Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 8. april 2017

Bafd 08/04-17:


Banetoget på vej efter kaffevand...

På en fin forårsdag kørte et lille hold afsted til Brandhøj for at fortsætte klargøringen af banen til den kommende sæson. Inden da havde vi nået at male pufferne på T1 sorte og rejse motorhuset på højkant, så Hans kunne få det grundet indvendigt. Peter og Bo var også i gang på No3, så fin bemanding på værkstedet.
På Brh blev kompressoren hentet og første stop blev de to skifter der… Gammel smøring fjernes, der trykluftblæses og ny olie kommer på. Steffen udfører eftersyn og kontrol af de vigtigste spormål, bl.a. ved hjertestykket; herefter de næste to skifter og friblæsning af sporrillen på overkørslen ved Knallertvejen. Frokosstop på Sølund, hvor der udover sporskifte-vedligehold også blev skiftet sæde på bænken. En mindre reparation på det sydlige skifte blev udført og efter et pust ved spejderstien, så nåede vi sporskifter og riller på Hedehusgård. Derefter fik vi sandblæst og grundet to oste, inden vi atter kørte i remise. Så mangler blot maling af resten af skifterne på gården inden jubilæet…

T1 puffer får første omgang sort
M4 motorhus bliver rejst op med kranen



Blade og grus står om ørene, når der blæses!

Eftersyn, hvor alle vigtige mål kontrolleres og noteres. 

Opsmøring efter rengøringen

Nye sædeplanker til stationsbænken er gjort klar

Godt skruerne ikke var for lange...

Tværbolte ved hjertestykke udskiftes og efterspændes

Dagens sidste opgave er grunding. Den næste opgave ses i baggrunden.


torsdag den 6. april 2017

Torsdagsbilledet #105

Henschel 9997 fra 1910 – foto: Carsten Hansen

I 1992 besluttede Assens Byråd at overdrage HVB det lokomotiv Assens Sukkerfabrik havde efterladt som denkmal i Skovparken ved de fynske roebaners nedlæggelse i 1960.

Ugens torsdagsbillede er ”skudt” ca. 10 år før og på dette tidspunkt, efter 20 år udendørs, var lokomotivets tilstand formentlig ikke værre end, at det ville kunne restaureres med en rimelig indsats. Desværre betød de i alt 32 år i det fri, at lokomotivet i dag kun med  helt ekstraordinær indsats vil kunne bringes i køreklar stand.



Mvh



Carsten

mandag den 3. april 2017

Nyt fra maskinafdelingen #14-17 03/04:

Røgkammer, ventiler og skorsten nymalet



På No3 sker der en masse. Nu er de fleste tilslutninger til amaturet på plads og styring og regulator sidder der også. Bo drejede et par nye stag til den lille ”Tagrende”, der optager dryp fra prøvehanerne og fik den monteret. Bagefter kom askekassen frem, så Bo og Peter kunne måle og optegne kassen til brug for fremstilling af en ny. Jeg fik samtidig malet skorsten, sikkerhedsventiler og røgkammer, samt røgkammerdør med varmefast sort endnu en omgang. 
Optegning af askekasse direkte på computer
en halv askekasse

Motorholdet fik prøvekørt motor til M4 endnu en gang i onsdags, så nu er den snart klar til at blive genmonteret i M4. Dog skulle gearkassen først afrenses og grundes, så den også bliver flot malet rød på onsdag. Mikkel fremstillede en ny dækplade ind til koblingshuset, da den oprindelige er bortkommet for 25 år siden. Der blev desuden afrenset og grundet flere smådele, så det hele snart kan samles.


Afrensning af gearkassen til M4



Dækpladen skal sidder under motoren lige ved koblingen
Se hvor fint den sidder :-)


Carsten fik T1 over graven, så bremserne kunne blive monteret. Det er en lidt spøjs ”rem-bremse”, men nu sidder den godt og rigtigt i den ene af enderne. Hans og jeg fik afrenset og grundet pufferne til begge ender. De var hårdt ramt af rust på bagsiden, så nålebankeren måtte frem for at komme godt i bund. Lige nu ser det da ud til at vi nok kan nå at blive klar med det meste til jubilæet med den fart vi har i værkstedet for tiden. 9 mand i
aktion denne smukke solskinsaften!


T1 ude i solskinnet på vej mod graven - uha...




Så fik jeg osse prøvet en nålebanker... derefter afrensning af gamle grater på puffer til T1
Montage af bremser på T1






søndag den 2. april 2017

Nyt fra Bafd 01-04-2017

Med kun 1½ måned til sæsonstart og 40 års jubilæum benyttede vi det gode forårsvejr til at lave klargøring og eftersyn af banen. Under gennem kørsel af hele strækningen fik vi vasket stationsskilte samt efterset og afvasket skiltene ved overkørslerne. På Brandhøj hentede vi kompressoren og herfra  og resten af vejen til Fem Ege fik vi renset alle overkørslerne i bund samt afrenset sporskifter for gammelt fedt og smurt dem op på ny. Lidt beskæring og småreparationer fik vi også klaret undervejs.
Dagen sluttede på Hedehusgården hvor en fælles indsats fik flyttet motoren til M4 fra maskinværkstedet og over i værkstedsremisen, hvor den nu skal forenes med resten af lokomotivet.

Ole har leveret dagens billeder.

Husk bygningsdagen d. 29. april. Et program for denne rundsendes senere.

Steffen

Stationskiltene afvaskes

Linserne pudses på overkørselsanlægget

Sporskifterne opsmøres efter renblæsning og afrensning af gammelt fedt

Opsmøring med sporskiftefedt og tryksprøjte