Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 30. maj 2026

Nyt fra baneafdelingen 30-05-2026

'Det var en kold og stormfuld aften'. Sådan starter mange uhyggelige historier. Sådan en skal vi ikke have i dag, hvor solen skinnede, vinden blæste og flittige medlemmer på Hedelands Veteranbane arbejdede for at vi fortsat kan nyde jernbanedrift på smalle spor i Danmark. Med et særtog, som skulle afvikles midt på dagen, var baneafdelingen nødt til at planlægge dagens arbejder nøje.

M 24 ført af Børge trækker en personvognsstamme ud af museumshallen mens Brian lukker portene. I forgrunden M 30 med ukrudtsbrændervognen.

Børge og Steffen indledte med at ukrudtsbrænde på Hedehusgård Station, mens Claus læssede paller af traileren, klædte om og talte med folkene fra maskinafdelingen, der arbejdede med Mallet-maskinen. Herefter hoppede Claus på M 30 og Børge indledte forberedelserne til særtoget. Brændertoget afgik herefter mod Brandhøj Station, hvor både spor 1 og 2 samt sporviften foran opbevaringshallen fik en omgang varme. Det blev også til en afstikker til ridestien ved indkørslen til sletten, mens Steffen holdt brandvagt ved de mange spor på Brandhøj. Vi tager ingen risici. 

M 30 nåede til km 2,0 med ukrudtsbekæmpelsen denne lørdag.


Herefter vendte vi tilbage til Hhg, hvor vi efter rangering spiste frokost og beså Mallet-maskinen nedefra. En unik konstruktion, som vi har bevaret i Danmark som minde om de danske Mallet-lokomotiver på smalspor.

Mallet-maskinen måtte løftes en smule, så de glideplader, der bidrager til en problemfri kørsel gennem kurver, kunne afrenses for rust og smøres. No 3 i sporet ved siden af.

Opfyring af Da 7 til morgendagens plantog. Dejligt syn, mens frokosten blev spist.

Efter frokosten fik Steffen og Claus skåret paller op til optændingsbrænde og derefter gik turen til Brandhøj. Lars var stødt til arbejdsholdet og med forenede kræfter blev to dynger træaffald fra oplagspladserne ved Brandhøj Station skåret op og kørt til kontrolleret bortskaffelse. Vejret var godt og med nedrullede vinduer cruisede Lützow & Nielsen frem og tilbage med 'Voldsom Volvo' for fuld styrke. Det behøver ikke være 'jernbaneseriøst' det hele!

Efter den sidste oprydning var det tid til omklædning og en god kop kaffe, som maskinafdelingen venligt havde efterladt på termokanden. Til allersidst fik vi bjerget masten til sejltroljen fra Vandbygningsvæsnet ned fra loftet. Den skulle nødig gå tabt under den forestående renovering og vi må jo se, om ikke vi kan nå at få gavn af efterårsstormene til fremdrift på HVB!
 
Masten er monteret på VBV-dræsinen. Den skal nok lige shines lidt op, inden den forsynes med sejl og rigning. Der er altid noget at lave på HVB!

torsdag den 28. maj 2026

Torsdagsbilledet #263

 


Efter en veloverstået Pinse med No 3. foran damptoget her i 2026, så bliver dagens Torsdagsbillede et fra Græsted Veterantræf i Pinsen 2009. Den gang havde vi, sammen med Blovstrødbanen, etableret en kort 700 mm strækning. På den kørte i flere år motortog frem og tilbage med mange muntre folk. I 2009 havde vi derfor medbragt No3, Vildmosen til træffet. Den var blevet færdigrestaureret i 2008 og så ville vi gerne vise lokomotivet frem. Vognene kom fra Blovstrødbanen. Banen blev siden pillet op, da den lå i vejen for bygningen af et sidespor på normalsporsstrækningen.

mandag den 25. maj 2026

Plantog 2. Pinsedag 25/05-26:

Dagens første, godt fyldte 2. Pinsedagsdamptog er klar til afgang. Sol og blå himmel!

Det eneste sommerplantog, der ikke kører på en søndag, er togene på 2. Pinsedag. Vejret var os meget gunstigt, en kende bedre end dagen før – fuld sol og let brise.

Søndagens tog havde alle været fuldt belagt, mens denne dags tog havde jævnt fyldte kupeer, men med lidt bedre plads. Dagen bød på mange arrangementer andre steder – Royal Run, Veterantræf og Oldtimerbiler – så måske måtte vi dele interessen med de andre… Vi havde dog mange glade stamkunder med ombord, og en masse, som kørte med for første gang. Flere var så begejstrede, så de allerede planlagde næste besøg. Der var både stop på Flintebjerg, hvor troldejægerne ofte står af og et par skovturshold på Rubjerg. De fleste stod dog af på Fem Ege for at tage en tur på Naturlegepladsen. Det blev endnu en herlig dag på banen, så det er jo bare at glæde sig til næste gang! /Leif

- men først skal lokomotivet opfyres og smøres - den opgave starter kl. 8...
Dagens første togmøde er som vanligt på Rubjerg

Mange står af og tager en god dag på Naturlegepladsen. Inden da skal folk se lokomotivet køre om.


Igen et fyldt tog. Folk er klar til at få et lokomotiv til at køre dem en dejlig tur.


Togmøde på Brandhøj. Der er mange banevogne med på turen!


Tre brødre med deres familier var iklædt i de flotte, selvlysende T-Shirts med teksten: "Familien i Godt Humør, ude i Den Danske Natur". De havde haft en rigtig herlig hyggetur, var meldingen!
Dagens sidste tog på vej hjemover. Tak for en dejlig dag!