Det var en kold morgen med frost og is på vandpytterne. Den traditionelle klubjulefrokost var afviklet i god ro og orden fredag aften, men et godt hold var alligevel mødt frem på Hedehusgården. Steen tog Land Roveren til Fem Ege for bl.a. at smøre sporskifter inden juletrafikken indledes på lørdag. Peter, Steffen, Alexander, Claus B og N samt Børge tog banetoget til Brandhøj.
|
En del af arbejdet på Brandhøj centrerede sig omkring sporskifterne 134 og 135. Her er en del af mellemskinnen i skifte 135 skåret ud, da skinnen knækkede under sidste lørdags arbejder. I baggrunden er en ny skinnestump fundet frem. |
Efter ankomsten til Brandhøj begyndte arbejdet så småt at tage fart. Enkelte af deltagerne havde behov for en langsom start, men tre sveller i ret længde blev lagt under skifte 134, mens skinnebruddet i mellemskinnen på skifte 135 også blev taget under behandling. Skinnen blev skåret, fjernet og en ny skinne skåret til. Hullerne blev boret og skinnen lagt på plads og spigret.
Midt på formiddagen kom Rasmus susende og kravlede straks i savebukserne og begyndte at fælde birketræer omkring den nordlige indkørsel og skinnestakkene. Det lysnede vældigt og en flot brændestak blev resultatet. Frokosten blev som sidste lørdag indtaget foran opbevaringshallens porte.
|
Peter saver knækket mellemskinne, så den kan kan løsnes og fjernes. |
|
Alexander betragter Steen, der blæser glideplader og skiftetræk rene for løv og Børge, som smører skiftet. En del af klargøring af banen inden juletrafikken. |
|
Den nye mellemskinne er savet på længde og nu bores laskehuller. Steffen og Alexander hjælpes ad. |
|
Fuld fart på arbejdet. Steen borer laskehuller, Børge slår spigr i sveller, mens Steffen og Claus B holder en pause med skinnebukkeren. |
Efter frokosten fortsatte arbejdet. Alexander fortrak til Hedehusgården mens Kenneth ankom og kastede sig over arbejdet. I skifte 134 blev de tre sveller spigret og ballasten jævnet. Begge sporskifter stammer oprindeligt fra Rørdal Cementfabriks 785 mm bane og er i 24 kg/m profiler. Skifterne er ganske skarpe og for at holde kurven, etablerede vi rørstykker mellem sideskinne og tungerod. Hullerne blev boret med kopbor, hvoraf et måtte lade livet, idet det fuldstændigt mistede sine tænder! Rundt om arbejdsstedet blev der ryddet bevoksning, ligesom spor fra gravemaskinens bælter langs sporet blev jævnet. Et sæt deplorider blev læsset med de sidste skinner til skiftebyggeriet til den kommende station ved Vinterrasserne.
Lidt tidligere end normalt blev der fløjtet til kaffepause. Det bliver tidligt mørkt, og skal vi have kaffepausen med, inden vi kører hjemad, må pausen falde lidt tidligere. Rasmus havde kanelstang med og den faldt på et tørt sted, ledsaget af to kander kaffe. Vi fik på arbejdspladsen besøg af Peter fra Sverige og Søren kiggede også forbi.
Ved siden af dagens 'rigtige' opgaver nåede Claus B at få monteret belysning på energivognen. Fra en høj mast kan et par LED-lamper nu oplyse de nærmeste omgivelser. Claus' indsats med belysning har også medført, at vi kan montere batteridrevet LED-belysning på forreste vogn i toget. Lamperne er monteret på en lille lysbro, der med kraftige magneter kan sættes fast på den forreste vogn i toget.
|
Rasmus rydder birketræer i nordenden af Brandhøj Station. |
|
Vi er ved at rangere banetoget op og gøre klar til hjemkørsel. Foran opbevaringshallen er de nærmeste tre sporskifter nu forsynet med nye sveller. |
|
Claus B's magnetlysbro monteret på Storebæltsvognen. Løsningen indeholder også et roterblink, så der kan for alvor lyses op, når behovet er der. |
Efter oprydning og oprangering af banetoget med deplorider, læssede vi fire sporskiftevisere fra oplagspladsen. De skal sammen med tidligere fremfundne eksemplarer kombineres til virksomme visere ved nogle af vores sporskifter.