Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 21. juli 2018

Hedelands Veteranbane markerer det Europæiske Kulturarvsår den 29. juli


Hedelands Veteranbane markerer det Europæiske Kulturarvs-år
Indtil for 50-60 år siden var tipvognstogene en uadskillelig del af hverdagen i Hedehusene, hvor store virksomheder var helt afhængige af smalsporede baner til transport af grus og ler. Med tipvognstogene markerer Hedelands Veteranbane det Europæiske Kulturarvsår og de små togs betydning for byens vækst og udvikling.

Tager du tager veterantoget ud i Hedeland søndag 29. juli kan du se tipvognstoget fra din plads i toget eller du kan stå af og se nærmere på lokomotiv og vogne på Hedehusgård station. I mange år var tipvognstog et hverdagssyn i de grus- og lergrave, der nu er blevet til Hedeland. I dag er tipvognstog sjældenheder, der kun kan ses få steder. På Hedelands Veteranbane har du muligheden for at se hvordan områdets grusgrave tidligere transporterede gruset frem til den nærmeste vej eller jernbane.

Tipvognstogene afgår fra Hedehusgård st. kl. 11.50 og 14.05. Bemærk at tipvognstogene ikke medtager passagerer. Men de tog, som medtager passagerer har også deres historie. Mange af banens lokomotiver og vogne stammer fra det omfattende net af roebaner, der både var på Lolland, Fyn og Vestsjælland. Disse tog transporterede tonsvis af roer til sukkerfabrikkerne i roesæsonen, men i 1968 var det slut. Så nu kan man køre med hos HVB og prøve at være en roe :-)

Fra kl. 13.00 er der mulighed for rundvisning i HVB’s remiser med guide, der beretter om de gamle lokomotivers historie og de frivilliges arbejde med at restaurere og vedligeholde jernbanemateriellet.

Find køreplan for persontog og billetpriser på http://www.ibk.dk/koreplan.htm

torsdag den 19. juli 2018

Torsdagsbilledet #169 - Turberetning: Lidt fra Bala Lake

Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales. 

Se sidste ugens beretning her:

De to lokomotiver lige hjemkommet fra dagens dont foran remisen.



Bussen kørte som død og kritte fra Welshpool for at vi skulle nå at se toget ankomme. Men trafikken ville ikke lade os nå frem i tide, så da vi endelig ankom til Llanuwchllyn og havde fundet et sted at parkere på de smalle veje og kom hen til stationen, var vognene kørt i hallen – men lokomotiverne stod der stadig og vi fik derfor både en hyggelig snak med det flinke personale og taget en masse billeder. I vognhallen stod de lukkede vogene – der virkede velegnede til at køre med i regnvejr ;-) Vi fik lov at snuse rundt på hele området, så det blev et fint stop alligevel. Så må man jo bare komme igen en anden gang!



Banen langs Bala Lake er lidt over syv km lang og har sporvidden 2 ft. ( ~ 610 mm) og lokomotiverne er primært Hunslet lokomotiver, der har kørt i skiferbrud. Banen har oprindelig været normalspor, men få år efter sporet var taget op, så blev bygningen af veteranbanen påbegyndt og den åbnede for trafik 1972.





Efter besøget gik turen til vores overnatningssted i Caernarfon.  Måske er der et ”Torsdagsbillede” af det i næste uge...

Den gamle jernbanebro kan ikke længere befares - men flot er den. Banen slutter derfor lige før broen.

Sig navnet... Llanuwchllyn


IBF-holdet beskuer de fine lokomotiver og får en snak med personalet

Et Hunslet dieselloko foran vognhallen 

Banen har et forbavsende lille værksted - uisoleret og lidt til den rodede side.

En bunke, der så ud til at have ligget der et stykke tid...



- men de får bestemt udført fint arbejde alligevel
Den fine, gamle stationsbygning med kiosk og café

Stationen har et betjent sporskifteanlæg

End of line...

Det lokale busskur har farverig dekoration indvendigt

mandag den 16. juli 2018

Nyt fra maskinafdelingen #28-18 16/7:



Der planlægges hvordan E28 bedst vendes rundt...






























