Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 12. april 2025

Nyt fra baneafdelingen 11. og 12. april.

Et sporskifte bliver til.

Fredag tog et lille hold afsted til Brandhøj, for at forberede bygningen af det nye sporskifte. Børge og Peter fik adskilt de løsnede rammer og forberedt arealet således, at sporskiftet "bare lige" skulle samles.

Lørdag deltog Steffen, Kenneth, Claus B. og Søren ligeledes i projektet med rå muskelkraft og "gå på mod", hvilket betød at vi nåede rigtig langt.

Steen blev tilbage på gården, da slagleklipperens arm som det sidste skulle fedtes ind, men kiggede lige forbi til frokosten.

Rasmus fortsatte med beskæringen på stationen så vi snart kan se, hvad vi har liggende af skinner.

De to dages arbejde følger i billeder og tekst.

Fredag d. 11. april.

M12 siger "på gensyn" da den tilbringer det næste stykke tid i hallen på Brandhøj, så den kan transportere energivognen til og fra arbejdsstedet.

Spigerne er trukket op og laskerne pillet af.

Skinnerne og sveller er fjernet og der er planeret.

De første sveller er lagt.

Hjertestykket er placeret på sin kommende plads.


Tungepartierne lagt og man kan ane konturen i sporskiftet.


Dagens arbejde - vi nåede forbavsende meget, men var også godt trætte.


Lørdag d. 12. april.

Dagens arbejde planlægges og der ligges en slagplan. Vejret var overskyet og lidt køligt, men det skulle hurtigt ændre sig.

Kenneth afkorter de nye skinner der skal ligge mellem de to sporskifter.

Claus B. og Kenneth lasker de afskårne skinner på det eksisterende sporskifte.

Søren knoklede med at frigøre sideskinnen fra bundpladen 

Så langt - så godt. Hjertestykket er midlertidigt fjernet, da enkelte af svellerne lå for højt.

Sideskinnen er afkortet på mål og laskes midlertidigt sammen.

Søren og Børge tænker - det ser ikke helt rigtigt ud endnu.

Fem mand kigger på "noget", mens mellemskinnen sidder klar til afkortning i gravemaskinens grab.

Efter kaffepausen, hvor Rasmus diskede op med hjemmebag fortsatte arbejdet.
Søren placerer spiger i med mukkert, mens Steffen og Børge kommer og færdiggøre arbejdet med trykluft.

"Der er nu ét eller andet af interesse....."
Kurvens indløb i sporskiftet passede ikke 100%, men efter en mindre justering af den kom det på plads.

Søren borer spigerhuller til glidepladerne i svellerne og Kenneth blæser området omkring tungeroden fri for savsmuld og småsten.

Sporskiftet er næsten samlet til kørsel af "højre gren".
Trækbukken monteres i den "forkerte" side af sporskiftet af to årsager.
Dels fordi vi friholder et areal til af- og påkørsel med minigraveren og dels fordi vi i området kun har forhindringer i den samme side, når vi slagler.

Den første mellemskinne spigres og sporskiftets forløb ses nu tydeligt

Dagens arbejdsindsats er afsluttet og Søren betragter det nydelige resultat vi endte op med.

Noget af det vigtigste i et sporskifte er tungetilslutningen og her må den siges at være ramt "lige i øjet". 

Mellempartiet skal lige siderettes og så skal vi have boret laskehuller, monteret trækbuk og stænger. 

Til sidst skal det hele ballasteres og understoppes.

Næste gang vi mødes understopper vi fra Sølund og ned til knallertvejen, da de næste arbejdsopgaver på sporskiftet ikke er så mandskabskrævende.

Et par gode dage på banen er slut efter en kæmpe indsats af de fremmødte.

// Peter.

    

mandag den 7. april 2025

Nyt fra maskinafdelingen #13-25 07/04:

Fuld aktivitet i tilbygningen

 Lars O. er ved at tilpasse de nye pladestykker, der skal indsættes i snuden på B3 for at erstatte de dele, som har været ramt af tæring. Jeg overtog den ene plade senere til sandblæsning og behandling med Galvafroid. Inden da havde jeg fået malet med grunder på de afrensede, men let rustne bolte på T1 akselstyr. Sandkasselåg fra M24 fik også et sidste lag gråt. Jan O. foretog vogneftersyn ude i vognhallen og sidst på aftenen kunne han melde årets eftersyn og opsmøring gennemført – med en enkelt efterjustering af en puffer som udestående, samt en del papirarbejde… Længere ude – på Brandhøj – huserede Rasmus, hvor han efter en del rangering fik en tom tipvogn frigjort, som blev fyldt med kommende brændestykker til damplokomotivet. Resten af aftenens 10 fremmødte arbejdede i tilbygningen; et team fik banket føringsvej til elkablet for det kommende hævebord, mens et andet monterede stolper og løsholter på væggen ind mod værkstedet. Sidste mand fik repareret betonen langs væggen efter portgennembrydningen. Så der var herlig travl i bygningsafdelingen denne fine aften /Leif

Samlingsstederne på snuden bliver slebet af - det kan godt give gnister på issen...

- men det findes der en nem løsning for!



Et lille mellemprojekt er rammen til liftbordet, der lige skal svejses sammen

bolte med grunder på T1

Føringsvej: Et stålrør bankes gennem isoleringen og derefter blev der med præcision boret ned dertil



Eftereparation af kanterne langs fundamentet