Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 30. juni 2018

Nyt fra Bafd. 30.06.2018

Sommerferien er begyndt for en del og det solrige vejr fortsætter ufortrødent. Det gør vi også med banearbejdet, og denne lørdag fortsatte vi med understopning af sporskifter foran vognhallen på Hedehusgård.

To sporskifter blev understoppet med gravemaskinen påmonteret vores lille hydrauliske stoppeenhed. Efter justering af sporskiftet til rette højde med donkrafte, er det blot at guide maskinføreren (Lars), der har lidt begrænset udsyn til arbejdet. Jørgen klarede denne opgave på fornemste vis uden nævneværdige mængder af sved på panden, mens jeg flyttede donkrafte, tog og lavede lidt småforbedringer på sporskifterne.

På værkstederne blev der i løbet af dagen arbejdet med adskillelse af roebanebogier samt kørt en vogn i depot Brandhøj.

Næste lørdag fortsætter vi formentlig med at skifte sveller foran vognhallen.

Steffen
En varm og solrig dag på vognhalsbanegården (CN)

Jørgen skubber stoppeenheden på plads, mens jeg jævner
grus ved trækbukken (CN)




torsdag den 28. juni 2018

Torsdagsbilledet #166 - turberetning fra London Mail Rail




 


Dagens billede er i stedet en lille beretning fra England. 

Hvis man undrede sig over, hvorfor der ikke var nyt fra mandagens arbejdsaften den 11. maj, så var det fordi jeg var blandt de fem mand fra IBK, der havde sneget os med på den Svenska Industribaneforenings tur til England & Wales.

Så der er naturligvis en fin artikel på vej i det næste nummer af Tipvognen. Indtil da kommer der drypvis lidt beretninger fra turen, hvor vi på turens fire dage besøgte følgende baner: London Mail Rail, Statfold Barn Railway, Welshpool & Llanfair Light Railway, Bala Lake Railway, Welsh Highland Heritage Railway, Ffestiniog Railway; Vale of Rheidol Railway, The Narrow Gauge Railway Museum og Talyllyn Railway, foruden alt det løse – herunder National Motorcycle Museum, hvor vi fredag aften lånte deres konferencelokale til middag og foredrag…



Samlet set blev det en fantastisk tur, selvfølgelig hjulpet godt på vej af det pragtfulde vejr alle dage. Det var også hyggeligt selskab og vi fandt ofte sammen med Robert fra Finland, der har bygget sin egen bane og med rullende materiel i form af sauna og brændeskur – selvfølgelig, fristes man til at sige :-)



To af os drog allerede afsted torsdag aften for at mødes med de andre IBFére ved London Mail Rail fredag morgen. Mail Rail er en helt speciel museumsbane, der åbnede september sidste år. Historien er ganske spændende, idet denne lille 2 ft (610 mm) bane kørte med post mellem 6 store postsorteringskontorer og 2 jernbanestationer. Den 10,5 km lange bane var nærmest helt ukendt for offentligheden og havde til formål at omgå trafikpropperne og hurtigt at få transporteret posten rundt i hele London. De selvkørende elektriske tog kørte på 440 V jævnstrøm med op til 64 km/t på de lange stræk… Anlægsarbejdet startede i 1915, men blev forsinket af 1. verdenskrig så banen åbnede først i 1927. Grundet faldende postmængder, så lukkede banen i 2003 og henlå indtil museet fik lov at befare en lille del af nettet med publikum. Til formålet, er der bygget nye tog med sæder og førerrum. Tidligere kørte togene rundt ubemandede og centralt styret fra hver station. Vi fik en fin rundvisning på det gamle centralværksted, der nu er ombygget som et levende udstillingslokale for banen. Efter at have fået fortalt alle detaljer om banen, så kørte vi turen rundt, hvor der undervejs vises illustrative film fra historien og man får at se en travl sorteringsstation med postcontainere mv. så man får et fint indtryk af det arbejde, der er foregået der.

Efter endt køretur, så gik vi samlet til Euston station og tog Virgin express, der kørte os til Birmingham med 200 km/ timen… 

(fortsættes....)

Med venlig hilsen
Leif



Se mere:



Møde og instruks ved Postmuseets café


Guided rundvisning på værkstedet

Første togtype, bygget i 90 eksemplarer - der måtte afløses af ny type 
efter kun 3 års drift... Den var for stiv i konstruktionen

Det er temmelig små dimensioner på tunnelrørene

Undervejs blev der stoppet op og vist præsentationer på stationsvæggene

Efter endt tur skal kroppene lige rettes ud. Ikke megen plads...

Driften ophørte fra den ene dag til næste og omklædningsskabene 
blev efterladt som skulle de møde igen...

mandag den 25. juni 2018

Nyt fra maskinafdelingen #24-18 18/6:


M30 med besætning på vej til Brandhøj for afhentning af materiel

 Der er forsat gang i vogneftersyn og derfor måtte et hold drage afsted med M30 for at afhente en vogn fra opbevaringshallen på Brandhøj, så den også kunne få en omgang. Kenneth fortsatte med eftersyn og smøring af bogier. En af bogierne har behov for en større omgang og der blev derfor rokeret en del rundt i værkstedet, så portalkranen igen kommer over og stå ved hjuldrejebænken og der bliver plads til det arbejde. I snedkerværkstedet blev  der sat endnu to tagbuer i spænd og derefter kom tykkelseshøvlen på arbejde med tilpasning af næste hold lameller, der skal høvles af til en højde på 8 mm. Jan fik bl.a. opsmurt de nymonterede lejer på E28 og jeg fik malet både tag, sikkerhedsventil, dampfordeler og røgkammer på Superfos-lokomotivet. Så der var travlhed på alle værksteder denne aften, der først sluttede sent – men natten er jo lys og månen sendte sit smukke lys over Gården og de ni mand, der var mødt op.



Lejer på E28 fedtsmøres efter endt montage. 

Endnu en bogie på eftersynsbænken

Lamellerne til de næste tagbuer bliver kørt gennem tykkelseshøvlen

Røgkammer, sikkerhedsventil og dampfordeler i nymalet tilstand
- og taget får også en omgang med sølvmalingen

Hele værkstedet og alle mand er omfattet af rokaden, når portalkranen skal skifte placering..

Enhederne køres på plads - aftenstemning en lys sommeraften