Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 5. oktober 2019

Nyt fra Bafd. 05-10-2019

Efter et par solide indsatser med svelleudskiftninge de sidste uger, stod dagens program på justering og understopning ved km. 3,5.6 mand deltog i dagens arbejde og nød godt af et vejr, der bare blev bedre og bedre efterhånden som dagen skred frem. Efterårets kølighed var dog vores følgesvend hele dagen.
Dagens resultat: Justeret og understoppet. Klar til efterårstogene.

Efter en effektiv oprangering af banetoget kørte vi til Brandhøj for afhentning af stoppemaskine. Banetoget med M 12 kørte først til Lergraven, mens Steffen og Benjamin fulgte efter med M 40 og stoppemaskinen. Værktøj og donkrafte blev klargjort. Med teodolit, muskelkraft og brækstænger blev sporet justeret sideværts. Med donkraftene løftede vi sporet til vandret og stoppemaskinen gennemkørte den ca. 150 m lange strækning. Undervejs holdt vi spisepause og da en rem måtte give fortabt på stoppemaskinen fik vi også monteret en ny. Efter afslutning af stoppearbejdet holdt vi kaffepause inden Steffen begyndte oprydningen. Resten af holdet tog fat på indsamlingen af gamle sveller, der kørtes til et par ventende deplorider på Rubjerg Station.
Det var en af de dage, hvor brændekomfuret bød på en varm ret til frokost. I dag var det en indisk inspireret ret med kikærter. Uden kød. Banebørster kan godt tåle en kødfri dag.

Steffen lægger energi bag spaden for at sætte en donkraft på plads. Lars styrer erfarent stoppemaskinen.

Steen og Panum jævner ballast efter stopningen. I baggrunden er stoppemaskinen stoppet med kileremshaveri.



Ved sin fødsel var vores gamle østtyske stoppemaskine ikke et ergonomisk vidunder Ved ombygningen til 700 mm sporvidde er det ikke blevet bedre. Det kræver tre led på armene og yoga-agtige stillinger at komme til kileremmene.

Lars samler gamle sveller med grabben. I M 12 sørger Claus for at gravemaskinen placeres, så den får de bedste manøvremuligheder.

De første gamle sveller læsses på deplorider på Rubjerg. Panum sikrer, at svellerne ligger ordentligt. Da vi kørte hjemad var deploriderne godt fyldte og samtlige udtjente sveller ved km 3,5 var fjernet.
Hjemturen foregik med M 40 og stoppemaskinen forrest og M 12 og banetoget bagefter. Vejret var smukt og solrigt. Vi glemte helt at klokken faktisk var over 18. Vi kunne notere os endnu en god dag på HVB og en bane, der nu er klar til efterårstrafikken.

Næste lørdag bliver et evt. hold på banen uden Lars, Steffen og Claus da de er til Feldbahntreff i Ilmenau.

mandag den 30. september 2019

Nyt fra maskinafdelingen #34-19 30/09:



Et af de tre bannere - opsat i blæsevejret - men nu sidder det!
På den sidste dag i september var det herlig blæsevejr, men vores reklamebannere for U42-togene skal jo op og hænge og det lykkedes heldigvis trods den krafige vind. Så må vi jo satse på at reklamen – sammen med al den herlige omtale vi har fået i lokalaviserne efter tildelingen af den fine pris i fredags – gør et godt arbejde, så vi kan få fyldte tog! Carsten husker også, at de små lokomotiver skal have service og derfor var både M3 og M4 en tur forbi værkstedet for eftersyn og mindre udbedringer. Senere fik han og Kjeld monteret den nylakerede bordplade på det nye værkstedskab i maskinværkstedet. Martin og Erik arbejdede flittigt videre med forarbejdning og montage af hjørnestolper og bænk-afslutningerne på C532. Jeg fik grundet alle de mange dele, der blev afrenset sidste mandag og i ugens løb og rundt sandblæseren, el-værket og vandbehandlingsanlægget var der også folk. Faktisk var vi så mange, at jeg slet ikke kunne følge med i aftenens opgaver– 12 mand talte jeg på Gården denne aften. 
Vi brugte også en del tid på at lykønske hinanden med den fine 1. plads til Frivillighedens Pris. 
(se indlæg om aftenen her – og find og se den flotte video med luftfotos af banen på SN´s side)
M4 får service og strammet koblingstrækket

Udsavning og- 

fintilpasning af en af hjørnestolperne


Redacteuren iagttages grundigt af kvalitetsinspektørerne :-)

Bestået?! - heldigvis. Lidt lappearbejde på M4


Resultat af aftenens arbejde med grunderen

Nyt, flot bordplade på arbejdsbordet - men hvor længe...

søndag den 29. september 2019

Nyt fra Bafd 28-09-2019

Lørdag fortsatte vi med svelleudveksling langs med Lergraven, men forberedelserne til dette startede allerede fredag, hvor Lars og Peter fik trukket spigre op på 6 sporrammer (78 m) samt udvekslet de fleste af svellerne. Lørdag bestod holdet af Benjamin, Kenneth, Lars og mig, og vi skulle således kun nå at retablere sporet, da der i den kommende uge skal køre et særtog.

Undervejs til arbejdsstedet blev der opsat efterårs- og julekøreplaner, og det var derfor først ved 12-tiden, at vi kom i gang med arbejdet. Vi fik samlet sporet, men blev undervejs afbrudt af lidt kraftige regnbyger, samt to gange tekniske problemer på vores uundværlige gravemaskine.

Dagen bød også på en milepæl idet vi nu har udvekslet i over 3000 sveller siden vi begyndte at opgøre dette i 2008. Således ligger der nu i knapt halvdelen af alle vores spor sveller, der er under 10 år gamle, og hvor vi forventer at hovedparten kan bruges i ca. 40 år. Det er et godt fundament for fremtidens HVB.

Næste lørdag fortsætter vi med understopning, så sporet er klar til efterårskørslen. Der bliver serveret en varm ret fra brændekomfuret til arbejdsholdet.

Steffen
M24 blev luftet i forbindelse med fredagens forberedelser (PLH)

Færdigt arbejde. Spigre på 6 rammer er trukket op kl.12, 
efter nogle timers indsats af Peter og Lars. (LLZ)

Så er vi i gang med at samle sporet

Svelle nr. 3000 blev behørigt markeret
Vi manglede kun ganske lidt svelleudveksling, og så kunne grabben ikke åbnes.
Efter en større fejlsøgning blev fejlen lokaliseret til en lynkobling, der havde
åbnet sig, og smilet kom atter frem hos Lars.

De sidste sveller udveksles, og da maskinen skulle til at køre op på
transportvognen knækkede det ene larvebånd pga. slidtage. Med et
knækket larvebånd kan minigraveren reelt ikke flyttes. 

Heldigvis havde vi forudset situationen for en del år siden, og  vi fik hurtigt
afhentet et nyt bælte på Hovedlager nr. 1 for bælter, beliggende på Brandhøj.

Med lidt asen og masen, samt et par brækjern kom bæltet på, og maskinen
kunne læsses på transportvognen. Herefter var det fyraften.