Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 15. september 2018

Nyt fra Bafd. 15-09-2018

Denne lørdag markerede starten på efterårets svelleudskiftningskampagne. Sommerkørslen efterlader nu banen til baneafdelingen i en måned, inden efterårskørslen starter. Det er nu en stor del af årets arbejde på strækningen skal gennemføres!

Første dag med svelleudskiftning plejer at være en dag, hvor udstyr og mandskab skal finjusteres og div. småting skal rettes til. Sådan blev det også denne gang. M 30 forlod Hhg med første del af dagens arbejdshold bestående af Kenneth, Kjeld og Steffen.
Dagens første pause kom først sent på dagen, da vi pga. maskinbøvl havde en lang opstart.

Det varede lidt inden M 12 fulgte efter. Der var naturligvis bøvl med opstart af gravemaskinen og den skulle også lige have den rette grab monteret. Imens Lars, Otto, Benjamin og Claus baksede med det, hentede M 30 energivogn og de sveller vi borede sidste lørdag.  Svellerne blev udlagt mellem Rubjerg og Flintebjerg langs sporets rette dele. På den måde passer de borede huller med at der ikke skal være udvidelse af sporvidden. Holdet startede desuden med frigravning af befæstelser. Da hold 2 ankom, kunne vi derfor straks kaste os over udtrækning af spirg, fjernelse af underlagsplader og udskiftning af svellerne.

Var der lidt bøvl med maskineriet, gik arbejdsholdene til gengæld på med krum hals. Der var ingen usikkerhed at spore og alle fandt hurtigt ind i svelleudskiftningens vante rutiner. Imens udvalgtes der plads til brændekomfuret og der blev sat mad over. Mindre regnbyger kunne ikke standse hverken arbejde eller madlavning og snart drev bygerne væk. Gryderetten med elg, pølser og kartofler kunne indtages i solskin omkring Storebæltsvognen.
Udsigt fra køkkenafdelingen. Valget af position gav ly for vinden og hjalp også da det begyndte af regne.

Den samlede arbejdsstyrke forsamlet til frokost. Fra venstre: Lars, Otto, Benjamin, Kenneth og Kjeld, godt skjult af Claus. Steffen tog billedet.
Vi var langt fra de eneste i Hedeland denne efterårsdag. Mountainbike-ryttere passerede os med jævne mellemrum på stien og et betragteligt antal ryttere på deres heste hilste venligt på os fra ridestien.
Otto, Kjeld og Claus trækker spirg op, mens en rytter dukker op på ridestien. (Foto: Kenneth H.).

Nogle ryttere måtte lige stoppe op og se, hvad det var der foregik på jernbanen.
Inden kaffepausen havde vi udskiftet sveller på 5 rammer og opildnet af succesen gjorde vi hurtigt to rammer mere klar. Da flere på holdet havde aftaler sidst på eftermiddagen, skruede vi hastigheden yderligere op. Mens spigerne blev slået i på de sidste to sporrammer, arbejdede resten af styrken med oprydning, og Kjeld og Kenneth fik læsset de gamle sveller på deplorider. Deploriderne blev rangeret til Rubjerg Station og hensat aflåst i spor 1.
M 30 rykker energivognen frem. I forgrunden ses de gamle sveller samlet i bunker på fire. Det er lige præcist det antal sveller, som gravemaskinen kan håndtere i én grabfuld.

Dagens arbejde afsluttes. Den næstsidste grabfuld gamle sveller køres væk.
Vi nåede at udskifte 91 sveller på én dag. Et godt resultat. Arbejdet fortsætter igen på lørdag. Er der et godt arbejdshold er der basis for endnu et godt resultat.

mandag den 10. september 2018

Nyt fra maskinafdelingen #33-18 10/9:



Bo er ved at tappe vandet af kedlen på Da7, mens M3 gøres klar til at komme retur ud til vognhallen

