Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 14. juli 2018

Nyt fra Bafd 14-07-2018

Lørdag bestod Bafd af 5 mand, der gennem dagen fik udrettet en lang række ting. Peter og Lars startede med at justere et sporskifte ved vognhallen, mens Keld fik sin debut på plænetraktoren. Sammen med Kenneth med følgeskab af motorplæneklipperen fik de slået græsset på arealerne på Hedehusgården. Græs er nok lidt en overdrivelse i disse tørketider, men ukrudt vokser ganske godt og ses tydeligt i det, der oprindeligt var et grønt græstæppe.
Jeg fik forstærket og efterspændt bænkene foran vognhallen.
Stoppeenheden skal efterspændes med mellemrum


Keld med plænetraktoren i en sky af støv

Bænkene efterspændes og forstærkes
Efter en frokost i skyggen på Løgnebænken kørte vi til Brandhøj, hvor vi efter lidt rangering fik hentet kompressorvognen frem. Derpå gik turen til strækningen mellem Rubjerg og Fem Ege, hvor vi efterspændte laskebolte på udvalgte steder, samtidig med at der blev luget for havtorn i sporet og slået ukrudt på perronerne.

Vi kørte atter retur til Brandhøj, parkerede kompressorvognen og fik startet vores gamle Salta gravemaskine op og læsset to vogne ballast. Den ene af disse blev tømt på flere lokaliteter på vejen retur til Hedehusgården, mens den anden skal bruges for vognhallen. Den herlige dag sluttede ved 18-tiden.

Steffen



Rensning af overkørsel ved km 2.0





 

torsdag den 12. juli 2018

Torsdagsbilledet #168 - turberetning fra Welshpool & Llanfair Light Railway (tour downhill)

Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales. 



Der gøres klar til afgang og kulbeholdningen suppleres - bemærk slips og  hvid skjorte hos stationsbestyreren :-) 


Lørdagens andet stop var i Wales og en tur nedad bjerget fra Llanfair til Welshpool med sporvidden 2 ft 6 in (762 mm) Banen åbnede 1903 og lukkede igen 1956 – uden at have tjent en krone. Entusiaster overtager banen og første del af banen idriftsættes som veteranbane i 1963. 




Stationen i Llanfair var hyggelig og autentisk og der blev serveret dejlig kaffe i den lille café. Veteranbanerne her har ofte en veludstyret butik med alskens souveniers og denne var ikke en undtagelse. Vi så lokomotivet rangere rundt og der blev desuden indsat lidt godsvogne. Turen ned til Welshpool foregik i en vogn reserveret til os og der var desuden fine endeperroner at stå på. På lange dele af stræningen fulgte vi en strømmende flod og naturen omkring var smuk og grøn som den er i Wales. Det var en meget fin bane. Vi passerede det opkørende tog undervejs ogdet ville nok have være sjovere at køre med opad, men det passede ikke med vores stramme tidsplan. Da vi ankom til Welshpool stod bussen klar, for vi skulle straks videre til Bala Lake og forsøge at nå at se dagens sidste tog ankomme...  (se videre næste torsdag!)

Et hyggeligt stationsmiljø og vogne bl.a  fra Østrig grundet den for England afvigende sporvidde

Klar til afgang fra Llanfair. Fine motorlokomotiver ses ved remisen.


Strækningen var meget flot og passerede flere gange på broer over den flod, som banen går langs med

Midtvejs passerede vi det opadgående tog fra Whelspool

Toget medbragte et par fine godsvogne med bremsevognen bagerst


I Whelshpool stod dette flotte vandtårn, så lokomotivet kunne får sig en tår

Bussen stod klar til at tage os videre til Bala Lake med det samme

mandag den 9. juli 2018

Nyt fra maskinafdelingen #27-18 9/7:



Vognen løftes, så bogien kan efterses.


Kenneth får efterset endnu en vogn over graven.

Denne aften var mere af det samme som de sidste mange mandage: Hente vogne til vogneftersyn, udføre eftersynet, sætte buer i spænd (nr. 10 og 11) i snedkerværkstedet, fræsning af lein til stål og malearbejde på Superfos. Denne aften blev det dog mere klargøring og afrensning af førerrum indvendig, så det kan blive grundet næste gang. Det er nu også årsagen til mit manglende overblik over udførte opgaver, for med 13 medlemmer der kom forbi denne aften, så hændte en del mere, herunder fint gensyn med Poul – og Bjarne var forbi i onsdags. Vi skulle hilse. Så der skulle også drikkes et par kopper kaffe undervejs, hvor vi bl.a. fik talt om et par kommende særtogsarrangementer, der ser spændende ud. Der sker altid noget på banen J

Førerrum på Superfor afrenset og klar til grunding


Tagbue 10 og 11 under pres
Niels har fremstillet fint ophæng til støvsugerslagerne


Der er ved at blive gjort klar til støbning af nye hvidmetallejer

Aftenstemning foran remisen med vogne klar til turen ud i vognhallen igen.