Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 13. april 2024

Nyt fra Bafd. 13-04-2024

Foråret var kommet til Hedeland. Lærken sang, solen skinnede og det meste af dagen kunne vi arbejde uden overtøj. Mens Steffen hjalp Carsten med at udmåle den næsten færdige forskalling til værkstedsudvidelsen, blev to arbejdstog oprangeret og de øvrige 6 mand kørte til km 4,0. På dagens program stod opstart på svelle- og skinneudvekslingen i kurven km 3,7-4,0.

Det var en dag, hvor brækstængerne blev belastet. Her er det Claus B og Søren, der tager fat. Kenneth og Børge er på vej med friske kræfter.

Mens Søren og Kenneth sad af med gravemaskinen, tog Claus B, Børge, Peter og Claus N fat på at løsne laskebolte i stødene startende i sydenden af kurven ved km 4,0. Det gik hurtigt, og da Kenneth og Søren havde fået gravemaskinen ned fra vognen, stødte de til holdet, der også blev suppleret med Steffen, da han var færdig på Hedehusgård.

Fra nordenden af kurven indledte vi derefter optagning af spirg. De gamle skinner blev løftet væk og de nye, valsede skinnelængder løftedes på plads. Vi lagde ca. 1,5 ramme på plads, klargjort til endelig samling inden vi spiste frokost i solen.

Første laske i kurven løsnes. Claus B, Børge og Peter i aktion.

Begge arbejdstog i nordenden af kurven. Mirabelle-træerne i fuldt flor leverede skøn duft til arbejdet.

Under frokosten kom en AW-101 forbi.

Efter frokosten fik vi fjernet endnu nogle gamle sveller og lagt en ny skinne på plads. En del af holdet havde familieforpligtelser og tog tidligt hjem. Resten af arbejdsholdet koncentrerede sig om at løsne spirg og vi nåede op på ca. 7,5 ramme i alt. Vi fik også fjernet end del græstørv i ballasten.

Peter i gravemaskinen gør klar til at løfte en af de gamle skinner væk.

Svellerne løftes ud og placeres i stakke ved siden af sporet. Herfra kan vi let får fat i dem igen, når de skal transporteres til deponi. De nye sveller ses nærmest.

Brækjernene havde en hård dag! Her er Claus B og Peter ved at se, hvem der kan bøje alu-stængerne mest.

M 30 med gravemaskinen på vej hjem. Der er mere vand i Hedeland end vi har set i mange år. Mange steder står der vand mellem græsstråene, når man ser godt efter. Heldigvis holder HVB sig oven vande!

På vej hjem med de to arbejdstog, gjorde vi holdt på Brandhøj Station, hvor Rasmus havde gang i flisning af grene og kvas. Han fik ryddet godt op i bunkerne. På Hedehusgården var der lavet søjler til sporet over eftersynsgraven og arbejdet med at forberede fundamentsstøbningen var skredet godt fremad. Efter sådan en dag er det dejligt at sige 'på gensyn' til veteranbanen og drage hjem til bad og aftensmad.

På lørdag foregår arbejdet igen i kurven ved km 4,0.

mandag den 8. april 2024

Nyt fra maskinafdelingen #13-24 08/04:

C411 kom lidt ud i den friske luft, så der var plads til arbejdet med B3. Klar til sæsonstart?

 Sidste mandag var det 2. påskedag og derfor ikke en arbejdsaften alle deltog til. Jeg gjorde ikke, men en god håndfuld var i gang alligevel. Denne mandag kunne jeg til gengæld tælle 15 fremmødte. 

Niels og Johnny fortsatte arbejdet med at opbygge fundamentet til det var helt mørkt, mens Kjeld tog en skovl i hånd og fik fjernet de værste vandpyt-huller på forpladsen. 

Vi andre gik mest indendørs; Tim og Jan Futtesak blev endda oppe i Damp á og tegnede videre på en monitorkasse til udstillingen – og jeg fik lov at bidrage med lidt gode input. Gert fik opdateret en del dokumentation og vedligeholdelsesvejledninger. Jan O. fortsatte med opbygning af de nye bænke i C411. En del lister skule have kanten fræset i profil. Carsten og Mikkel er gået godt i gang med B3 – Sukkergris og er ved at forberede til montering af akselporte. John og et hold raske svende er gået i gang med at opskære jern til bogierammerne. Både Klavs, Brian og Bastian bidrog til den opgave. 

Jeg gik i gang med at fjerne løs maling fra melisvogn 62, så den kan få et nyt lag hvidt. Undervognen er efterset og godkendt. Tagpappet skal have lidt lapper og så får hele vognen den store omgang om nogle år. En hyggelig forårsaften /Leif

Bygningsafdelingen opbygger fundamentet til udvidelsen.

Bænke under samling

En håndfuld forkantlister skal tilpasses


Boring af huller og meget andet på B3

Afrensning af løssiddende maling på melisvogn 62

Udskæring af jern til 4 bogierammer



Nyt fra Bafd 06-042024

Lørdagens opgave bestod i svelleudveksling og reparation af det sydlige sporskifte på Sølund st. Med to tog oprangeret af M12 og M30 kørte vi ud til arbejdsstedet efter at have læsset de nødvendige sveller til opgaven. Claus B, Børge og Steffen begyndte udvekslingen af sveller, mens Steen og Peter hentede kompressorvognen på Brandhøj. Senere stødte også Lars til selskabet.

Det var lidt kompliceret at få trukket de gamle sveller ud, men de nye sveller var på plads inden frokosten blev afholdt i det dejlige forårsvej. I løbet af eftermiddagen fik vi spigret sporskiftet og rettet det til, så det nu kun er en understopning der mangler. Det fortsætter vi muligvis med på lørdag.

Steffen



Børge og Claus er i gang med optrækning af spigre

De første sveller trækkes ud

Steen og Lars fik udbedret en del løse befæstelser.

Der arbejdes med udveksling af træktømret.

Så er arbejdet afsluttet og der resterer kun lidt oprydning

Et par fotos fra maj 1998, hvor vi gennemførte en større ombygning af Sølund st. med det formål, 
at lave et ret gennemkørselsspor og et vigespor.
 Det nuværende sporskifte ses til venstre, hvor det blev bygget, mens sporet stadigvæk lå til højre.

Set mod syd. Vi lagde i samme omgang overkørslen om.