Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 13. september 2024

Nyt fra baneafdelingen - sammendrag fra onsdag og torsdag

Onsdag havde Børge og Peter aftalt banearbejde, da der er mange små arbejdsopgaver, somr kan løses af to mand. Dagen startede med indpasning og ilægning af skinner til det nye ”akseldrop” i eftersynsgraven i museumshallen. Dette gør, at vi i fremtiden kan køre materiel ud over graven, fjerne en stump skinne, demontere og nedsænke en aksel og erstatte den med en ny. Det er en metode, der fungerer på de store baner, så selvfølgelig skal vi også have sådan et system. Hvordan vi så får aksler ind og ud fra graven kommer jeg tilbage til.


Akseldroppet bliver 80 cm langt – stort nok til selv de største hjul ved HVB. Skinnerne, der fjernes når akseldroppet bruges, samles med lasker.

Sporet skal fortsætte ud gennem endevæggen til venstre, så vi kan skifte aksler på selv vores længste vogne uden at de skal vendes. Den forlængelse venter vi med at bygge til november, så vi ikke laver unødigt byggerod inden det store træf 10.-13. oktober.

Efter frokost kørte vi en tur til Brandhøj med et sæt diplorier – men først havde vi læsset de gamle skinnestumper, der i lang tid har ligget for enden af perronen i spor 1. Vi tog et nyt medlem – Hugo med på turen, så han også lige kunne se, hvad baneafdelingen laver. På Brandhøj afhentede vi et par sporrammer, der skal bruges til de stikspor ved drejeskiven, som vi har manglet længe, samt en stump skinne til bygningschefen, der skal lave en sektion af det røde, klassiske stationshegn.

De gamle skinner er læsset af og 3 stålrammespor til brug ved drejeskiven er afhentet på den lave oplagsplads.

For at akseldroppet giver mening, skal der være nem tilgang til de materialer, der skal bruges, så en dør i niveau med gulvet i eftersynsgraven vil være en rigtig god løsning. Bygningschefen var enig i placeringen af døren, og da klokken kun var 15.30 var der plads til endnu en opgaveløsning. Vi gravede adgangsvejen ud til den kommende dør og fik afmærket arbejdsstedet. Det er et sted, hvor publikum ikke kommer, så generne ved projektet er til at overse. Klokken 18.00 var vi færdige og klar til torsdag, hvor nye opgaver ventede.

Adgangsvejen er færdig. Afspærring etableret og arbejdsdagen er slut.

Torsdag kom vi godt i gang fra morgenstunden. Søren havde tilsluttet sig holdet, og været i Jem og Fix for at hente materialer til at etablere en væg af træplader på østvæggens nordlige del fra pallereolerne og langs eftersynsgraven. Det giver plads til at ophænge værktøj fra banevognen, der ikke bruges til den daglige drift og giver en pæn finish af området.

Der opsættes museværn, så der ikke kan bygges rede i rockwoolen

Søren sætter den første plade op, og til højre for ham står døren, der efter mindst 20 år på lager endelig kommer til ære og værdighed.

Medens Søren og Børge opsatte plader begyndte Peter at skære hul til døren. Døren kræver, at der skulle fjernes noget af det gamle fundament, hvilket blev gjort med diamantklinge, vinkelsliber og forhammer. Vi ved ikke, hvilken opskrift der var brugt til betonen tilbage i midten af 90´erne, men vi tror den var hentet syd for grænsen, med henvisning til den tyske byggestil langs den jyske vestkyst. Det var et arbejde der var støvende og fysisk hårdt, men efter ca. 6000 slag med forhammeren lykkedes det at få hul igennem.

Så er der hul igennem!

Lidt senere dukkede Kenneth op og sluttede sig arbejdsholdet. Dejligt, for døren er af en sådan kaliber, at ”jo flere til at løfte, jo bedre”. Og da Kenneth tillige havde taget pølser med til grillen, gjorde det bare arbejdet endnu sjovere.

Har man sag A må man også sige B. Vi kunne ikke bare kan efterlade museumshallen med et hul i, så selvom det var blevet sidst på dagen, ville vi have døren i. Rammen blev bakset på plads, og efter lidt småjusteringer sat fast på sin endelige placering. Dette blev gjort medens grillpølserne stegte i baggrunden, så der var aftensmad 19.30.

Til en liflig duft af næsten færdige grillpølser, blev rammen monteret.

Under middagen kom Rasmus tilbage fra ”De Klingenbergske Jernbaner”, hvor han er godt i gang med at rydde banen for bevoksning, så den er klar til det internationale træf i oktober, så ingen madspild i denne omgang.

Vi manglede nu kun at få sat døren på plads, hvilket ikke var den nemmeste opgave vi havde løst i løbet af dagen. Det er en gammel branddør, som Steffen har anskaffet for mange år siden, så vægt og ikke mindst ”uhandy” er to ord, der passer meget godt ind i denne ligning. Der blev pustet, stønnet og sagt ukvemsord under flytning og montage af døren, men resultatet er ikke til at sætte en finger på. Døren passer perfekt og med en bredde på 130 cm bliver det let at få materialer ind og ud af graven. 

Væg og dør monteret. Tilbage er nu kun oprydning, inden vi forlader hallen.

