På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde.
Jeg ønsker alle god læselyst!
Redacteuren Leif
Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!
Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret.
T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den næste
Slut på dagen kom M 24 ind i værkstedet for eftersyn, som begynder i morgen
På Vildmosen fik Bo slebet det sidste på toldhanen, og prøvede om den kunne holde tæt hvilket faldt ud med godt resultat. Han nåede også at male stafferinger på kedelbåndene, som snart kan blive monteret igen. Jeg fik lagt risten op, og samlet askekassen sammen med Lars, lige på nær dæmperen
Bos anordning til at prøve amaturet med luft
De malede kedelbånd
Et kik gennem fyrhullet afslører, at der nu er kommet rist i.
Den monterede askekasse
Otto og Lars arbejde ude i hallen med sporoptagning af stålsvellespor og rangering ud af hallen med ditto. De fik også påsat 3/4" stophaner påmonteret T-stykke på vandudskilleren for tidsbesparede tilrigning og værktøjskifte af luftværktøj.
M30 Oberursel - foto taget på Hedehusgård af Steffen Lyngesen i 2003?
Dette Torsdagsbillede viser Oberursel-loket på deplorider. Mon det er ved at blive gjort klar til afsendelse til Frankfurt? Ved vores Feldbahnertreffen i 2002 så og forelskede medlemmerne dernede sig i dette gamle lok, idet motorfabrikken lå lige i nærheden af deres klub. Det er angiveligt et af Danmarks ældste motorlokomotiver, bygget som byggenummer 6095 i 1913 og nu meget sjældent. Typen blev udviklet som feltbanelokomotiv under 1. verdenskrig, hvor fordelen var at det ikke røg som damplokomotiverne gjorde.
Det blev hensat på en legeplads på Kastrup fort i 1946, men blev til sidst for rustent og kom derfor til os i Industribaneklubben i 1982. Det er et 600 mm, 1 cylindret, vandkølet benzol-lok på ca. 19 hk og vejer 4 tons. På billedet fra 1950 havde det førerhus, men det var væk, da vi erhvervede det.
Først blev det udlånt på en 15 årig kontrakt og indgik siden i en byttehandel - hvor vi endte med at få et omsporet og driftsklart DIEMA lokomotiv, som vi kan have meget mere gavn af.
Nu har FFM efter mange års arbejde gjort det gamle lokomotiv køreklart igen. En fantastisk opgave som vi næppe ville have haft evner og især økonomi til at gennemføre. Det er derfor herligt at se det køre igen - selvom det ikke er hos os.
Oberurselen med førerhus på legepladsen ved Kastrup fort i 1950
Beslag til gnistfanget svejses på inde i røgkammeret
Bo, Peter og Carsten havde været på værkstederne hele
dagen, så da vi andre mødte frem, så havde Bo fået drejet det indvendige,
koniske anlægsflade for hanen til vandstandsglasset og Peter havde drejet de
fire gevindtappe, som den skal monteres på. Desuden havde kedelbåndene til No3 fået
en sidste omgang sort. Peter og Carsten fik så svejst beslag til gnistfanget på inde i røgkammeret. Carsten havde ellers arbejdet videre med
motormontagen på T1 og repareret lejerne på vandpumpen. De gamle lejer havde
smidt kuglerne… Remtrækket blev forsøgt aftrukket, men sad for godt fast. En
justering af remhjulet blev dog gennemført, så den sidder korrekt i forhold til
dynamoen. Vi fik pallen med en del af motorhuset fundet frem og en afmontering
af kabler og litrering blev foretaget, så huset kan bliver repareret for
diverse overflødige småhuller, afrenses og males. Jeg fik desuden sandblæst og
grundet en del til speedertrækket og Carsten lagt et gulvpladepuslespil.... Mikkel
hev M12 ind til eftersyn og Hans fik der repareret en fejl i lysstyringen. Nu
virker både kort og langt lys igen korrekt – både for og bag… Mikkel måtte dog
konstatere et par mangler, der kræver friske dele, så M12 er derfor meldt ude
af drift de næste par dage. Per arbejdede på delene til M4´s køler, så den
snart kan samles og komme på plads. 7 mand arbejdede på værkstederne denne 2. påskedag.
Det overskuelige ledningstræk demonteres fra motorhuset...
- det samme med den fine messinglitrering
Det er straks sværere at få afmonteret remtrækket, så man nøjes med en justering.
Gulvpladepuslespillet er næsten lagt færdigt. Hvor skal den sidste brik mon sidde?
El-kabelpuslespillet i M12 er klaret! Lys igen!
M4 og T1, samt M12 i baggrunden efter en flittig aften