Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 8. november 2014

Nyt fra Bafd 8-11-2014

Dagens arbejde bestod i svelleudskiftning på den sydligste del af sporet på Sletten op mod den sydlige kvægrist. Arbejdet skred hurtigt frem ad, og trods en mindre fejlvurdering af det nødvendige antal sveller til at færdiggøre arbejdet, var vi færdige omkring kl. 15. Efter en tiltrængt kaffepause fortsatte vi med at siderette sporet indtil det begyndte at blive halvmørkt.

Den første etape af svelleudvekslingen er nu overstået, og de næste par uger vil vi bruge til at understoppe og ballastere sporet. I alt har vi udskiftet 498 stk. sveller siden opstarten medio september.

Steffen

Arbejdstoget ved den sydlige kvægfold.

Der arbejdes energisk. Forrest trækkes de gamle sveller ud og nye skubbes
 på plads med gravemaskinen. Herefter placeres spiger og underlagsplader
og bagest bankes spigerne i med trykluft.

Udsigt fra banevognen under frokosten.

mandag den 3. november 2014

Nyt fra maskinafdelingen #42-14 3/11:

M19 klargjort til turen ud til Brandhøj

Bremserne løsnet, så man nu
 kan skubbe rundt med lokomotivet
Bemærk de tre tandhjul; to til gearkassen
og til en kæde videre til næste aksel,
samt det overskårne bremsetræk


Pufferne renses yderligere for mørnet træ
Kædeligt syn

Døren til M15 svejses














































Lørdag fik Bo og Peter renoveret mere på lejer og aksler på No3. Carsten, Anders og Jan brugte onsdag mange timer på at få løsnet og fjernet de rustne kæder fra M19. De skulle både skæres over i flere dele og trækkes af med et wiretræk. Bagefter blev bremsearmen skåret over og de meget rustne bremser banket løs. Mads og jeg kunne derfor fortsætte med at fjerne det sidse møj, for derefter at montere en trækstang mellem deploriderne. Nu er M19 klar til turen ud til Brandhøj.
Mikkel og Carsten fik svejst døren til M15 førerhus og monteret låsemekanismen .
Ellers gik aftenen mest med at fikse det sidste på M2. Der er nu renoveret en del på det elektriske system og der er monteret en ny pakning på kaburatoren. Alligevel kneb det med at få startet maskinen. Forklaringen viste sig dog at skyldes manglende benzin.  Der var ellers kommet et par gode liter på tanken sidst, men det er en meget tørstig motor. Med 5 nye liter på tanken, så gik det meget bedre J Vi var 10 mand der denne aften beundrede startforsøget og nød den gode lyd.



Startforsøg af M2 iagttages nysgerrigt