Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 26. september 2020

Nyt fra Bafd. 26-09-2020

Vejret var lunt og tørt da baneafdelingens arbejdshold mødte op på Hedehusgård. 6 mand, der løste de første opgaver sammen på Hedehusgården, hvorefter Hans tog til Sølund for at give stationsarealet en omgang med buskrydder og græstrimmer. Inden vi delte os, fik vi bl.a. læsset en af HVBs Grimstrup-troljer. Den har siden den kom til Hedehusene holdt ude, men skal nu til opbevaringshallen på Brandhøj.

 

Grimstrup-trolje læsses på trailer. Storebæltsvognen var fyldt med andre ting.

Gravemaskinen starter bedst, hvis den får en lille 'snaps' inden startknappen trykkes ind. Vi har sprøjter og gummislanger til indsprøjtning.

På Brandhøj fik vi skabt plads til dagens opgaver ved at rangere en del enheder ud på sporviften. Hovedparten af arbejdet foregik i opbevaringshallen og bestod i vedligehold og reparation af nogle af vores gummihjulsenheder og oprydning. En dag helt uden 'rigtigt' banearbejde, men med væsentlige ting krydset af opgavelisten, da vi tog hjem.

 

Lars manøvrer gravemaskinen i stilling til at løfte troljen af traileren dirigeret af Kenneth. Steen og Steffen rangerer med M 40 og tov kompressorvognen ind på et nabospor.

Mens Steffen og Steen gik i gang med et større eftersyn på vores gamle Salta-gravamskine, tog Kenneth, Claus og Lars fat på at se om de kunne få Grimstrup-troljen til at køre igen. Troljen kunne køre ved ankomsten til HVB, men den har snart stået stille i 12 år, så... Lidt motion og smøring af kæden, benzin på tanken og lidt rumsteren med brændstoffilter mv. og motoren sprang i gang. Det betød, at troljen selv kunne køre på plads i opbevaringshallen.


 

Troljen er på plads under tag på et af hallens 600 mm spor. En køreklar trolje i 700 mm sporvidde ville være fin til transport af værktøj ved mindre arbejder langs banen.

 

Der er højt op til en Salta 1602 så mandskabet brugte stige og palleløfter for nem adgang til arbejdsområdet. De fik bl.a. skiftet filtre og efterfyldt olie.

Efter kaffepause med 'snøfler' afsluttede vi efterhånden opgaverne og fik materiellet på plads i opbevaringshallen. I begyndende regn returnerede vi til Hedehusgård. En dag uden meget fysisk arbejde, men så har vi så mange flere kræfter næste lørdag, når vi mødes igen.  


mandag den 21. september 2020

Nyt fra maskinafdelingen #34-20 21/9:

Siden søndag har Hans nået endnu et stort stykke med den totale rodbehandling af stationsarealet

Hans lå allerede på knæene og hev rødder og ukrudt op af jorden langs stalden. Han er kommet langt med den krævende gartneropgave. Det bliver flot! Carsten og Kjeld fortsatte også den kæmpe opgave med at fjerne nitter fra Sukkergris. Denne aften blev det igen til en håndfuld og indholdet i kassen vokser. Steen og Lars fik skiftet vandpumpen på den lille fejemultimaskine – jeg fik ikke hørt om prøvestart blev gennemført. Steen skulle også lige fastgøre startnøglen i M25, der havde vrikket sig løs. Jeg fik færdiggjort og placeret den lille kulkasse i Superfos førerhus og skrevet en lille to-do liste med de sidste opgaver. Bagefter kaldte rensekaret på mig og bad om lidt opmærksomhed og så gik resten af aftenen med den store rengøring og skift af CleanWash. Det trængte. Vi var 7 der syslede på Gården denne aften.


Indbygget - og fastlimet kulbeholdning i Superfos-loket


Af med hovedet! En nitte i Sukkergris vandkasse her under effektiv behandling

og derefter skal der bores med trykluft. Et kæmpe arbejde for hver nitte!

Grundig vask og rens af vaske/rensekarret...

Det er ikke til at se det, men rent er det!
Nymalet bogieramme fra forleden


Nyt fra Bafd. 19/9

Lørdag var primæropgaverne indsamling af skrot på Brh og afmontering af hjertesykke i det ene 785mm sporskifte, således dette kan genavende:





 

/

LLZ