Døren sat på plads, justeret og hængslerne er smurt.

To dage med en koncentreret arbejdsindsats blev afsluttet med en grundig oprydning af området, og kl. 21.30 kunne vi forlade hallen – trætte, men glade for resultatet.

I dag fredag skal vi afhente en lidt større donation til klubben. I morgen lørdag kan vi med lidt held måske nå at få afsluttet inddækningen på taget i museumshallen. Det er et arbejde der er vejr- og mandskabsafhængigt, men hvis alt går vel, kan vi få afsluttet endnu et lille hængeparti.

// Peter.


søndag den 8. september 2024

Nyt fra Bafd 7-9-2024

Vejret var denne september-lørdag usædvanligt varmt. De høje temperaturer fra hverdagene fulgte os ind i weekenden. Det svedende mandskab i baneafdelingen kunne vælge mellem to opgaver: arbejde i eftersynsgraven i museumshallens varme, stillestående luft eller arbejde i fri luft, hvor Hedelands hede blev suppleret med den brændende sol. 

En af dagens udensdørsopgaver var at afvaske alle skifteoste og kilometersten inden maling. Her er Steffen i gang med kluden på de mange skiftetræk på Brandhøj.

Peter, Steen, Lars og Søren holdt sig til museumshallen, mens Steffen og Claus drog ud i solen, hvor Hans allerede befandt sig - i gang med at trimme perronen på Hedehusgård til Versailles-lignende standard.

Holdet i museumshallen underkastede ukrudtsbrænderen endnu en omgang tilpasning til jernbanedrift og test af brændernes effekt. I eftersynsgraven borede holdet huller til indsætning af de skinnestykker, der skal kunne fjernes for at tage hjulsæt ud. Det lykkedes også med hjælp fra maskinafdelingen at montere afrensede og funktionsduelige hjul på skinneslibemaskinen. Nu kan den rulle!

Steen arbejder på ukrudtsbrænderen, der er monteret på to deplorider. Efter hærdning er det nye betongulv blevet slebet og det vil sikkert mindske støvplagen fremover.

Skinneboremaskine i funktion til venstre, skinneslibemaskine til højre. Den opmærksomme læser ser jo nok, at det er før hjulene blev monteret.

Ude på banen svedte Steffen og Claus i solen. De bevægede sig sydpå (hvor der var endnu varmere!) og fik undervejs vasket samtlige skifteoste og kilometersten. Når der var tid til det, nåede de også lidt beskæring af indhængende grene. Efter at have nået Fem Ege Station vendte Steffen og Claus om, og på hjemturen skiftede de vaskeklude og vand ud med maling og pensler. Ved arbejdsdagens afslutning var alle oste nymalede hvide med sorte håndtag - vi mangler at give selve skiftetrækket en gang rød. Kilometerstenene blev også opmalede - og her skal tallene måske også lige trækkes op med lidt rødt, inden vi kan kalde dem helt færdige. 

I den varme behøver arbejdet ikke være mere anstrengende end nødvendigt.!

Opholdet på Brandhøj var det længste. Sådan må det være med alle de skifter!

Vel hjemme på Hedehusgården var det en udsøgt fornøjelse at se perron og publikumsarealer af højeste klasse. Ombygningsprojektet i 2022 har været investeringen værd!  

Nyrevet perron, velholdte bænke og gammeldaws elbelysning. Flot lavet og dygtigt passet.

Hedehusgård spor 1 og 2 fotograferet 9. april 2022 - vel ikke en komplet rodebutik, men det ligner lidt...

De sidste ting på arbejdsdagen var at rangere banetoget på plads, rense pensler og rense grillen for aske og sætte den ordentligt på plads. Udendørsholdet havde nok brug for indsmøring i eftersol!

Baneafdelingen - hverdagsindsats tirsdag 3. september

Der er snart aktivitet på HVB alle ugens dage. Tirsdag mødte et hold på fem mand fra baneafdelingen for at hente materialer og forberede installation af en installation, der tillader udtagning af en aksel på fx en vogn uden at vognen løftes. Vores nye eftersynsgrav og nogle dele vi havde liggende, gav mulighed for at installere sådan en facilitet, hvor et kort stykke spor kan fjernes og hjul og aksel udtages nedefra. 

Børge skærer de gamle laskebolte af så laskerne kan frigøres.

Arbejdet krævede både skinner og et antal lasker, så turen gik til Brandhøj, hvor vores store lager af spormaterialer sjældent skuffer. Vi har rigtigt mange spændende skinner og andet sporrelevant på lager. Turen til Brandhøj gjordes af Børge og Peter, mens Søren, Lars og Kenneth arbejdede videre med andre småopgaver i hallen.

Efter hjemkomst frigjordes lasker og der blev borede huller i de skinner, der skal anvendes i akseldroppet over graven.

Peter og Børge borer nye huller i skinnerne, der skal bruges til akseldroppet

På maskinsiden er vi også godt hjulpet med en effektiv skinneboremaskine. Er du ikke bange for udendørs arbejde, er der god mulighed for at få rørt kroppen i baneafdelingen uden at blive overanstrengt - maskinerne laver det tungeste arbejde.

Arbejdet med sporet over graven fortsætter lørdag sammen med andre opgaver ude på strækningen.

Peter H