Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 5. marts 2015

Torsdagbilledet #6

Carsten er ved at scanne sine gamle dias digitalt, så hvorfor ikke vise et par udvalgte af dem her:
Billede 27. Gm 32


I starten af 80erne bakser et større antal medlemmer med at få et diesel-elværk med Bur-Wain motor  bakset ind i Gm 32.
Ideen var at lave et mobilt elværk, men projektet blev aldrig fuldført og motoren blev senere monteret i M 4, hvor den dog fik en relativt kort levetid. Set fra venstre: Svend Olsen, Bo Jørgensen, Jørgen Panum, Peter Hein, Børge Olsen, Uffe, Lars Billingsley,
Niels Gravengaard, Henning Dyrkilde (næsten skjult bag Gravengaard), Poul Berild og en ukendt ung mand.

Mvh Carsten 


mandag den 2. marts 2015

Nyt fra maskinafdelingen #08-15 02/03:


Jan, Per og Peter, samt Lars arbejdede flittigt på T1. Efter at kæderne var afmonteret og løsdelene fjernet, var næste opgave at få løftet gearkassen ud af rammen. Der var dog en genstridig bolt på undersiden, så Peter kom i graven og T1 ovenpå. Udstyret med et forlængerrør lykkedes det endelig at få den løsnet. Så kunne Peter komme tilbage til de levende og gearkassen kunne løftes fri under overvågning af alle fremmødte J
Olien blev tappet af – denne gang dog uden væddemål om mængden...

Peter kigger op fra graven...



Gearet er ude og olien drypper af, mens alle mand tæller dråberne
  



Jan har ivrigt kastet sig over opgaven!








Aftenens godnatbillede. På vej til kaffen















Imens de andre svedte, fik jeg malet hele dækket, mellem rammen og bagerste puffertøj på No3 2. gang med sort.

Så er N03´s dansegulv færdigmalet...

Poul, Gert og Carsten opholdt sig i motorværkstedet, hvor de fik monteret ventiler, manifold og sidedæksler på M24 reservemotor. En prøvestart kommer nærmere.
En fin arbejdsaften med 8 fremmødte.


Evaluering af aftenens arbejde på M24 reservemotor

Ventiler og manifold monteret




søndag den 1. marts 2015

Nyt fra Bafd 28-02-2015


Lørdag formiddag var der ikke mødt ret mange op, så dagens første opgave bestod i flytning af en Ford motor fra vognhallen på Hedehusgård og ned i værkstedet, hvor den skal bruges i T1, hvis ellers tilstanden er tilfredsstillende. Med gravemaskinen og tilhørende vogn var det en let opgave, og herefter fik vi læsset en dambrugstrolje, der skulle fragtes ned til vognhallen på Brandhøj. Heldigvis mødte der lidt flere medlemmer op, så Baneafdelingen denne dag alligevel kom op på 4 aktive.

På Brandhøj blev troljen læsset af og skubbet på plads i 600 mm sporene. Derpå gik vi i gang med at omlæsse det læs sveller der forrige lørdag blev kørt ned på Brandhøj. Salta gravemaskinen fik  hurtigt flyttet det mange bundter ned fra højden og drejet dem, så der kun skal bruges minimal håndtering i forbindelse med boring og udlægning af svellerne.

Efter frokost gik Jørgen og Lars i gang med at udbore en del af det ene søjlestyr på stoppemaskinen. Under sidste anvendelse af maskinen knækkede det og afventer nu reparation. Den ene del sidder desværre meget fast i rammen og lader sig ikke umiddelbart afmontere, og derfor skal den snarest trækkes ud med hydraulisk værktøj. Opgaven tog det meste af eftermiddagen og omfattede bl.a. afmontering af næsten alle ballastklodser på maskinen for at kunne komme til.

I mellemtiden fortsatte Kenneth og jeg med at udveksle sveller. 24 stk. fik vi nået på et timer. At det samme arbejde for 5 år ville have taget hele dagen for 5 mand viser tydeligt, hvor meget vi har forbedret arbejdsmetoden.

Dagen sluttede af med at Carsten og Peter kom ned med M40, der efter at have fået renset brændstofsystemet vil være placeret på Brandhøj for at hjælpe os med rangerarbejdet.

Næste lørdag er der generalforsamling, så det bliver næppe til meget arbejde i Baneafdelingen.

Svellebundterne bliver fordelt på to sæt deplorider og drejet så de ligger optimalt.(LLZ)
Steffen


Selv under trænge pladsforhold kan svellerne trækkes ud.




Stoppemaskinen er under demontage.

Udboring af den nederste del af det knækkede styr.