Selv om der har været stille på bloggen betyder det ikke, at arbejdet har ligget stille i baneafdelingen. Der har været arbejdet over flere dage, så hermed følger en samlet beskrivelse af, hvad vi har nået.
Lørdag blev der igen arbejdet på sporskifte 137 på Brandhøj, og efter en solid holdindsats blev sporskiftet samlet færdigt.
Der manglede at blive boret nogle laske- og tvangsskinnehuller, og med en udskiftet kaburatordims på skinneboremaskinen blev opgaven løst.
 |
Børge borer huller til tvangsskinnemontering. |
 |
Steffen sliber "noget" ved tungespidsen, mens resten af holdet har travlt ved tungeroden
|
Kenneth har gang i det helt store maskineri. Foto´s: SH
Mandag fortsatte arbejdet på sporskiftet med de sidste detaljer.
Underlægsplader, der skal sikre korrekt skinnehøjde på køreskinnen måles op.
Sporskiftet bliver i første omgang aflåst med låsebolte indtil en trækbuk er renoveret.
Underlægsplader monteret og sporskiftet klar til opmåling.
Sporskiftet er klart til at blive understoppet på lørdag.
Trafikstyrelsens godkendelse af sporskiftet
Hvis vi ændrer i den eksisterende infrastruktur, skal projektet godkendes af Trafikstyrelsen før vi påbegynder selve arbejdet.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med Hedelands Veteranbane og vi skal over for styrelsen beskrive, hvad vi vil ombygge og hvordan vi efter udførelsen sikrer jernbanesikkerheden omkring det udførte arbejde.
Trafikstyrelsen udsteder herefter en "ibrugtagningstilladelse med vilkår" der beskriver, hvilke vilkår der skal opfyldes inden vi igen må køre persontog over det udførte arbejde.
I forbindelse med godkendelsen af sporskifte 137 var et af vilkårene, at sporskiftet blev opmålt, så alle målene passer inden for de tolerancer vi bruger på banen.
Sporskiftet blev opmålt efter alle kunstens regler og efter udfærdigelsen af en rapport til Trafikstyrelsen, har vi nu modtaget en endelig ibrugtagningstilladelse, så vi igen må befare sporskiftet med persontog.
Øvrige arbejder på banen
Stille og roligt bliver banen klargjort til sæsonstart, og projekt "aflåsning af sporskifter i gennemgående spor" nærmer sig afslutningen.
De sidste tre sporskifter på Hedehusgården er nu forsynet med hængelås, og tilbage er nu kun montage af kæder på Brandhøj station, så sporskifterne her kan aflåses til kørsel i begge grene.
Dette er en regel vi har indført i det nye sikkerhedsreglement, så sikkerheden ved togkørsel i sporskifter er højnet.
 |
Sporskifterne i det gennemgående spor på Hedehusgården er nu aflåst. |
I maj måned 2021 blev tre sporskifter fundet frem på Brandhøj og de indledende øvelser til til sporskifterne på Vinterrasserne station blev gjort. Det er er hyggeprojekt der kun arbejdes på, når der ikke er andre opgaver der skal løses eller på hverdage, hvor vi ofte ikke er flere end to.
Vi fik taget "hul på bylden" igen i går onsdag, hvor første tunge blev udstyret med glideplader.
Det er et arbejde med meget opmåling og boring af huller, så det tager rigtig meget tid, at forberede "første udgave", da man render frem og tilbage hele tiden.
Sporskiftet skal kunne skilles ad når det er færdigbygget, så det gælder hele tiden om at være et skridt foran i processen, så vi ikke får samlet noget der umuliggør dette.
Nu ved vi, hvordan opgaven skal gribes an, så monteringen af de resterende fem tunger kommer til at gå noget hurtigere.
 |
1/6 af arbejdet med montering af glideplader er overstået.
|
På lørdag skal stoppemaskinen igen på arbejde, da vi skal have stoppet sporet under ved Lergraven trinbræt. Her fjernede vi i slutningen af november en stor trærod, der havde arbejdet sig ind under banen. Vi skal også have understoppet sporskifte 137 færdigt på Brandhøj, så kom og væ´r med - der er mange opgaver at tage fat på.
// Peter.