Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 10. marts 2016

Torsdagsbilledet #51

M 24 har i en del år ført en prominent tilstedeværelse her på bloggen. Både fordi lokomotivet er et vigtigt driftslokomotiv og fordi dieselmotoren ikke har været helt så stabil som vi kunne ønske. Efter at have fremført bl.a. arbejdstog i klubbens første tid i Hedeland, stod lokomotivet i mange år hensat med adskilt motor. I 2000 begyndte en renovering, der over nogle år, endte med at blive ganske gennemgribende.

M 24 er under adskillelse i værkstedsremisen. Steffen fortæller Anders om det vigtige arbejde, der ligger foran maskinfolkene.
Som nogle måske ved, er klubbens arkiver under nyorganisering og digitalisering. Et arbejde, der kommer til at tage laaang tid. I den forbindelse dukker mange spændende papirer op til overfladen. Nedenfor ses dokumentation for IBK's køb af M 24 for en sum af  4.500 kr. Oveni skulle klubben lægge 416,25 kr. i moms. Et anseeligt beløb, som foreningen også kun kunne honorere, fordi mange medlemmer hjalp med at finansiere købet.

Der var noget mere stil over brevhoveder i gamle dage, før alt blev lavet, så det passede i en Word-skabelon.

mandag den 7. marts 2016

Nyt fra maskinafdelingen #10-16 07/03:


Bo og Carsten borer her et af de de mange huller mellem kedel og røgkammer


Den nyvalsede plade, der skal blive til nyt røgkammer på No3, ankom forleden og derfor var Bo, Carsten og Mogens mødt ind på mandagsdagholdet for at komme hurtigt i gang med at bore de mange huller hele vejen rundt langs kedlen. Her kom den nye kedelvender til sin ret og fungerede godt. Så først på aftenen var alle huller boret og monteret med midlertidige bolte. De skal efterfølgende udskiftes med varme nitter! Rammen til røgkammerdøren blev prøvemonteret.

Mogens fik også påbegyndt opgaven med at montere trinbræt på M30 ved at udforme og svejse en del beslag. M25 holdet (Jan, Per, Poul og Bjarne) fik tætningsafprøvet endnu 2 topstykker og har nu valgt 4 gode ud af flere mulige. Næste opgave bliver at tilpasse ventiler med ventilsæder med kaborundum-slibning og et ”indianerhåndtag”… Jeg fik afrenset og grundet den sidste vange til deploriden, så den snart kan samles færdig. Lars arbejdede videre på kædehjulene til T1. Der var flere folk på Gården denne aften, men det blev uden at få arbejdstøjet på for der var sikkerhedsprøve for et par af vores nye, flittige medlemmer. De bestod selvfølgelig begge med 0 fejl og kan nu deltage fuldt ud i trafikafviklingen på banen.  13 mand var på Gården denne aften.

Man ser her kedelvenderen i funktion

Alle huller mellem kedel og røgkammer. Næste runde er huller til rammen for røgkammerdøren.

Råmaterialet for trinbræt til M30. Mogens svejser monteringsbeslag.


Sidste vange sandblæses

Tætningsprøve med vand af endnu et topstykke til M25.

søndag den 6. marts 2016

Nyt fra Bafd 5-3-2016

Efter en vellykket generalforsamling blev der evalueret i Damp Af, og den nyvalgte formand fik muligheden for at fejre valget. Et stykke inde i evalueringsprocessen fortrak et par medlemmer af Bafd til vognhallen på Hedehusgaarden, for der var selvfølgelig lige et par småopgaver der kunne løses. Vi fik nedtaget et par gamle, udslidte lamper der var ophængt forskellige steder i hallen, da de i forhåbentlig nær fremtid skal erstattes af en noget pænere belysning. Herefter fik vi lagt en smal stribe gulvbrædder, så vi kan få lagt de sidste nøddesten på plads langs med fliserne og dermed afslutte dette projekt.

Steffen

Strøer skrues fast på træsvellerne, hvorefter der lægges brædder (KHA)


Ikke alle steder er der lige god plads, men
der er heldigvis nogle udsparinger i rammen
på M22 (KHA)