I serien 'Turist i egen by' bragte Taastrup Avis i sidste uge en helsides omtale af mulighederne for oplevelser i Hedeland. Naturligvis blev vores veteranbane nævnt og to billeder fra banen pryder artiklen.
Vi kan håbe at et par Taastrup-borgere bliver opmærksom på HVB og får lyst til en tur. De skal være mere end velkomne!
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
onsdag den 5. august 2015
tirsdag den 4. august 2015
HUSK! Grill-aften på lørdag 8/8!!
Husk at få dig og familien tilmeldt til årets grill-aften:
Kære aktive medlem
Den traditionelle grillaften
løber af stablen lørdag 8. august kl. 15.00. Fra Hedehusgården tager vi toget
til et kafferast langs banen, inden turen går tilbage til Hedehusgården og et
godt måltid mad. Som sædvanligt vil vi prøve at køre et aftentog, så Hedeland
kan opleves i mørke.
Tilmelding foregår enten på white
board'en i Damp'a eller ved at skrive til klubbens mail. Skriv hvor mange I
kommer. Frist for tilmelding er 7. august.
Som sædvanligt vil hjælp til det praktiske med
arrangementet blive påskønnet. Kan du bidrage med en god kage eller en lækker
salat så er dit bidrag i høj grad værdsat.
En minderig collage fra Grillaftenen i 2007, hvor vi ser på forløbet af den nye strækning til Vinterrasserne. I år begynder vi på skinnelægningen! |
Nyt fra maskinafdelingen #26-15 03/08:
M24 ude af stand til at køre ved egen kraft - igen... |
ØV! Så kollapsede
brændstofpumpen på M24 igen! Det kostede en aflyst tur og afhentning af toget
med M23 – og et endda på årets indtil videre travleste søndag.
Aftenstemning... |
Kølevand pisser ud. Man kan ikke få pumpen af uden at løsne et kølevandsrør, så hurtig handling er påkrævet. |
Akselstumpen fjernes fra pumpen |
Pumpe og aksel-ende delt i to. Kan vi få det sat sammen igen? |
Vi fik hentet M24 ind på værkstedet, så Bjarne, Jan og Carsten kunne få pumpen afmonteret og vurdere hvor slemt det står til… Resultatet indtil videre: En knækket aksel, hvor der tidligere har været tegn på svaghed. Håbet er, at vi endnu engang kan få en virkelig dygtig mand til at udbedre skaden – ellers kommer reservemotoren hurtigere i spil end vi havde forudset…
Godsvognen får en omgang med malerkosten |
Carsten og Anders fik desuden monteret en niveaumåler for hydraulikvæske på M30, som beskrevet i vedligeholdesvejledningen. Otto og jeg fik malet videre på godsvognen med svenskrød indtil spanden var tom og så fik sædet til M15 en omgang sort.
Der er ikke meget plads at arbejde på inde i M30´s motorrum... |
Niveaumåler til hydrauliktanken monteret! |
Gert foretog inspektion af vandbehandlingsanlægget og fyldte salt på og BigRas kom forbi med hvepsespray og fik færdigfjernet et stort bo i den lille remise. En ellers fin sommeraften med 8 mand forbi Gården.
Etiketter:
M24,
M24 reservemotor,
M30,
vandbehandling,
Vognmaling
mandag den 3. august 2015
Nyt fra Bafd 1-8-2015
Sommerferien er ved at være overstået for de fleste, så denne lørdag var der 7 fremmødte i Baneafdelingen. Dagen startede med et par opgaver på Hedehusgaarden. Vi fik slået græs omkring vognhallen samt ryddet krat ved kiosken, mens Kenneth reparerede den defekte hydraulikcylinder fra stoppemaskinen. Herefter kørte vi ud ad banen og slog græs, malede kilometersten, klippede træer og buske, smurte sporskifter og rettede skinnestød. På Sølund st. var der dog ikke meget arbejde at lave, da klubbens yngste medlem, Viggo, sammen med faderen allerede havde ryddet perronen for ukrudt. Flot indsats.
Steffen
Steffen
Jørgen demonstrerer at en sav let kan re-
vitaliseres ved at lægge tænderne ud. Den
virkede herefter perfekt og blev flittigt brugt.
|
Otto sættes ind i kunsten at smøre sporskifter. |
Et skinnestød siderettes med hydraulisk
skinnebukker
|
Ved overkørslen km 1.8 blev der fjernet et større piletræ for at forbedre
oversigten. Her var håndsaven dog ikke tilstrækkelig.
|
Peter slår perronen på Fem Ege station. |
Nyt fra Mafd.uge 31 + opsamling
Forrige onsdag fik onsdagsholdet førerhuset til M15 fint genforenet med undervognen, og samling derimellem behørigt beskyttet mod tæring af fugemasse.
Mandags blev tandhjul for hovedaksel til T1 udboret, til atter at antage cylindrisk form:
Test bestået. / Notgange tilgår..
På M30 monteredes i onsdags praktisk ratknop:
Vi ses til grillaften
/
LLZ
Mandags blev tandhjul for hovedaksel til T1 udboret, til atter at antage cylindrisk form:
Test bestået. / Notgange tilgår..
På M30 monteredes i onsdags praktisk ratknop:
Vi ses til grillaften
/
LLZ
Abonner på:
Opslag (Atom)