Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 5. januar 2015

Nyt fra maskinafdelingen #01-15 05/01:

Så kom vi godt i gang med det nye år 2015. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En oversigt over årets gang 2014 kommer i næste udgave af Tipvognen - før det bliver bragt her.

Peter skriver om lørdagens arbejder:
Så blev der lige tid til at berette om hvad der skete i lørdags.
Bo og jeg fik drejet styrene til bøjlen færdig og fik ved hjælp af pressen sat dem i hullerne og koldnittet og slebet hovederne væk så fjedrene ikke står på dem. I mellemtiden kom Carsten og Jørgen med en motor som de havde hentet og den blev læsset af med den gule gravemaskine. Resten af dagen blev brugt på oprydning i og uden for værkstedet. /Peter

Denne årets første mandag aften på værkstedet blev en gang gode, blandede bolsjer:
Endnu en lille reparation af en utæthed på et olierør på M24 blev foretaget. En tætte-ring blev udskiftet, så nu satses der på at det forbliver tæt.

På Jenbacheren M45 blev der monteret nye røde lygter til erstatning for de gamle, defekte. SÅ nu er det et reglementeret lokomotiv, der lovligt kan begive sig ud på de mørke skinner og køre med det rette lys i begge kørselsretninger.

- og rødt lys til den anden ende


M45 med rødt lys under den nye lygte

Nogle specielle hjulenheder vi har arvet, fik vi adskilt, så rullelejerne kan bruges til renovering af tipvogne og hjulene til fx en lille specialvogn. Det krævede dog at vi fik presset nogle korte akselstykker ud. Det blev forsøgt med 40 tons i pressen og under tilførsel af megen varme. Alligevel lykkedes det dog kun for de to af hjulene, så de to andre hjul fik akslen drejet ud i drejebænken.
Aksel forsøges presset ud
Her med varme og 40 tons tryk
- så må skidtet drejes ud!








På M30 blev der skiftet batteri og designet hvordan lader og ladestik til fremmednet skal placeres.



På de afrensede hjulsæt fra No 3 Vildmosen fik vi malet de halve med en frisk omgang rød og den nyrenoverede bøjle til akselophæng blev sandblæst, grundet og fik en første omgang sort. Der blev også arbejdet lidt på døren til M15. Sådan nåede vi vidt omkring de mange forskellige opgaver, der er på værkstedet. 8 mand var i gang på værkstedet denne aften!

Hjulsæt fra No 3 males op med lokomotivrød



Sandblæsning af den nyrenoverede bøjle
Grundet og nymalet