Lørdagens Bafd hold var tidligt på færde, og gik i gang med at forberede flytningen af damplokomotivet FJ V, der er klubbens tungeste stykke materiel. Lokomotivet skulle i første omgang flyttes fra et spor til et andet i museumshallen, og gennem de sidste par lørdage har vi forberedt dette ved at løfte lokomotivet op på deplorider. Der var dog to problemer, lokomotivet var før højt til at komme ud gennem porten, og det var en anelse for bredt til at passere forbi en pallereol. Skorstenen blev derfor skruet af, og lokomotivet blev sideforskudt ca. 10 cm, så det kunne passere pallereolen. Sidst på formiddagen lykkedes operationen, og de kunne komme ud i sollyset.
|
Kenneth og Søren demonterer skorstenen på FJ V (LLZ) |
|
FJ V ser dagens lys trukket af M30 (Børge B.) |
|
Det glade arbejdshold (Børge B.) |
Herefter fulgte mange timers rangerarbejde med at placere materiellet i museumshallen og rydde op i det østlige spor, så vi kan komme videre med at etablere gulv og en eftersynsgrav.
I mandags var det store lærketræ nord for værkstedet blevet fældet, men roden stod der stadigvæk. Peter brugte et par timer med minigraveren inden det lykkedes at trække roden op.
|
Peter kæmper med den store rod fra lærketræet. Den kom op til sidst |
|
Et par glade gæster nyder en frokost ved vores nyetablerede bænkeområde ved kiosken |
I løbet af eftermiddagen fik vi kørt vores flishugger ned til vognhallen på Brandhøj sammen med en stak originale sidefjælde fra roevogne. De stammer fra de vogne, som vi i tidens løb har ombygget til personvogne, og vi gemmer dem i det tilfælde, at vi en gang i fremtiden vil tilbageføre en eller flere roevogne.
På vejen hjem fik vi oprenset et vandløb under sporet, så der atter kom gang i dette.
Steffen
|
Gennemløbet oprenses (LLZ) |
|
Så kom der gang i gennemløbet under sporet (RBJ) |
|
Vores nye fladvogn er kommet retur fra sandblæsning og maling (SH) |