Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 15. december 2018

Juletog og værkstedssysler

På en lørdag, hvor vejret ikke var det bedste, lykkedes det alligevel at køre fyldte juletog til spejdernes juletræssalg ved Rubjerg Station. Der var også aktivitet på værkstedet.
Sidste dampafgang fra Rubjerg lørdag 15. december 2018. Flagermuslygterne skaber en god stemning i toget. Også selvom de er elektriske.

Med lavt skydække og fugtigt vejr, var det ikke ligefrem ønskevejr for det tjenestegørende personale til lørdagens julekørsel. Til gengæld var vi mange, idet Bruno og Arne som aspiranter var i tjeneste på motorstammen sammen med Claus W og Hans-Henrik. På dampstammen bestod besætningen af Anders, Carsten og Peter suppleret med Claus N, mens billetsalg og kiosk blev passet af Thomas. På Rubjerg regerede som sædvanligt Jørgen M.
M 25 ført af lokomotivføreraspirant Jensen bryder igennem dampen fra Da 7, der afventer på vognhalsbanegården.

Godt fyldt motortog på vej ned ad rampen. En af passagererne (med grå trøje) venter sig vel rigeligt af oplevelsen. Hænderne er røget i vejret som om det var rutsjebanen i Tivoli!

De første tog mod Rubjerg var helt fyldt, men som dagen skred frem og skydækket blev tungere svandt passagertilstrømningen og med de sidste afgange fra Rubjerg havde togene mellem 30 og 40 passagerer med hjem. Sidste tog fra Rubjerg blev mødt af let regn på vej over sletten, men med overdækkede vogne blev ingen rigtigt fugtige.
Som sædvanligt vankede der æbleskiver og varm kakao til togpersonalet. Her serverer Jørgen kakao på Rubjerg Station.
Efter togstammerne var rangeret på plads i det tiltagende mørke og tæpperne hængt til tørre, kunne togpersonalet konstatere, at der havde været aktivitet på værkstederne. Lars og Steffen var travlt optaget af fræsning og tilpasning af et Robel-spormåleinstrument, der tidligere har været normalsporet.
Lars er for et kort øjeblik borte fra arbejdet, så kun Steffen ses ved skruestikken.

torsdag den 13. december 2018

Torsdagsbilledet #185

Toget har været nede for at vende på Fem Ege og er nu på vej til Plantagen Trb. for at hente juletræer. 
Dem, der kun var med for at køre tog kunne tage hele turen med

Dette Torsdagsbillede er fra vores juletog i 2005, hvor der lå et fint lag sne og solen skinnede. Mon det også bliver sådan den sidste juletogs-weekend for i år? Meteorologerne spår lidt i den retning!
Fra 2002-2007 kørte juletogene til Plantagen Trb. og derefter skulle de vende i Fem Ege - så den gang var turen længere, så folk endte med at fryse og vi kørte færre tog. Det er bedre nu :-)

Vi kører også tog 15/12 og 16/12. Se mere her: http://www.ibk.dk/juletog/
Toget er læsset og klar til afgang. Carsten er klar ved fløjten.



mandag den 10. december 2018

Nyt fra maskinafdelingen #48-18 10/12:



Redacteuren sidder i behagelig arbejdsstilling og maler bogien - Det skal planlægges - ellers bliver man sort bagi :-)


Vinden havde været lidt hård ved vores julebannere rundt Gården, så jeg startede med at få dem tøjret igen, så de forhåbentlig kan minde de sidste par julegæster om muligheden for en herlig tur med juletoget den kommende weekend. Lars kørte forleden den defekte brændstofpumpe fra M24 til vores mirakelmand og gode tidender vil berette at det ikke står så galt til som frygtet. Lars O. fik derfor den specialopgave at sammenføje et spændbånd rundt den Turbax-skive, der sidder som ”fjedring” mellem pumpe og trækket. Det var knækket i forbindelse med nedbruddet. Den skal nemlig bruges, når pumpen sandsynligvis kan blive monteret onsdag. Med en god indsats og lidt held, så kan M24 genindsættes som nedbrudsreserve til sidste juletogsweekend – og vi kan forhåbentlig endnu engang udsætte at skulle udskifte hele motoren med den der er klargjort til reserve.

Kjeld og jeg fik færdigsamlet bogien og vendt den om, så den kunne få en afrensning og en omgang sort. Mens jeg malede, så gik Kjeld videre med afrensning af rammen på C523, så den også kan få en omgang grunder. Bagefter fortsatte han med afrensning af de specielle T-bolte, der holder bundplankerne fast til rammen. På E28 er Hans ved at bore monteringshuller til ladestik og batteritilkobling, samt hovedafbryder. Forleden fik Carsten prøvemonteret banerømmer og påsvejst håndtag på batterikasse og til føreren.

