Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 13. april 2022

Nyt fra Bafd. 13-04-2022

Med henblik på at forberede lørdagens arbejde med spor 2 på Hedehusgård havde et mindre arbejdshold planlagt arbejdsdag onsdag inden påske. Det skulle vise sig, at holdet blev en del større end først antaget. Vejret var køligt, men fint til udendørsarbejde og holdet fik udrettet en del ting, der gør det lettere for lørdagsholdet at komme i gang.

Spor 1 blev taget i brug som arbejdsspor. Her er Steen og Rasmus ved at rense sporrillen, så arbejdstoget kan rulle ubesværet igennem.

Efter lørdagens indsats var vores Salta 1602 blevet lidt træt i styringen og mandag så nogle teknisk kyndige maskinfolk på sagerne. Det betød, at vi igen kunne bruge maskinen og flytte de sidste større ujævnheder hvor spor 2 skal ligge. Steen og Peter fik efterfyldt hydraulikolie på maskinen, men der opstod igen bøvl med styringen, da maskinen skulle parkeres, så vi må tilkalde eksterne eksperter. Heldigvis blev arbejdet færdigt og lørdag bør det således være noget lettere at planere arealet med vores lille Takeuchi TB125. Imens Peter H arbjdede med den store maskine, fik Kenneth sammen med Claus N og Niels gang i opsamling af gamle perronforkanter og fundamenter. Der ankom forstærkning i form af Rasmus og Henning og derfor kunne Claus hellige sig lidt justering af nogle skæve spigr, ligesom en sidejustering af den sidst anlagte del af spor 1 kunne gennemføres.

Efter frokost frilagdes skinnerne i overkørslen, der efterhåndet er tørret godt op og komprimeret af et par ugers trafik. Sporet blev understoppet straks ved anlægget, så arbejdstoget kunne som første tog gnidningsfrit rulle igennem og påbegynde opsamling af udskiftede sveller. Det blev til flere ture mellem spor 1 og 20 og stationsområdet bliver noget lettere at arbejde i lørdag, når der ikke ligger gamle sveller og roder. Svelleopsamlingen blev kun afbrudt af en kort kaffepause.

De sidste større ujævnheder, hvor spor 2 skal placeres, ender som fyld i perronen.

De gamle perrondele er stakket langs spor 4. Det er kun en mellemdeponering. Efter sortering skal de brugbare dele på lager på Brandhøj og de frasorterede bortskaffes. Niels, Henning og Kenneth fik hurtigt en ret effektiv proces op at køre. 

De gamle sveller fra spor 1 og 2 samles sammen. Det gør det noget lettere at komme videre med næste etape af arbejdet.

De gamle sveller læsses på deplorider i spor 20. Her kan de stå og tørre, inden de hentes til deponering.

Der arbejdes igen på Hedehusgård lørdag, hvor vi håber på god fremdrift i spor 2. Desuden skal vi have et tog til Brandhøj for at hente materialer til det videre arbejde.

mandag den 11. april 2022

Nyt fra maskinafdelingen #13-22 11/04:

 

Planlægning af opgaven med at få først løftet og så atter sænket B3´s ramme på en enkelt svelle i højden. 

Før resten af holdet mødte ind, så fik Carsten fræset pufferarrangementets fjedertrykplader i profil, så de kan passe helt inde i rammen på C3/C4. Selvom pladerne for og bag kan tage sig ens ud, så er der forskel på centerhullets diameter; på den forreste er selve pufferstokken og bageste skal være modhold til møtrikken for enden af stokken. I mellem pladerne placeres en evolutfjeder. John L og Klavs gav endepladerne en tur med afgrateren. Jeg nåede inden aftensmaden at afrense og male lågerne på M24 og efter kaffen fik resten af motorrummet en omgang. Et større hold fik løftet rammen på B3 med kaffemøller og fjernet et par sveller, som havde fået løftet det hele lidt op i god arbejdshøjde. Arbejdet i det område er færdigt for nu og vi får behov at køre rammen ud mens der bygges vogne. Så må den godt være mere stabil… Ude i vognhallen monterede Claus B og jeg sædet på stoppemaskinen. Der var lige et par huller, der skulle bores op, så de passede til et par nye, lange bolte. Nu sidder sædet solidt fast på den nye ballastklods. Brian og John P. afrensede og grundede der hvor endestolperne på C4 er blevet fjernet, så den  også snart er klar til maling – der skal på begge vogne lige påsvejses øjer til sikkerhedskæderne. Lars O klargjorde nittevarmeren, så den kunne bruges til at opvarme styrebeslagene, som pufferstokken skal sidde i, så det kan blive formgivet i pressen. Skægt som levende ild kan samle flokken omkring flammerne… Vi skulle da alle lige se, hvordan beslaget bliver  rødglødende for derefter at komme en tur i presseformen og få et godt tryk fra oven. Resultatet blev godt, selvom der ikke var helt varme nok til hele beslaget på en gang. med Niels og Henning på Gulvholdet fortsattes med klargøring til støbning og de fik renset skinnerne grundigere end længe! Vi var 12 på værkstederne denne fine forårsaften + dem, der kiggede forbi. /Leif

fjedertrykpladen fræses i smig, så den kan passe ind i rammen

og den passer perfekt

De bageste plader afgrates nydeligt



Lidt akrobatik er nødvendigt for at male inde i motorhuset på M24

Den olympiske flamme er tændt!
Der varmes op til glødende

Hygge rundt bålstedet...

