Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 26. februar 2015

Torsdagsbilledet #5

Carsten er ved at scanne sine gamle dias digitalt, så hvorfor ikke vise et par udvalgte af dem her:
Billede 11. 11-11-1978: Peter Hein fejrer sammen med en skolekammerat bagerens fødselsdag med en dræsinetur.

mandag den 23. februar 2015

Nyt fra maskinafdelingen #07-15 23/02:


Ford BB-motoren hives ud af T1-
og olien tappes af. Med spænding følges det om den lille spand kan rumme indholdet eller den store skulle i brug.
Jeg tabte - det løb over...

Delene fra M15 er nu sendt godt afsted, så vi glæder os til at få dem tilbage sandblæste og malede. I ventetiden fortsatte Jan, Per og Peter med at adskille T1 og sidst på aftenen fik vi motoren hevet ud og tømt for olie. Nu skal kæderne af og lægges i oliebad. De trænger… Så kan gearkassen drejes og adskilles for eftersyn. Måske har der engang stået vand derinde!
Førerrumsgulvet får en gang "lak"

Peter og jeg fik også malet dækket på No3 en første omgang sort og jeg fik afrenset et par løsdele.


med stor interesse testes den elektroniske momentmåler...



Der skal testes noget inden metoden læres. Så gik det fint!

Poul og Carsten fik genmonteret den afrensede oliekøler på M24 reservemotor og efterspændt topstykkernes strækbolte med en smart, elektronisk momentnøgle. Den udsendte skiftene toner indtil det forudindstillede justeringsniveau blev nået. 


En støvet M40 på værkstedet. Den arbejdede vi ikke på denne aften


Hjul til M9 - hvis de passer.., Hentet på Brandhøj i lørdags.



I lørdags kom M40 ind for eftersyn. Startforsøg blev gjort, men dog uden held. Den har ellers ry for at komme let i gang – men den har vist været parkeret for længe… Værkstedet fremstod i øvrigt meget ryddeligt, så ros til Carsten og oprydningsholdet for godt udført arbejde i lørdags! 8 mand kom forbi denne aften.

søndag den 22. februar 2015

Nyt fra Bafd 21-2-2015

I løbet af det kommende forår skal vi gerne nå at udveksle sveller fra Brandhøj til omkring km 1.0, i alt ca. 600 m. Det skal helst være overstået inden kørselssæsonen, så planen har hele tiden været at starte så snart det blev muligt, hvilket vil sige at frosten skal være gået af jorden.
Vi besluttede lørdag at gå i gang med svelleudskiftningen, og startede med spor 2 på Brandhøj. Spor 1 og 2 ligger begge langs med en perron, og vi kunne derfor ikke umiddelbart bruge den sædvanlige metode med at gravemaskinen kører langs med sporet og trække svellerne ud. I dette tilfælde kunne vi holde med gravemaskinen på vognen i det ene spor og skifte sveller i det andet.

En anden udfordring er, at sporet på Brandhøj og nord herfor er bygget med 22 kg/m skinner i stedet for 24 kg/m skinner. Der er derfor i vinterens løb blevet bygget en anden svelleborelære netop til denne skinnetype. Denne borelære skulle finindstilles og blev efter arbejdet på Brandhøj yderligere forbedret i værkstedet, så den er klar til næste lørdag. I alt fik vi skiftet 38 sveller indtil vi løb tør for nye sveller. De resterende 250 stk. nye sveller var nemlig placeret på Hedehusgården og først sidst på dagen fik vi hentet dem ned til Brandhøj.

Alle billeder er leveret af Claus.

Steffen
Spigrene løsnes. Det småregnede hele dagen, men vi kunne nogenlunde holde
varmen alligevel suppleret med et par ophold i banevognen. D13 er på
inspektionstur på jagt efter hjul til M9.

Den nye borelære til 22 kg skinner afprøves. Den blev først senere på dagen fin-
indstillet og svejsetangen erstattet af en bolt til at holde det korrekte mål.


Gravemaskinen holder i spor 1 og trækker sveller ud i spor 2

De kommende hjul til M9 aflæsses på gården. De stammer fra et ophugget
Pedershaab lokomotiv i Kongerslev.

M12 med de resterende sveller. Heldigvis skulle der gerne komme friske
forsyninger om en måneds tid.