Helligdagene i pinsen er for mange lig med veterantræf - i mange år i Græsted og fra 2017 i både Græsted og på Grønnessegaard nær Hundested. Fra Industribaneklubbens side har vi ofte deltaget med materiel eller medlemmer. Således har både T 1, Vildmosemaskinen, M 39 og M 40 deltaget på veterantræf i Græsted.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 31. maj 2018
onsdag den 30. maj 2018
Særtog 30. maj – Jazz-tog
”The Spirit of New Orleans” sidder i midterste vogn og spiller for fuld musik i jazztoget, mens vi kører over Sletten og med Rubjerg i baggrunden. |
Med den
flotteste blå himmel og dejlig sol, så oprandt dagen, hvor vi skulle køre
jazz-tog. Og vi har holdt øje med både vejrudsigt og beredskabsinfo – for sol
er dejligt, men til jazztog hører damplokomotiv og både søndag og mandag havde
vi jo kørt med motorlokomotiver pga. afbrændingsforbud. Heldigvis gik alt op i
en højere enhed og med forbuddet ophævet mandag eftermiddag var også personalet
på plads til toget. Jeg fik således fornøjelsen at fyre op og Ole at køre. Bruno,
der har stået for den omfattende planlægning og koordinering med både orkester
og forplejning, tog tjansen som togfører sammen med Hans. Toget blev kørt frem
med M30, så det stod klart til orkester og gæster i god tid. Da orkesteret ”The
Spirit of New Orleans” var på plads i en roevogn, der var placeret midt i
toget, så gik de i gang med at spille. Folk fik lidt koldt at slukke tørsten
med i varmen og efterhånden blev toget fyldt med de 80 deltagere, der havde
tilmeldt sig arrangementet. Så kørte vi lokomotivet til, så det kunne spille
lidt sammen med orkesteret og efter en lille times tid, afgik toget som
planlagt 12.15.
I takt
til dampslagene blev der spillet Jazz ud over sletten og med Rubjerg i
baggrunden, gik turen til Rubjerg Station. Her blev orkesteret sat af, så de
kunne gøre klar til vi kom retur fra vores pause-ophold på Fem Ege. Her kunne
man få fyldt glassene og tage et hvil i skyggen af de fem egetræer og måske
benytte sig af det lille hus… Således lettet gik turen tilbage mod Rubjerg,
hvor alle steg af og begav sig til Lergraven. Her stod Fru Jensen klar med de
fint indpakkede sandwiches og flere drikkevarer og mens orkesteret spillede, så
kunne folket nyde de velsmurte madder i dejlig skygge.
Det
kunne næsten ikke blive bedre – med udsigt over søen, god mad og god musik. Kunne
det dog bare vare ved, men lokomotivet kan jo ikke vente hele dagen og med et
par lange fløjt, så blev passagererne hidkaldt og begav sig nødtvunget retur
til det varme tog. Belønningen kom dog hurtigt efter afgangen i form af et
frisk pust gennem vognene, da vi kørte hen over sletten, hvor de to smukke,
hvide heste også hilste på. Vel hjemme på Hedehusgård St. takkede folk for en
god tur og mon ikke vi ser dem i Hedeland igen en anden gang?!
Arrangementet
køres igen med samme orkester og forplejning den 8. august og der er kun få
billetter tilbage. De sælges her: ole@holde.net
Jazz-toget klar til afgang - når orkesteret har spillet et nummer... |
Orkesteret er vandt til trange kår. Sidst spillede de i en hestevogn... |
Et dejligt ophold på Fem Ege inden turen går tilbage til Rubjerg og Lergraven |
Picnic i det grønne med live musikledsagelse |
Alle klar til turen tilbage til Hedehusgården efter en herlig udflugt |
"Tak for en god tur" - siges der til personalet - der også nød turen! |
mandag den 28. maj 2018
Nyt fra maskinafdelingen #21-18 28/5:
Den gamle tender fra Odin-lokomotivet køres til skafottet. Bare rolig. Det er en "pap-kopi" |
Aftenen i
maskinafdelingen startede lidt senere for os der havde kørt særtoget for Lykke
Marie, men andre var gået i gang med opgaverne, der denne aften var i den mere
destruktive ende; ophugning af materiel. Det var en tender-attrap, der i sin
tid havde kørt på Aalholm, der skulle opdeles i brugbart og ikke brugbart…
Primært kan bogierne genbruges – i første omgang til værkstedbrug – men også et
par flotte puffere, der oprindeligt stammer fra et ophugget Henchel-lokomotiv.