og så kommer emnet under pres



Gulvholdet får også renset sporrillen grundigt


søndag den 10. april 2022

Nyt fra Bafd. 09-04-2022

Der stod en hård vestenvind indover Hedehusgården, men solen skinnede af og til smukt. Vi blev ramt af en meget kort haglbyge, men ellers holdt vejret sig helt tørt dagen igennem. Som den seneste måned eller mere stod dagens program på stationsombygning.

Det er længe siden, der har set så rodet ud på Hedehusgård Station! Vores to gravemaskiner fjerner østlige perronkant mod spor 2 og anvender egnet grus til ballast i spor 1 og restmateriale til fyld i den nye perron.

Da opgaverne i dag var af en lidt grovere art, hentede Peter og Steen vores gamle Salta 1602-maskine fra Brandhøj. Imens gjorde resten af holdet klar; Claus B hentede sammen med Søren og Odin, der var taget på banen med svigerfar, banetoget og fik læsset den lille gravemaskine af på perronen. Ved skifte 106 tog Claus N og Klavs gjorde klar til justering og endelig samling. Lidt senere ankom Lars og Rasmus, der med ildhu kastede sig ind i arbejdet. I løbet af dagen blev sporskifte samlet færdig med justerede rørstykker ved tungerod og tilrettede tvangsskinnemål til 667-670 mm. Mellemskinnen til afvigende gren mod spor 2 krævede noget arbejde med den tunge hydrauliske skinnebukker, men vi sluttede ikke før det så godt ud! Lars fik monteret forbindelsesstangen mellem tungerne. Eneste tilbageværende forbedringspotentiale er lidt efterjustering af den ene tungerodsplade.

Som stationsarealet så ud fra syd inden dagens arbejder for alvor kom i gang.

Sporskiftet er under samling. Mens Odin og Klavs ser til, er Claus N i færd med at bore hul i sideskinnen for montering af rørstykke til fastholdelse af tungeroden. Peter Andersen har netop passeret arbejdsområdet og ses på vej mod syd.

Den afvigende gren mod spor 1 i skifte 106 spigres af Søren og Odin.

Mens et hold var beskæftiget ved sporskiftet, udførte de to gravemaskiner smuk pardans langs den østlige perronkant, der i løbet af dagen forsvandt fuldstændigt. Mens Claus B i den lille maskine gravede for langs perronkanten og lagde rent grus i spor 1 som ballast, fulgte Peter efter i Salta'en og grovgravede perronkanterne fri. Rasmus var håndmand og lagde strop under forkanterne, der løftedes fri, hvorefter perronfundamenterne med lidt råstyrke kunne lirkes fri. Perronkanter og -fundamenter er midlertidigt lagt omkring spor 3, men skal fjernes senere.

Så er der ved at være frokost! Rasmus fyrede op og gjorde klar, Peter stegte pølser og ristede brød. Det blev til en strålende frokost med ristede og rå løg, sennep, ketchup, remoulade og agurkesalat.

En 'støvle' på vej op! Perronen ved spor 2 fjernes for at give bedre plads mellem spor 1 og 2.

Claus B ballasterer spor 1 med stabilgrus fra perronen.

Sidst på eftermiddagen overgik Salta'en til at forberede sporkasse til spor 2. Den lille maskine justerer vejen ved overkørslen.

Efter frokosten fortsatte arbejderne og inden solen begyndte at gå ned havde vi afsluttet arbejdet med fjernelsen af perronen ved spor 2 og påbegyndt udgravningen af sporkassen. De gamle sveller, der ved dagens begyndelse stadig lå i ballasten, havde Claus B løftet væk i løbet af formiddagen. Fyldet fra sporkassen kom i den nye perron. De 3 brønde vi har sat til elforsyningen passede vi på ikke at beskadige under tilfyldningen. 

Da Carsten havde fødselsdag og oven i købet blev bedstefar for 3. gang, var der wienerbrød til kaffen. Carsten og Kjeld havde i dagens løb hentet reservebogier på Brandhøj og sat den nyankomne arbejdsvogn fra roebanerne på hjul. Desværre er der en del tæringer i vognen tværdragere. Vognen har været anvendt til fugleopdræt og er endnu forsynet med en voliere i den ene vognende.

Arbejdsvognen fra Flårup (ikke langt fra Holeby) på bogier foran vognhallen. Det meste af den nittede stålramme er i relativ god stand, men desværre er dragerne, der bærer tappene til bogierne i ringe stand. Træværket er i forbløffende god stand.


Der er planlagt arbejdsdag onsdag, hvor vi håber at få samlet gamle sveller ind, nu vi har adgang til spor 1. Er der tid henter vi formentlig også supplerende skinner til spor 2, spigr og underlagsplader.