Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 8. februar 2024

Torsdagsbilledet #244

 

Forleden kunne man i Dagbladet læse, at Hedelands Naturpark måske allerede igen i 2026 kan blive værter for Spejdernes Lejr - blandt andet fordi lejren i 2022 havde været så stor en succes.

Fra Hedelands Veteranbane siger vi bare: "Velkommen igen!" for det var både sjovt, spændende og udfordrende at køre tog for så mange spejdere og deres familier. Det gør vi gerne igen.

Se artiklen her og tag evt. et gensyn med lejren i billeder her: Se SL22-fotos

mandag den 5. februar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #05-24 05/02:

Der holdes et kort statusmøde efter veludført arbejde.

Regnen silede ned og havde gjort det hele dagen. Så det blev kun til indendørs opgaver. Carsten og Mikkel fik lagt de sidste stykker tagpap på. De andre baner kom på i lørdags før mødet i Mafd. Så nu er taget klart og vognen blev ryddet op og klargjort til maling under taget. Andrew afmonterede de nu tilpassede endesider, så de også kan males. Henrik og jeg fik slebet og malet de fire store vognsider, som Henrik havde spartlet i lørdags. Andrew gav så buret en afretning på svejsningerne, mens Brian og Klavs afrensede afstandsklodserne - og en motorklap. Først skulle sandblæseren dog lige selv have en afrensning… Jeg gav delene en tur med grunder. Kjeld og John fik adskilt lidt mere på gravemaskinen, så den er klar når køleren kommer retur fra reparation ude i byen. Vi var 9 mand på Gården denne aften. /Leif

C411 er klar til at få malet loft


Afrensning af beslag til C411



Afretning af vinkelbeslagenes svejsninger
Taget står ved siden af. Vi ville afrense det udenfor, men den plan stoppede den silende regn...

Hurtig varmlufttørring af 2. lag maling. Tredje lag nåede også på!



Grundede dele 


søndag den 4. februar 2024

Nyt fra Bafd 03-02-2024

Lørdagens Bafd hold var tidligt på færde, og gik i gang med at forberede flytningen af damplokomotivet FJ V, der er klubbens tungeste stykke materiel. Lokomotivet skulle i første omgang flyttes fra et spor til et andet i museumshallen, og gennem de sidste par lørdage har vi forberedt dette ved at løfte lokomotivet op på deplorider. Der var dog to problemer, lokomotivet var før højt til at komme ud gennem porten, og det var en anelse for bredt til at passere forbi en pallereol. Skorstenen blev derfor skruet af, og lokomotivet blev sideforskudt ca. 10 cm, så det kunne passere pallereolen. Sidst på formiddagen lykkedes operationen, og de kunne komme ud i sollyset.


Kenneth og Søren demonterer skorstenen på FJ V (LLZ)

FJ V ser dagens lys trukket af M30 (Børge B.)



Det glade arbejdshold (Børge B.)

Herefter fulgte mange timers rangerarbejde med at placere materiellet i museumshallen og rydde op i det østlige spor, så vi kan komme videre med at etablere gulv og en eftersynsgrav.

I mandags var det store lærketræ nord for værkstedet blevet fældet, men roden stod der stadigvæk. Peter brugte et par timer med minigraveren inden det lykkedes at trække roden op.
Peter kæmper med den store rod fra lærketræet. Den kom op til sidst

Et par glade gæster nyder en frokost ved vores nyetablerede
bænkeområde ved kiosken

I løbet af eftermiddagen fik vi kørt vores flishugger ned til vognhallen på Brandhøj sammen med en stak originale sidefjælde fra roevogne. De stammer fra de vogne, som vi i tidens løb har ombygget til personvogne, og vi gemmer dem i det tilfælde, at vi en gang i fremtiden vil tilbageføre en eller flere roevogne. 

På vejen hjem fik vi oprenset et vandløb under sporet, så der atter kom gang i dette.

Steffen


Gennemløbet oprenses (LLZ)

Så kom der gang i gennemløbet under sporet (RBJ)

Vores nye fladvogn er kommet retur fra sandblæsning og maling (SH)