Ingen steder i Danmark har aktive jernbaneinteresserede haft mulighed for at lægge spor på så meget nyanlagt trace som i Hedeland. Her er vi ved kurven lige nord for km. 4,0. Det første sted på HVB, hvor vi anvendte forskudte stød i en kurve. Billedet er taget i det meget tidlige forår 2000. Ser man godt efter, kan man måske ane en følfod i grøftekanten...
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 11. februar 2016
mandag den 8. februar 2016
Nyt fra maskinafdelingen #06-16 08/02:
Alle mål og detaljer gennemgås grundigt af kapaciteterne på området |
Mødet
blev afviklet i god ro og orden og med et par enkelte rettelser i forhold til
sidste års godkendte arbejdsplan. Der er jo heldigvis flere af opgaverne, der
er ved at være afsluttede – men også en del der slet ikke er påbegyndt endnu. Den
nærmeste tid vil det jo være M25 og No3, der får mest opmærksomhed, samt færdiggørelsen
af M15 og deploriderne. Så må vi se, hvilke af etape 1 projekterne som så
kommer ind på værkstedet. Vi har desuden T1 stående i adskilt tilstand. Den
skal også færdiggøres. Nu er der en plan til godkendelse på generalforsamlingen
den 5. marts kl. 10.
10
medlemmer deltog i aftenens møde.
Det kan være hovedløst at tjekke en fyrboks :-) |
M15 ser nærmest færdig ud, men... |
- der er stadig en lang to-do liste med opgaver |
Elektrikeren har bragt lys over land! |
Mafd-møde i gang |
søndag den 7. februar 2016
Kedelaflæsningen - lidt flere fotos :-)
Svelleudskiftning i Frankrig og Wales
På HVB har vi igennem den seneste tid arbejdet med udskiftning af gamle sveller. Også andre steder i Europa har smalsporede veteranbaner været beskæftiget med den slags. Vi har af vores kollegaer i Frankrig og Wales fået lov til at vise nogle billeder af deres indsats. Det er interessant at se hvordan de griber opgaven an.
På den ca. 7 km. lange Bala Lake Railway i Wales har de aktive bl.a. arbejdet med at udskifte sveller på en strækning af ca. 400 m. Arbejdet er ikke helt slut endnu, men forventes afsluttet inden foråret.
Du kan følge Bala Lake Railway på Facebook. Du kan også besøge banens hjemmeside her.
I Frankrig har aktive jernbaneinteresserede også haft travlt med udendørsarbejde. På 600 mm.-banen fra Froissy til Dompierre var en del af sporet tjenligt til udskiftning. Ved banens rebroussement fra strækningen langs Somme-kanalen til plateauet har man skiftet både sveller og skinner. Enkelte andre steder kunne man nøjes med at skifte svellerne. Ved rebroussementet har franskmændene bygget omkring 80-90 m. spor pr. arbejdsdag.
Se jævnlige opdateringer på Facebook-siden for P'tit train de la Haute Somme eller besøg banens hjemmeside.
På den ca. 7 km. lange Bala Lake Railway i Wales har de aktive bl.a. arbejdet med at udskifte sveller på en strækning af ca. 400 m. Arbejdet er ikke helt slut endnu, men forventes afsluttet inden foråret.
Svellerne er fjernet og ballasten er under udjævning. Som hos HVB foregår arbejdet udenfor den travle trafiksæson i typisk Nordeuropæisk efterårsvejr |
Ballastudjævning med traktor og hjemmelavet plov. |
Flot og jævnt underlag til sporet. |
A job well done! Stolte frivillige ved deres værk. |
I Frankrig har aktive jernbaneinteresserede også haft travlt med udendørsarbejde. På 600 mm.-banen fra Froissy til Dompierre var en del af sporet tjenligt til udskiftning. Ved banens rebroussement fra strækningen langs Somme-kanalen til plateauet har man skiftet både sveller og skinner. Enkelte andre steder kunne man nøjes med at skifte svellerne. Ved rebroussementet har franskmændene bygget omkring 80-90 m. spor pr. arbejdsdag.
Nye skinner læsses af ovenfor rebroussementet. Vognen er en gammel militærvogn af Pechot-type. |
Her er de gamle sveller fjernet og en rendegraver jævner traceet. Vi befinder os på den øvre del af rebroussementet. |
Den opmærksomme iagttager bemærker, at sporet bygges med forskudte stød. Også i Frankrig har banebørsterne haft glæde af det fugtige efterårsvejr! |
Arbejdstog med en ladning nye sveller til arbejdet. Skinnerne fæstes til svellerne med svelleskruer. |
Abonner på:
Opslag (Atom)