Sommerens sidste plantog blev kørt i går i dejligt vejr og traditionen tro afsluttet med en dejlig omgang stegt flæsk. Denne aften brugte Bo og Peter derfor på at nedrigge Da7 – tappe vandet af og tørre kedlen ud, samt grundigt rengøre rist og askekasse, så lokomotivet er klar til juletrafikken – hvis der ikke lige dukker et særtog op inden da… Jeg riggede også ned ved at fjerne vores sommerbannere og plakater, for i stedet at opsætte reklame for efterårs- og juletog. Bagefter indsamlede jeg alle vores malerdåser for at skabe et overblik over beholdningen. Malesæsonen går jo også ind, når materiellet ikke skal ud at køre hele tiden.
Carsten og Kjeld fik monteret slanger til kølevand på den ”nye” båndsav, så den selv kan sørge for at påføre skæreolie og færdigmonteret trin på M3. Lars O. forberedte arbejdet med at svejse de rustfri dele sammen til den nye askekasse til No 3.
Per, Jan og Hans fik samlet E28 så meget, samt tilsluttet et enkelt 12 V testbatteri så en prøvekørsel kunne afvikles sidst på aftenen. Den kom dog ikke langt, men det var blot fordi hjulene var hævet over gulvet – for alt fungerede som forventet – hjulene snurrede rundt og hastigheden kunne fint ændres via regulatoren. Næste etape bliver at fremstille en ny batterikasse til de mange batterier, der skal bruges til 48 V i parallel.
Bafd var også på banen og kørte en vedligeholdelsestur ud og hjem. Vi kørte M3 ud i vognhallen, samtidig med at de kom hjem – så der var temmelig trafikeret på banegården med både M12 og banevogn, samt M3 og M30 med M25 på krogen. Men med lidt koordinering lykkedes manøvren J  Således var vi 11 mand på Gården denne aften til at rykke endnu et par skridt videre.



De sidste kul i gården.. Vi klarede lige at køre de sidste damptog...

Nedtaget sommerbanner. Snart skal julebanneret op!

De sidste dele monteres på E28 inden prøvestarten.
Vellykket prøvekørsel igang!

Den renoverede olietanke monteres igen på saven 


Delene til den nye, rustfri askekasse prøvesamles

Aftenrangering af M24, M25 for at gøre plads til M3

søndag den 9. september 2018

Sommersæson K18´s sidste plantog den 9. september:



Første tog på sommerens sidste plandag står klar til afgang
Sommerens sidste plantog afgik i dejligt roligt vejr og allerede fra morgenstunden blev togene godt fyldt. Om det var fordi det var vejret; at det var sidste dag eller fordi Brandhøjbanen også kørte kan jo være svært at gisne om… Men fint gik det og dagens første damptog havde 106 ombord efter Sølund, hvor der lige kom lidt flere ombord. Heldigvis var der mange børn blandt passagererne – ellers havde sæderne nok været for smalle 😊. Således var der dagen igennem stor aktivitet ved Stenager og Fem Ege, men også flere der skulle af ved Rubjerg og nyde en vandretur til toppen. Sidst på dagen sås flere medlemmer, der fik en sidste tur med toget inden vi traditionen tro afslutter sæsonens togkørsler med en dejlig omgang stegt flæsk. 25 mand m/k blev dejlig mætte denne aften. Nu må vi så tålmodigt vente til efterårsferiens tog kører og derefter igen vente helt til jul. Ventetiden er lang, men mon ikke den bliver belønnet…



. og præcist 10.30 afgår M24 med fyldt tog fra spor 3

Et af dagens togmøder på Brandhøj
et andet slag togmøde for fuld damp ses på Stenager

en flok glade gæster stiger på efter et par gode ture med "de små tog"

Tid til kapløb med toget - de nåede det!


Endnu et fyldt tog på vej hjemad 110 ombord - masser af plads!


På dagens sidste tur er der traditionen tro flere medlemmer, der tager turen med

Dagens ture er slut og Da7 skal have renset røgkammeret

- bagefter er det tid til en sæsonafslutnings-øl på bænken

- og bagefter serveres der masser af stegt flæsk hos Bollinis 


en brand-go afslutning på sæsonen!
(Klik på et billede for at få dem alle vist i stor størrelse!)