Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 23. februar 2017

Torsdagsbilledet #100

I anledning af Torsdagbilledet #100 er det vel passende at bringe T1, der her set på bedding kort før det skal køre indvielsestoget den 21. maj 1977. Her ses T1 i en rød udgave, malet med "overskydende" MY-farve fra DSB. Senere blev den malet grå, som oprindeligt da T1 blev hentet fra Vanløse teglværk.

(Gense billederne på Torsdagsbilledet #63 ) og Torsdagsbilledet #83)

Nu er T1 skilt ad i smådele, men vi regner da med at T1 kører genindvielsestog den 20 og 21. maj!

T1: snart klar til indvielsestoget (Foto: Carsten Hansen, 1977)

OBS! Carsten har lige korrigeret min ellers fine historie :-) 
I en tid med Fake-news må vi hellere fortælle den rigtige historie:

Torsdagsbilledet er taget efter indvielsen, der viste sig en olielæk fra bundkarret og det var nødvendigt, at løfte lokomotivet fri af forakslen for at få bundkarret af og pakke det om !

Vi glæder os til at fejre vores 40 års jubilæum den 20 og 21. maj.
Programmet bliver snart afsløret!

tirsdag den 21. februar 2017

Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:



Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder.
 
Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften.
Motorholdet fortsætter deres flittige arbejde for at få den fine Bur-Wain motor på ret køl igen. Denne aften blev bl.a. stempler og plejlstangslejer tjekket og gevindbolte renoveret. Sidst på aftenen kunne indsatsen afsluttes med montage af bundkarret, så motoren kan komme tilbage på sit nye stativ. I mens fik Hans sandblæst og grundet holderen til køler, Bagefter fik vi sammen afrenset undervognen for rust og grundet den, så den kan få en omgang sort, der var M4´s oprindelige farve.
Inden dette fik jeg afrenset og malet røgkammeret på No 3 s kedel med en varmefast zinc-holdig specialgrunder. Carsten fik afmonteret motorophænget fra T1, så det kan blive sandblæst separat, når resten skal have en omgang. Inden da skal der dog nittes en bundplade fast. Nitterne er dog i restordre lige nu… Per M lånte vores drejebænk og arbejdede på en hel stak drejeskiver – dog i en mindre sporvidde end vores…

Vi var 9 mand, som arbejdede flittigt på værkstederne denne aften.
 
Gravrust fra motorophænget slibes væk.




Røgkammeret har fået grunder. Næste omgang er sort maling.

1. vogn klar, næste vogn hentes til værkstedet


Undervognen på M4 afrenses før grunding

Detalje iagttages...

Der skal godt med vaselinesnask på pakningen...

Bundkarret næsten på plads igen :-)


søndag den 19. februar 2017

Nyt fra bafd. 18-2-2017

Som led i forårets svelleudskiftningsprogram tog vi denne dag fat på overkørslen i den sydlige ende af Brandhøj station. Fire mand udgjorde arbejdsholdet og efter afsidning og klargøring af værktøj, satte gravemaskinen skovlen i vejen omkring 11.15. Med gravemaskinen gravede vi os gennem grusvejen ned til svellerne og efter en kort indsats med håndskovle og kost kunne vi begynde optagning af spirg.

Med gravemaskinen løftede vi både køre- og tvangsskinner ud til siden. Vi kunne ikke finde svelletangen til gravemaskinen, men fik hurtigt rigget en midlertidig løsning sammen af en håndsvelletang, en strop og to kraftige kabelstrips. 18 nye sveller blev forboret og lagt på plads og køreskinnerne løftet på plads. Det er altid lidt vanskeligt at få svellerne justeret helt på plads, når vi arbejder i en overkørsel. Men efter en halv times tid kunne vi gå i gang med at banke spirg på plads. Kl. 16.30 var sporet igen farbart.

De gamle sveller løftes ud med gravemaskine og hjemmestrikket svelletang. I baggrunden skimtes opbevaringshallen.

"Så kan du godt sænke, Kenneth" signalerer Lars. Den sidste køreskinne kommer på plads.
Vi fik forberedt tvangsskinnerne til endenedbøjning a'la Waldeisenbahn Muskau og vi regner med at få bygget overskæringen færdig på lørdag, inden vi tager fat på næste opgave.