I snedkerværkstedet blev der arbejdet med en forbedret udgave af håndlisterne – og der blev malet værktøjsvæg! I det varme motorværksted fik D10-holdet udtaget og nummereret ventilerne, så de kan blive efterset. De ser ud til at være i fin stand! Niels fik både samlet fløjte-loddeholderen og monteret smørenipler i C523´s bogieruller. De skal sidde mellem ramme og bogie, så vognkassen stabiliseres – lidt. Vi var 12 mand på Gården denne sidste mandag før julehygge-aften!

På snedkerværkstedet går det så hurtig og effektivt ved maskinerne, at man ikke kan få et skarpt foto...

En stor bunke færdigeskårne, flotte sædelister


Hans borer i E28 og Kjeld afrenser rammen en sidste omgang på C523, der nu har alle tagstolper på plads.



Med præcision svejses ringen rund Turbax-skiven sammen igen 


Det nydelige resultat skal straks retur til M24!

Her et efter-billede af et effektivt motorhold, som af udtaget alle ventilerne fra D10´s motor

Niels viser aftenens færdige produktion: En fløjteholder og 
4 ruller med smørenibler og smørehuller til C523

Sekretæren noterer de allerede tilmeldte og en opfordring til resten af de aktive om at få sendt en tilmelding til julehyggen!

søndag den 9. december 2018

Juletog 9. december 2018

Vognene er ved at være fyldt med juletræer og rejsende og damplokomotiv Da7 gør klar til hjemturen. Solen skinner :-)

December forbindes med sne, men hele lørdagen bød i stedet på regn. Havde det været sne, så havde det ligget et tykt lag over landet... Så startede søndagen meget bedre - nok lidt smånus fra morgenstunden, men da første tog gav afgang, så var det i dejlig vintersol! Vi kunne derfor håbe at der ville komme mange gæster denne dag. Og det gjorde der! Begge de to første tog var fyldt til randen med juleglade rejsende og sådan fortsatte det hele dagen. Der skulle bruges et stort sko-horn for at få plads til de sidste, men alle tog det med højt humør og venlighed. Det er jo jul :-) De sidste ture blev lidt mere grå, men regnen kom først væltende ned kort efter sidste tog var ankommet og tømt for passagerer på Hedehusgård St. Perfekt timing. Spejderne var også glade og tilfredse med dagen - der blev solgt virkelig mange juletræer og æbleskiver denne skønne dag - og alle træer kom også med toget hjem! Nu bliver det spændende at se om sidste weekend byder på sol og sne... Vi håber! mvh Leif
Vi kører også tog 15/12 og 16/12. Se mere her: http://www.ibk.dk/juletog/

Første motortog er på vej ned ad bakken og dampstammen køres til perron.



Klar til togmøde på Brandhøj


M25 foran motortoget har også fyldte vogne

Alle skifter! Let kaos på perronen ved Rubjerg St.  Først folk ud - så juletræer ind!


M25 i julestemning og julestjerne på fronten

Glade og tilfredse passagerer - det kan vi godt lide :-)
Dagens fangst bringes hjem af julenissen!

Nyt fra Bafd 8-12-2018

Den anden weekend af juletrafikken er netop afviklet med et noget blandet vejr. Søndag var fremragende, men lørdagen var præget af mere eller mindre vedvarende regnvejr. Derfor var Baneafdelingens arbejde også henlagt til indendørs sysler i vognhallen på Brandhøj.

Formiddagens fremmøde bestod kun af mig selv. Der blev hurtigt oprangeret, og inden dagens første palntog afgik fra Hedehusgården var jeg nået frem til Brandhøj. Dagens arbejde bestod i tømning af melisvogn 403, der henstår i hallen på Brandhøj. Vognen kom til HVB i 1982 fra Nakskov, og blev i mange år benyttet som udendørs lager. Lagerplads var ikke noget vi havde meget af og da slet ikke i tørvejr, så vognen blev hurtigt fyldt til bristepunktet med alverdens ting, herunder puffere til begge Superfos damplokomotiver. Disse puffer var fjernet for et par måneder siden, og nu gjaldt det så tømning af resten af vognen.

Melisvogn 403 under bugsering til Brandhøj 31-12-2011. Den havde stået indendørs i vogn-
hallen på Hedehusgård siden ca. 1997 og er således rent træmæssigt i nogenlunde stand.

Jeg arbejdede mig stille og roligt gennem den ca. 35 år gamle, urørte HVB-tidslomme, og fik sorteret de brugbare ting fra. Kenneth kom til Brandhøj ved middagstid, og sammen fik vi fyldt et par paller med bl.a. lokomotivdonkrafte samt aksellejer, puffere mv. til Nymølle tipvogne. Noget som HVB erhvervede sidst i 70'erne. Spigre, brugbare laskebolte og klemplader til stålsvellespor blev lagt på plads i pallereolen og resten blev skrottet.

Da vognen var tømt, fortsatte vi arbejdet med at afmontere ballastklodser og puffer på Pedershaab lokomotivet M32, der skal udlånes til Mønsted Kalkgruber. Vi fik løsnet det hele og kan aftage dem, når lokomotivet holder udendørs, så vi kan håndtere de ca. 700 kg tunge ballastklodser med vores store gravemaskine.

Steffen