Resten var udført
i krydsfiner og en temmelig ringe, svejst vognramme. Delene blev derfor
splittet ad og opdelt i småt brændbart, til storskrald og skrotjern – samt de
dele, der kan genbruges. Carsten svingede en dygtig gasøkse, mens Kjeld og jeg
stod for sortering og bortskaffelse. Kenneth fortsatte det store arbejde med
vogneftersyn og ventede derfor på at vi kom retur med den ene roevogn, så den
kunne få en omgang. På snedkerværkstedet var Erik og Martin V. i gang, så der
blev både limet og savet flere lister til den næste omgang tag-buer. Hans og
Martin gennemgik M25 efter særtogsturen og fik fyldt en sjat diesel på.
Vi var 10 mand på Gården
denne fine maj-aften.Jeg havde snydt ved at møde lidt tidligere og fik malet det meste af kedlen på Superfor-lokomotivet. |
Endelig kommer 1758 hjem, så den kan komme til eftersyn |
Den ringe byggede undervogn fra tenderen får med gas-øksen |
- og imens findeles finerpladerne og "fake"-nitterne, der var lavet af møbelsøm |
Snedkerne er igang med både tagbuer og flere lister |
Resterne efter massakren... |
Etiketter:
M25,
Superfos,
vognbeslag,
vogneftersyn
Særtog 28. maj - Lykke Marie
Undervejs gør vi holdt for at se en ræv med mad i gabet |
Alle mand bliver kørt ombord på toget |
På en herlig majaften var det atter blevet tid til at køre en dejlig tur ud i Hedeland med den særlige kørestolsoprangering, så vi kan have vores søde gæster fra LykkeMarie med på tur igen. Det er tredje gang de er på tur og alle vogne bliver fyldt, for det er en populær udflugt, der bringer megen glæde – også for os der kører med som personale. Turen var, som på de tidligere ture, bestilt med damplokomotivet foran, men Beredskabet havde udstedt afbrændingsforbud – hvilket også havde ramt søndagens plantog. Det blev derfor M25, der blev spændt for toget og med det gode vejr, så valgte vi også at køre med motorstammens åbne vogne. Det viste sig at være en populær beslutning, for det åbnede udsynet til det blå himmel. Da alle var vel ombord, så fløjtede vi afgang og turen gik i gang. Undervejs er der meget at se på, men højdepunktet var nu den dygtige ræv, der pænt ventede ved overskæringen til toget var passeret. Den havde været på ”indkøb” og bar aftensmaden i gabet. Menuen denne aften var dejlig friskfanget gæsling, som skulle hjem og serveres for ungerne. Da vi var kommet over, gik ræven pænt over sporet og fulgte os et stykke langs vejen. Vi stoppede toget, så alle kunne betragte den fine ræv – der stoppede pænt op og ventede på at vi kørte videre – til sidst tog den dog turen ud i buskene og vi kunne fortsætte turen en oplevelse rigere. På Fem Ege holdt vi traditionen tro en ½ times pause og fik lækre picnic-sandwiches med lidt koldt at drikke til. En smuk stemning med lav sol og næsten vindstille gjorde opholdet til en nydelse, men vi skulle jo hjemad og fik vendt toget i retning hjemad. Alle så ud til at have en god tur og vel hjemme igen, så var vi vel alle enige om at vi ses igen til næste år. Så må vi se om det bliver med damp, som vi plejer. Os fra banen siger ihvertfald tak for besøget! :-)
Ræven venter pænt på at vi passerer overkørslen |
Toget er stoppet. Det gør ræven også. "hvornår kører det tog igen..?" |
Picnic i det grønne |
Lokomotivet kobles på og der gøres klar til afgang |
Lidt kongelig må man være... Der vinkes til bilisterne, da vi passerer overkørslen |
Hjemme igen - de mange biler venter |
Abonner på:
Opslag (Atom)