Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 12. maj 2018

Nyt fra Bafd 12-05-2018

Kristi Himmelfarts ferien blev udnyttet til to arbejdsdage i baneafdelingsregi. Torsdag var Lars, Benjamin og Kenneth i gang med at slå græs foran vognhallen på Hedehusgården, samtidig med at vores værktøj fik en gang gul maling, så det ikke så let bliver væk i græsset når vi arbejder på strækningen.
Lidt fotos fra torsdagens indsats. Benjamin er i gang med græsslåning (LLZ)

Opmaling af værktøj (LLZ)

Efter lidt startvanskeligheder pga. en løs kabelsko fik vi gang i plænetraktoren (LLZ)
Lørdag kørte vi til Fem Ege, og mens jeg gik et eftersyn på hele strækningen benyttede Lars, Kenneth, Benjamin og Jørgen muligheden til at lave vedligehold under returkørslen. Nogle af opgaverne udsprang direkte af det eftersyn, som jeg foretog. Opgaverne var mangfoldige: opmaling af vægtklodser på trækbukkene på flere stationer, beskæring ved overkørslen ved Stærkendevejen, rensning af overkørslerne på Hedehusgården samt justering af tvangsskinner i et sporskifte ved vognhallen. Herudover fik vi afrenset og grundet den ene dør på vognhallen på Hedehusgården og slået det sidste græs så alt nu er præsentabelt til første køredag i næste weekend.

Steffen 

torsdag den 10. maj 2018

Torsdagsbilledet #161

Dette Torsdagsbillede er taget oppe fra "bjerget" den 21. april 2003 - lige ved Naturlegepladsen - som der slet ikke var tænkt på dengang. Det viser en travl baneafdeling igang med at understoppe sporet ned mod Fem Ege. Året efter blev banenstrækningen fra Rubjerg til Fem Ege indviet med klipning af røde bånd og borgmestertale ved Anders Bak. Jeg ved faktisk ikke engang om jeg selv er fotografen...
Nu kører vi snart igen. Sommertrafikken kører fra søndag den 20. maj!




mandag den 7. maj 2018

Nyt fra maskinafdelingen #19-18 7/5:


Det hvide lokomotiv står godt til blå himmel og rød D13 - herlig aftenrangering


Sæsonstarten nærmer sig med hastige skridt, så klargøring af vognene skal op i et højere gear. Carsten og jeg startede derfor tidligt med først at køre D13 og derefter at rangere det hvide lokomotiv ud i museumshallen, så der blev ledige spormeter på værkstedet. M24 måtte også en tur ud, så vi kunne få samlet et tog af en roevogn og melisvogn og bringe dem til værkstedet. Her stod et team der var Formel 1 værdig, som hurtigt fik løftet den ene bogie ud og op på bukke for bedre arbejdshøjde.  Den er med glidelejer og skal derfor adskilles, så olie og filt kan blive udskiftet og lejepanderne efterses. Melisvognen kom over graven og boltene på undersiden blev efterspændt og sysnsmæssigt kontrolleret. Bo og Lars O. fortsatte arbejdet med at samle og svejse spilddamprør med TIG-svejseren, der med Lars bag pinden får smukke sømme hele vejen rundt. Martin og Erik har nu skåret lister nok til at fremstille 7 buer, hvilket er tilstrækkeligt til et vogntag. De udvalgte derfor de fineste dele af træet og skar derefter listerne til i passende længder. Jan fik færdigsamlet lågerne på M24, som nu er flottere end resten af lokomotivet… PR-afdelingen var også i aktion, da Kjeld og jeg fik opsat endnu et banner ved de røde porte. Vi er snart klar til sæsonstart! 14 mand på Gården på en smuk sommeraften.


D13 er altid flot, men i solskin endnu flottere. Dejligt med en tur - bare for kort...

M24 fik også en tur ud i det fri, så roevognen kunne komme med retur til værkstedet.


Alle lejer adskilles, efterses, får nyt filt og smøres op.

Udsigten under vognen fra gravens dyb...

Spilddamprøret fremstilles af flere rørstykker, der svejses sammen

Her er Lars O. godt i gang med de fineste svejsninger

På snedkerværkstedet skæres listerne op i passende længder


Sidst på aftenen kom banneret op ved den røde port.