Dagens billede er
i stedet en lille beretning fra England.
Hvis man undrede sig over, hvorfor der
ikke var nyt fra mandagens arbejdsaften den 11. maj, så var det fordi jeg var
blandt de fem mand fra IBK, der havde sneget os med på den Svenska
Industribaneforenings tur til England & Wales.
Så der er
naturligvis en fin artikel på vej i det næste nummer af Tipvognen. Indtil da
kommer der drypvis lidt beretninger fra turen, hvor vi på turens fire dage besøgte
følgende baner: London Mail Rail, Statfold Barn Railway, Welshpool &
Llanfair Light Railway, Bala Lake Railway, Welsh Highland Heritage Railway, Ffestiniog
Railway; Vale of Rheidol Railway, The Narrow Gauge Railway Museum og Talyllyn
Railway, foruden alt det løse – herunder National Motorcycle Museum, hvor vi fredag
aften lånte deres konferencelokale til middag og foredrag…
Samlet set blev
det en fantastisk tur, selvfølgelig hjulpet godt på vej af det pragtfulde vejr
alle dage. Det var også hyggeligt selskab og vi fandt ofte sammen med Robert
fra Finland, der har bygget sin egen bane og med rullende materiel i form af sauna
og brændeskur – selvfølgelig, fristes man til at sige :-)
To af os drog allerede
afsted torsdag aften for at mødes med de andre IBFére ved London Mail Rail
fredag morgen. Mail Rail er en helt speciel museumsbane, der åbnede september
sidste år. Historien er ganske spændende, idet denne lille 2 ft (610 mm) bane
kørte med post mellem 6 store postsorteringskontorer og 2 jernbanestationer.
Den 10,5 km lange bane var nærmest helt ukendt for offentligheden og havde til
formål at omgå trafikpropperne og hurtigt at få transporteret posten rundt i
hele London. De selvkørende elektriske tog kørte på 440 V jævnstrøm med op til
64 km/t på de lange stræk… Anlægsarbejdet startede i 1915, men blev forsinket
af 1. verdenskrig så banen åbnede først i 1927. Grundet faldende postmængder,
så lukkede banen i 2003 og henlå indtil museet fik lov at befare en lille del
af nettet med publikum. Til formålet, er der bygget nye tog med sæder og
førerrum. Tidligere kørte togene rundt ubemandede og centralt styret fra hver
station. Vi fik en fin rundvisning på det gamle centralværksted, der nu er
ombygget som et levende udstillingslokale for banen. Efter at have fået fortalt
alle detaljer om banen, så kørte vi turen rundt, hvor der undervejs vises
illustrative film fra historien og man får at se en travl sorteringsstation med
postcontainere mv. så man får et fint indtryk af det arbejde, der er foregået
der.
Efter endt
køretur, så gik vi samlet til Euston station og tog Virgin express, der kørte
os til Birmingham med 200 km/ timen…
(fortsættes....)
Med venlig hilsen
Leif
Se mere:
|
Møde og instruks ved Postmuseets café |
|
Guided rundvisning på værkstedet |
|
Første togtype, bygget i 90 eksemplarer - der måtte afløses af ny type
efter kun 3 års drift... Den var for stiv i konstruktionen
|
|
Det er temmelig små dimensioner på tunnelrørene |
|
Undervejs blev der stoppet op og vist præsentationer på stationsvæggene |
|
Efter endt tur skal kroppene lige rettes ud. Ikke megen plads... |
|
Driften ophørte fra den ene dag til næste og omklædningsskabene
blev efterladt som skulle de møde igen...
|