Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 31. marts 2016

Torsdagsbilledet #54

På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og lyst til at løse. På de dage kan det være værd at kaste et blik tilbage til sommeren 1984 og ind i den store remise.
Den store remise. Der ser lidt rodet ud. Bagved skinnecyklen ses undervognen til Da 7, til venstre ses lokomotivets kedel og bagved den T 1 og B 3. Bagerst ses M 24 hensat med adskilt motor og foran den skimtes M 4. Længst til venstre skimtes de to ASEA-lok fra Rørdal.

tirsdag den 29. marts 2016

En stoppemaskine...

Som nybagt sekretær har jeg nu fået adgang til vores ibk-mailboks og der kommer usædvanligt meget spam - men der ankommer nu også forskellige, sjove info og salgsmails. I dag ankom så denne mail fra CFG Railway products. De sælger denne lille stoppemaskine, som jeg ikke helt kunne stå for :-)



Dear Mrs or Sir,

 
We are building new small tamping machine for narrow gauge railway. See datasheet attached.

We are able to supply light machine for track maintenance.

We are also making repairs on narrow gauge diesel locomotive.

Our tamping machine BR-100 is now certified by the french national railway SNCF for narrow gauge...

Our references:

Frankfurter Feldbahn Museum (DE), Dampfkleinbahn Mühlenstroth (DE), Jagsstalbahnfreunde (DE), Chiemseebahn (DE), Ostra Sondermanland Jarnvag (SE), Train de la Canner (FR), Train forestier d'Abreschviller (FR), SNCF Mont Blanc Express Chamonix (FR), Alan Keef Ltd (UK), Waldeisenbahn Muskau (DE), Zillertalbahn (AT), Höllentalbahn (AT), SERSA (DE)....


Den kan godt nok ikke måle sig mod vores egen luxusudgave af en stoppemaskine med sæde og egen fremdrift, men fin er den da. Se de tre salgsvideoer her:


1. Lille demo   2. Pithiviers Bourreuse mécanique     3.Pithiviers Locotracteur Campagne


mvh sekretæren/ Redacteureren / Tog-Leif

mandag den 28. marts 2016

Bafd 28/03-16:


Planlægning af dagens arbejde, der starter ved drejeskiven...


Da denne mandag var 2. påskedag, så var det nærliggende at flytte lørdagens Bafd til her, da medlemmerne den lørdag i stedet sad bænket rundt de fyldte påskeborde hos familien… Men arbejdet skal jo gøres og et fint fremmøde viste da tydeligt at der også var stor behov for at få rørt sig efter den megen mad. Det sørgede Steffen så for i rigeligt grad, da dagens arbejde var at understoppe og efterballastere spor 3 efter udvekslingen af sveller sidste gang. Jeg havde min wingman Philip med og vi sørgede for at fremføre banetog og tipvognene med ballast; udover at betjene et par flittige skovle og koste sammen med den nu frigivne formand og flere andre. Om søndagen havde det været regnfuldt, men denne dag skinnede solen det meste af dagen – sammen kraftig blæst. Andre fremmødte sørgede for oprydning og rengøring i Damp a og kontoret, da klubben får fint besøg i morgen. Mere om det senere… Da dagen var til ende, så var sporet fint oprettet og færdigmeldt. 11 mand blev set på Gården denne dag, hvor der samtidig fandt et ridestævne sted – men som altid får vi tingene til at fungere. Så vidt vides holdt Mafd lukket denne mandag aften… Vh Redacteuren



De to ballastvogne hentes

Lars stopper - det gør han ofte...  men her bevæger han sig samtidig :-)

Peter graver sig ned under sporet - for at placere en sporløfter

Ballasten køres til spor 3

Det fine efterbehandlingsarbejde betragtes grundigt

Sporhøjden skal udmåles præcist, så perronhøjden stadig passer :-)

Næsten færdigstoppet oppe ved vejen

Dagens arbejde afsluttet og set nede fra drejeskiven