildmosen
- en mulig forklaring på, hvorfor Bafd ikke blev helt færdige med dagens arbejde... :-)
Efter sidste lørdags udskiftning af 39 sveller i hovedsporet i indkørslen til Hedehusgård Station var dagens opgave i dag at udskifte 32 sveller i spor 27 på vognhalsbanegården. Vi startede dagen med at hente nye sveller og fik i den forbindelse klargjort et sæt deplorider til opsamling af de game sveller, der efterhånden ligger rundt på vognhalsbanegården. Et par flittige medlemmer havde brugt fredag eftermiddag på at løsne spirg i sporet. Efter svelleudlægning kunne vi derfor skride til at skære laskebolte og løfte skinnerne til side.
Fredag eftermiddag. Spirg trækkes op i solskin. Foto: Lars Lützow.
På stationsarealer og ved vores vognhaller og remiser ligger svellerne ikke i et normalt ballastprofil og er derfor vanskelige at trække ud uden et stort gravearbejde. Vi har udviklet to særlige kløer, der hurtigt kan monteres på gravemaskinens grab. Kløerne går let ned i ballasten og når grabben lukkes, klemmer kløerne om svellen, der ubesværet trækkes fri af ballasten.
Lars monterer kløer på grabben. En operation, der ikke tager mere end tre minutter.
En gammel svelle forlader sin trygge plads efter mere end 20 års tjeneste hængende i gravemaskinens grab. Svellehullerne renses derefter med skovl og er derpå klar til en ny svelle - der gerne skulle holde noget mere end 20 år.
Se i filmklippet hvordan kløerne nemt tager fat om svellen, der ligger fuldstændigt omgivet af ballast. Et fint stykke grej udviklet og produceret i HVB's værksteder.
Sporet havde i de senere år rettet sig en del ud og knækkede noget i laskerne. Med sporet skilt ad, justerede vi stødspillerum, skar af skinnerne i de samlinger, hvor det var nødvendigt og udskiftede næsten alle laskebolte. Med vores hydrauliske skinnebukker krummede vi skinnerne, således at vi forhåbentligt undgår at sporet 'knækker'.
Sporet er ved at komme på plads. Lars og Kenneth spænder laskebolte i hver sin ende af sporet.
Med en feriereduceret bemanding på kun tre mand, nåede vi desværre ikke at samle sporet. Det er dog lige at gå til, så mon ikke vi kan nå at ordne den sag næste lørdag efter generalforsamlingen?
Kenneth er taget afsted til fødselsdagsfest og Lars tager sig en slurk kaffe. Oprydningen er i gang og solen på vej ned.
Da man anlagde roebanerne, så måtte man ofte tage sig vej, hvor der var ledig plads.
På denne gård skulle beboerne så huske at se efter tog, når de gik fra hus til stald...
Denne dag kiggede de imidlertid efter flyvemaskiner. Det var jo mere sjældent end roetog i de dage!
Billedet er fra Hårby på Fyn (Roebanen til Assens Sukkerfabrik)
Rør og filtre til olie- og brændstofpumper monteres på D10´s B&W-motor, så indsprøjtningssystemet kan blive testet på onsdag.
Som
sidst, så blev der denne aften også malet batterikasse, låg og ballastplader,
samt også banerømmere til E28. Nu har det fået 2 omgange, så det bliver snart
montagetid! Fjedre og lejekassebeslag til bogie fa Aalholm fik også en gang
sort. Det ene hjulsæt er nu kommet i drejebænken for at se om sølerne er så
ovale, at de har behov for en afdrejning. Kjeld og jeg fortsatte efterfølgende
med at få grundet hele vognrammen til C523, så den også snart kan blive malet
sort. Det forstyrrede dog ikke arbejdet med tilpasning af vognsider, som Erik
og Carsten syslede videre med – selvom det måske var svært at finde et sted
uden maling… Samtidig fandt Carsten et specialværktøj til bænkelisterne – en selvcentrerende
borelære, der blev fremstillet til brug for de første bænkvogne for henved 40
år siden. Den kan helt sikkert komme til god gavn med alle de lister, der skal
bores!
I
motorværkstedet blev der arbejdet på højtryk med at samle olie- og
brændstofsystemerne. Målet er på onsdag at kunne teste om alle pumper og dyser
spiller korrekt. Det bliver foretaget uden topstykke. Startmotoren blev derfor
midlertidigt monteret og Per sørgede for at kabling og batterier er klar til
testen. Når startmotoren så trækker stempler og pumper, kan det ses om der sprøjter
en jævn tåge ud fra hver dyse.
Pladsen rundt
motoren var lidt trang med mange folk i gang, så Jan kom over til os og fik
sandblæst en håndfuld dele – deriblandt vacuumpumpen og et remhjul. Niels
fortsatte sit med at teste sine skills indenfor gevindskæring, så værktøjet til
montage af kileremshjulet bliver nok klart næste gang. 12 mand fordelte sig på
værkstederne denne aften.
Rør om pumper monteret
Vacuumpumpe og kileremshjul sandblæst
Niels træner sine gevindskærings-skills
Carsten og Erik kontrolmåler de små sider, mens Kjeld grunder C523´s ramme
Færdigt arbejde... - i baggrunden ses et par af E28´s nymalede dele
Den selvcentrerende bænklisteborelære fundet frem efter mange års glemsel
Aalholm-hjulsættets tilstand vurderes, mens det sidder i bænken.