Dagens program havde været klart siden sidste indsats for 14 dage siden: færdiggørelse af perronforkant på Stenager Trb. Et gravemaskinehaveri satte dog planen delvist ud af kraft. Vores store Salta-maskine er mindre præcis og manøvredygtig end den normale gravemaskine og for en sikkerheds skyld indsatte vi derfor en del af arbejdsstyrken på alternative opgaver.
|
Hullet til dagens første perronfundament er ved at være færdigt. |
Søren, Claus B og Lars arbejdede dagen igennem på værkstederne på Hedehusgård med nye bogier til vores Storebæltsvogn. Steen arbejdede primært med rydning og klargøring af den lave oplagsplads til oprydning af gamle materialer.
Peter og Rasmus startede fra morgenstunden vores trofaste Salta 1602 op og påbegyndte gravning af det første hul til et perronfundament. Steffen og Claus N tog banetoget og nåede undervejs at spænde laskebolte i kurven ved 0,5 og justere et rørstykke i nordlige sporskifte på Sølund Station.
Det samlede hold inkl. gæster deltog i frokosten, der dublerede som 35-års jubilæum for den lille, specialiserede rejsearrangør PH Travel. Grillede pølser med brød og et bredt udvalg af tilbehør blev indtaget i læ af banevognen ved Stenager.
|
Steffen spænder laskebolte ved km 0,5. |
|
Mens dybden af hullet finjusteres og to fliser gøres klar til perronfundament, jævnes de værste ujævnheder i perronfyldet. |
|
Så er der serveret! Igen en god udendørsfrokost, som fylder maven inden arbejdet går videre. |
Efter frokosten fortsatte arbejdet på de respektive arbejdspladser. Selvom Salta'en er langsommere og noget stor til fingravningsopgaver som sætning af perron, lykkedes det at komme fremad med perronarbejdet og da arbejdsdagen sluttede, manglede kun 3-4 forkanter inden perronen får den rette længde.
Efter oprydning og behørig afspærring af den endnu ret uregulerede perron, fortsatte arbejdsholdet til Brandhøj og fik læsset fladvognen 70-16 fra Storebæltsforbindelsen på deplorider. Vognen skal være vores fremtidige transportvogn ved banearbejder. Vognen afventer nu bortskæring af de to hjulsæt og -ophæng inden ombygning til bogievogn.
Stenager Trinbræt, der betjener Brandhøjbanens minitog, er et yndet udflugtsmål for børnefamilier og blev forsynet med en forlænget og forbedret perron i 1993. Det er den perron vi nu udskifter. Banechefen har fundet nogle illustrative fotos fra arbejdet med at etablere perronen.
|
M 12 med tomme tipvogne til fyldkørsel passerer kurven ved Stenager. Foto: SL, 1993. |
|
M 12 i spor 2 på Brandhøj. Her afventes krydsning med et tomtog trukket af M 9. Claus W ses i spor 1, spejdende efter det modkørende tog. Foto: SL, 1993. |
|
Også i 1993 var en Salta-maskine i drift ved Stenager. Dengang var det ikke vores egen, men en maskine fra den lokale storentreprenør Klingenberg. SL, 1993. |
Blogopdateringen ville ikke være komplet uden billeder af bogiearbejdet på Hedehusgård og den nye vogn på arbejdsprogrammet. Næste lørdag kan vi tilbyde endnu flere spændende opgaver i baneafdelingens regi. Der er masser af opgaver vi skal løse!
|
Ny bogieløsning til venstre - den gamle til højre. Selvom forskellen ser lille ud på billedet, så er det vigtige centimeter vi vinder. Dels i forhold til arbejdsmiljø, når vi skal op og ned af vognen og dels i forhold til vognens tyngdepunkt. Foto: Claus B. |
|
HVB's nye fladvogn som vi laver bogier til: 70-16 hentet frem fra lageret på Brandhøj-arealet. Vognen er bygget af Robert Hudson (Raletrux) som nummer AO11768 i februar 1991, og har kørt ved tunnelentreprenøren MT-Group, men er formentligt oprindeligt leveret til kanaltunnellen mellem Frankrig og Storbritannien. Vognens centralkoblinger af Willison-typen udskifter vi til HVB-kompatible koblinger. Foto: Peter H. |