Vi startede denne aften stille og roligt på Løgnebænken, for det var en meget varm aften… Efterhånden var vi 10-12 folk samlet, og så kom der en kande kaffe på bordet. Men efterhånden havde vi planlagt opgaven med at få vendt E28 i teorien og så samledes vi alle om den opgave.

E28 har ligget på ryggen, mens der er blevet monteret aksler, hjul, motor og gear. Nu var tiden kommet til at vende den rundt og der er ikke rigtigt plads til løftemaskineri. Vi brugte derfor et par solide vippestænger og fik lokomotivet – der pt. vejer omkring 400 kg - vendt i løbet af et par tag og til sidst stod E28 på egne hjul igen. Nu begynder næste del af renoveringen, som består af en masse montagearbejde, men også at få repareret og monteret de sfæriske lejer til kobbelstængerne. Kenneth og jeg fik også hentet et par vogne mere, der skulle efterses. Det var C210 der stod for tur denne aften og næste gang bliver det C379 – men så er den omfattende opgave også snart afsluttet for i år. Undervejs fik jeg også grundet en del inde i førerhuset på Superfos-maskinen, så det går fremad. Erik og Martin fik også sat bue 12 & 13 i spænd, så mangler der kun en for at der er nok til tag på to vogne. Niels blev færdig med sin egenkonstruerede, smarte skærm til fræseren. Den kan vippes og vinkles i mange positioner og vil forbedre sikkerheden under fræsearbejde. Den kan med sin T-klods let flyttes til andre maskiner. Så der blev atter en mandag syslet rundt på hele Gården…
C210 og C379 hentes lige først til vogneftersyn

Vores første tag fik E28 vendt fint på siden


Næste tag bragte den på ret køl oven på pallen

og med de sidste bette nøk fik vi fjernet opklodsningen
Der smøres lim på begge flader af træet og de samles i en stak...

- så spændes der fra midten og ud og så skal det tørre til næste uge.
Ny, praktisk beskyttelsesskærm til fræseren af eget design.




Meget sidst på aftenen var kanterne blevet grundet i førerhuset...


søndag den 15. juli 2018

Plantoget 15. juli 2018



M24 rangerer til perron og M25 står klar til at hente sine vogne.

Så sært det er i år: Solen skinnede for en gangs skyld ikke fra morgenstunden. Men varmt og tørt er det stadig, og der er fortsat afbrændingsforbud. Så jeg kunne derfor ikke udfylde min tjeneste som fyrbøder-aspirant og fyre op under damplokomotivet. I stedet fik jeg den ære at påbegynde min oplæring som lokofører på M25 under Steffens kyndige vejledning, og vi startede derfor med en grundig gennemgang af lokomotivet og de punkter der altid skal kontrolleres førend nøglen kan drejes. Efter gennemgangen og lidt justeringer, så blev lokomotivet startet og mens vi ventede på at folkene på M24 fik trukket deres vogne ud og kørt til perron, fik jeg øvet lidt bremseteknik og blanket maskinen af, så den strålede i solen.
Vi hentede vognene og stod klar i udtrækssporet, mens dagens første, godt fyldte tog kørte afsted. Så kørte vi til perron og så kunne dagens ture ellers bare komme an! Solen kom skam også og det blev en varm dag i førerhuset - næsten som havde det været på damplokomotivet. Vi fik en herlig dag ud af det og jeg tror da nok jeg gennemførte dagen nogenlunde til kørelærerens tilfredshed :-)

mvh Tog-Leif

Rideklubben skal have ny stald og nedrivningsarbejdet forberedes


M24 på dagens første tur. M25 venter i skyggen...

Så er dagens "damptog" klar til afgang...

Så glad ser en aspirant ud efter første tur :-)

På sletten går hestene rundt - ret tæt på sporet og der udvises forsigtighed fra førerpladsen

- Vi kom forbi uden forhindringer

På Brandhøj må både vi og passagererne tålmodigt vente på M24 ;-)

Klar til afgang fra Fem Ege på dagens sidste tur. Herlig dag!