En meget varm dag på banen må man sige. Hold da op, det var
pludselig blevet ikke bare sommer, men SOMMER på Hedelands Veteranbane. Det
startede i det små med ca. 20 grader, men næppe var solen kommet rigtig op på
den blå himmel før selv let aktivitet medførte de første svedperler under
kasketten, og senere var man nærmest gennemblødt.
Der var mange ting på programmet, så vi delte os i
forskellige hold. Claus B og Steffen fandt banetoget frem og tog en tur langs
banen for at samle gamle sveller sammen så vi efterfølgende let kan køre strækningen igennem med slagleklipperen.
Peter og Klavs begyndte at arbejde med at få de genstridige spigr op af
svellerne af spor 4, så det kan gøres klar til udskiftning. Kenneth og Steen
drog mod Blovstrød for at afhente en lysmast -den vi manglede på perronen.
Peter havde medbragt pølser til frokost og Carsten fandt bålstativ, fad og
stegeplade frem, og så kunne vi alle nyde det fantastisk gode vejr og ditto
pølser, da det blev frokosttid.
Turen til Blovstrød gik nemt nok derop og det tog heller ikke mange minutter at få fundet en mast i den bunke som Blovstrødbanen havde liggende. Der var mange at vælge imellem, men en af de øverste viste sig at være i meget, meget fin stand, på trods af, at den har ligget ude i adskillige år, uden overdækning eller anden beskyttelse mod vejr og vind. Rasmus Brandt og Rasmus Munk, der både er medlemmer hos i Hedeland og på Blovstrødbanen, hjalp os beredvilligt med at få den afkortede mast læsset op på taget af Steens Landrover. 4 mand til at løfte, en lidt våd mast, der gled nemt og så 10 minutters arbejde og voila; mast læsset og klar til returkørsel til Hedehusene. De installerede tagbagagebærere accepterede læsset, men idéen om at surre den fast midt på dem måtte opgives; nedbøjningen blev af en sådan størrelse at de næppe ville være lige når vi kom til Hedehusene. Det gik dog fint med masten liggende i den ene side og vi landede på gården kl. 12. Vi slap heldigvis for manuelt at løfte masten ned af tagbøjlerne igen, da vi let og elegant løftede den ned med minigraveren. Dejligt stykke værktøj!
Mens vi ventede på at Steffen og Claus B kom retur fra
banen, blev hullet til masten gjort klar. Efter frokost og Steffen og Claus B
retur fra banen, så kom masten ned i hullet uden at det skred sammen og den
blev hurtigt stampet godt og grundigt fast og var klar til afkortning og
installation af de rigtige isolatorer, som vi behændigt har gemt i mange, mange
år. Steffen og Claus B fik monteret dem og samtidig kortet masterne ned til
samme højde og dermed er den del af entreprisen på plads. Så mangler vi bare
lamperne, men dem er flittige folk i gang med at sandblæse og male, så det
varer ikke længe før de kan komme på plads. Vi synes selv resultatet er godt og
når bænkene kommer på plads, så bliver der ægte banestemning. Vi glæder os!
Klavs og Peter var kommet et stykke med at få hevet spigr op, og nogen af dem kom meget, meget nemt op, mens andre sad helt urimelig godt fast stadig, på trods af at svellerne er genbrugssveller fra de store baner, forventeligt omkring 50 år gamle. Varmen havde gjort sit indtog på aktivitetsniveauet og Claus B, Kenneth og Lars (der lige skulle sove efter nattevagt) hjalp til med at komme i mål med at få fjernet alle spigr. Vi lagde efterfølgende skinnestrengene ind i spor 3 så de ikke ligger i vejen for det videre arbejde med spor 4, der laves næste lørdag, hvor det også er meningen at det sidste fyld kan komme på plads i perronen. Derudover skal der køres en tur med vores slagleklipper, så vi kan holde ukrudtet væk fra sporet. Det er jo muligt nu, da alle gamle sveller er indsamlet og lagt i depot, indtil vi har så stor en bunke at de kan bortskaffes på behørig vis.
Endnu en god og produktiv dag på banen fik sin ende med en stille forfriskning i skyggen da alt materiel var kommet på plads og alle drog hver til sit. Det bliver godt at komme helt i mål med projektet, men der er mange ”stumper” der skal laves før vi kan slappe af. Den omtalte ”bygge-bunke” fra sidste lørdag nåede vi ikke at få gjort noget ved, men da den lidt ligger i vejen for at blive helt færdige med perronen, så varer det ikke længe før den bliver sorteret op i brugbare ting og ting der sælges til skrot. Har du lyst til at være med, så skal du være meget velkommen. Vi arbejder ude hele året og indimellem er det enten meget varmt som i dag, men til gengæld har vi det sjovt sammen og får udrettet en masse -og det er trods alt det vigtigste 😊
En Landrover er en alsidig bil og kan bære meget. Træpælen aflæsses. |
Det er let at rejse en mast, når man har en minigraver til hjælp. I baggrunden er overdækningen ved at tage form. |
Montage af porcelænsisolatorer. |
Sidst på dagen var perronen klar til at afvikle søndagstrafikken. 4 master er på plads, og skal nu forsynes med lamper fra en svunden tid. Til højre har vores blomster-tipvogn fået en ny placering. |