På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og lyst til at løse. På de dage kan det være værd at kaste et blik tilbage til sommeren 1984 og ind i den store remise.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 31. marts 2016
tirsdag den 29. marts 2016
En stoppemaskine...
Som nybagt sekretær har jeg nu fået adgang til vores ibk-mailboks og der kommer usædvanligt meget spam - men der ankommer nu også forskellige, sjove info og salgsmails. I dag ankom så denne mail fra CFG Railway products. De sælger denne lille stoppemaskine, som jeg ikke helt kunne stå for :-)
Our references:
Den kan godt nok ikke måle sig mod vores egen luxusudgave af en stoppemaskine med sæde og egen fremdrift, men fin er den da. Se de tre salgsvideoer her:
1. Lille demo 2. Pithiviers Bourreuse mécanique 3.Pithiviers Locotracteur Campagne
mvh sekretæren/ Redacteureren / Tog-Leif
Dear Mrs or Sir,
We are building new small tamping machine for
narrow gauge railway. See datasheet attached.
We are able to supply light machine for track
maintenance.
We are also making repairs on narrow gauge diesel
locomotive.
Our tamping machine BR-100 is now certified
by the french national railway SNCF for narrow gauge...
Our references:
Frankfurter Feldbahn Museum (DE), Dampfkleinbahn Mühlenstroth (DE),
Jagsstalbahnfreunde (DE), Chiemseebahn (DE), Ostra Sondermanland Jarnvag (SE),
Train de la Canner (FR), Train forestier d'Abreschviller (FR), SNCF Mont Blanc
Express Chamonix (FR), Alan Keef Ltd (UK), Waldeisenbahn Muskau (DE),
Zillertalbahn (AT), Höllentalbahn (AT), SERSA (DE)....
Den kan godt nok ikke måle sig mod vores egen luxusudgave af en stoppemaskine med sæde og egen fremdrift, men fin er den da. Se de tre salgsvideoer her:
1. Lille demo 2. Pithiviers Bourreuse mécanique 3.Pithiviers Locotracteur Campagne
mvh sekretæren/ Redacteureren / Tog-Leif
mandag den 28. marts 2016
Bafd 28/03-16:
Planlægning af dagens arbejde, der starter ved drejeskiven... |
Da denne
mandag var 2. påskedag, så var det nærliggende at flytte lørdagens Bafd til her,
da medlemmerne den lørdag i stedet sad bænket rundt de fyldte påskeborde hos familien… Men
arbejdet skal jo gøres og et fint fremmøde viste da tydeligt at der også var
stor behov for at få rørt sig efter den megen mad. Det sørgede Steffen så for i
rigeligt grad, da dagens arbejde var at understoppe og efterballastere spor 3
efter udvekslingen af sveller sidste gang. Jeg havde min wingman Philip med og
vi sørgede for at fremføre banetog og tipvognene med ballast; udover at betjene
et par flittige skovle og koste sammen med den nu frigivne formand og flere
andre. Om søndagen havde det været regnfuldt, men denne dag skinnede solen det
meste af dagen – sammen kraftig blæst. Andre fremmødte sørgede for oprydning og
rengøring i Damp a og kontoret, da klubben får fint besøg i morgen. Mere om det
senere… Da dagen var til ende, så var sporet fint oprettet og færdigmeldt. 11
mand blev set på Gården denne dag, hvor der samtidig fandt et ridestævne sted –
men som altid får vi tingene til at fungere. Så vidt vides holdt Mafd lukket
denne mandag aften… Vh Redacteuren
De to ballastvogne hentes |
Lars stopper - det gør han ofte... men her bevæger han sig samtidig :-) |
Peter graver sig ned under sporet - for at placere en sporløfter |
Ballasten køres til spor 3 |
Det fine efterbehandlingsarbejde betragtes grundigt |
Sporhøjden skal udmåles præcist, så perronhøjden stadig passer :-) |
Næsten færdigstoppet oppe ved vejen |
Dagens arbejde afsluttet og set nede fra drejeskiven |
Etiketter:
Bafd,
sporarbejde,
sporjustering,
stoppemaskine,
tipvogne
Abonner på:
Opslag (Atom)