Fra Kenneth A er der modtaget en mere fyldestgørende beretning fra dagen, så den er gengivet i det følgende.
Steffen
""Generalforsamlinger
er godt, men godt vejr skal udnyttes!
-og derfor valgte
Søren, Klavs og Kenneth at komme videre med det store perron-projekt, mens
klubbens øvrige medlemmer var til den årlige generalforsamling. Fra pålidelig
kilde fik vi information løbende fra generalforsamlingen og det blev en god
generalforsamling med mange gode debatter, valg af Peter Hein som suppleant til
bestyrelsen i stedet for Peter Lundøer der gerne ville stoppe på posten og ikke
mindst aflæggelse af et af de bedste regnskaber længe set i klubbens historie.
Det vi tabte på det magre Corona-år 2020, kom gudskelov ind i 2021 og dermed er
der igen balance i tingene. Ovenikøbet blev der også råd til hensættelser til
både kul, kedel og motorfondene, så måske varer det ikke så længe før projekt
”sukkergris” kan få en ny kedel. Det ville være dejligt -og har du lige 500.000
du ikke ved hvad du skal bruge til, så tager vi meget gerne imod!
Dagens lille
bane-hold kastede sig frygtløse over dagens opgaver: fjerne sporskiftet i spor
1 og gøre klar til nye sveller langs den nye fine perron.
Sporskiftet skal
bruges i omløbssporet foran vognhallen og da alle sveller er skiftet i det for
nylig valgte vi at tage det op i et stykke. Først måtte vi dog lige ”brække det
løs”, da nattens frost havde gjort sit til at det ikke sådan lige ville slippe
ballasten. Et par løft med minigraveren senere var skiftet dog klar til at
blive læsset. Først måtte osten dog lige afmonteres, så vi var nogenlunde sikre
på at minigraveren kunne løfte skiftet. Det tog lidt tid, da de 4 svelleskruer
den sad fast med ikke var meget for at give sig. Med knofedt, rørtang,
forlænger rør, en meget stor slagnøgle og Sørens mellemkomst, så måtte de give
sig til sidst og efter ca. 20 minutter var vi klar til operation ”læs
sporskifte”. Det viste sig at være lidt en balance gang imellem
løftekapaciteten på minigraveren og vægten på sporskiftet, men lidt efter lidt
blev det gelejdet på plads på deplorider.
Efter skiftet var
læsset, så var det tid til at flytte skinnestrengene som Peter Hein havde
løsnet (se ældre indlæg). Det gik jo som en lege med minigraveren og en enkelt
strop, men der var lige et spirg vi skulle have op inden vi kom helt i mål.
Peter havde informeret om at der var et par stykker der havde drillet, men op
kom de. Skinnerne blev lagt pænt langs perronen i spor 2 og er lige klar til at
blive monteret der hvor sporskiftet lå på næste lørdag.
I bedste Egon Olsen
”timet og tilrettelagt”-stil var kl. 12:03 da vi var færdige med skifte og
skinner og efter en frokost i det fantastiske vejr, kunne vi gå i gang med at
grave sporkassen ud til de nye sveller. Vi havde på forhånd besluttet at udskifte
ballasten i sporet, så det både bliver ny perron, nyt spor og ny ballast. Det
bliver flot! Samtidig kunne den gamle Så ballast bruges som fyld i vores nye
perron, så der går ikke noget til spilde. Selv med det rigtige værktøj tager
det trods alt lidt tid når man skal grave ca. 60 m sporkasse og vi var nået ca.
halvvejs, da generalforsamlingen var slut og både Lars, Peter, Steffen, Claus
og Rasmus tilsluttede sig arbejdsholdet.
De sidste
perronforkanter blev rettet op af Steffen og Rasmus med laseren, mens Lars og
Claus erstattede Søren på perronholdet, da han var nødt til gå tidligt. Peter
holdt et vågent øje med hele holdet. Der blev fjernet mere ballast og udlagt
mere hvor der manglede og efter en kop kaffe og en dejlig hjemmebagt kage fra
Rasmus’ hånd, så fik vi gjort det sidste klar til at der kan lægges nye sveller
og spor på næste lørdag.
Rygtet vil dog vide
at der er nogen der har tænkt sig at lave lidt forarbejde i løbet af ugen med
både at få flyttet sveller fra oplagspladsen og få dem lagt ud, så det hele er
klar. Hvis vejrguderne tilsmiler os ligeså meget på næste lørdag, så kommer vi
et rigtig godt stykke med spor 1 og vi kan måske også nå at få flyttet
sporskiftet syd for vejen.
-nu ved vi jo at det godt kan lade sig gøre med
minigraveren 😊Kenneth
""
|
Kenneth gør klar til at løfte sporskiftet ud af spor 1 (SH) |
|
Ved løft i skiftevis den ene og den anden ende kan sporskiftet bakses op på deploriderne (SH) |
|
Skinnerne fra spor 1 lægges til siden, så svellerne kan fjernes (SH) |
|
Sporskiftet er klar til transport, mens der graves ud til sporkassen langs med perronen (RBJ) |
|
Med forsigtighed transporteres sporskiftet ud foran vognhallen, hvor det skal ilægges i sporet yderst til venstre. Da træktømmeret stadigvæk var monteret fyldte det noget mere i bredden, end vi normalt kører med. (RBJ) |