Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 31. august 2019

Nyt fra Bafd. 31-08-2019

På den sidste dag i den sidste sommermåned i 2019 begyndte forberedelserne til efterårets svelleudskiftningskampagne. Med banevognen på slæb startede vi arbejdet ved overkørslen i km 0,5, hvor vi sørgede for bedre oversigtsforhold ved at rydde underskov på begge sider af banen. Herefter gjorde vi holdt på Brandhøj, hvor vi hentede et sæt deplorider med 200 nye sveller. Svellerne skal bruges ved den kommende svelleudveksling ved km 3,5.
Med 200 nye træsveller på slæb er vi på vej over Sletten. Søen er næsten helt tørret ud i sommervarmen.

Vi tog dog lige et holdt ved både Flintebjerg, Rubjerg og Plantagen for græsslåning, buskadsrydning og rensning af overkørsel, inden vi vendte tilbage til km 3,5 for boring af huller og udlægning af sveller.
Steffen og Kenneth slår græs på Flintebjerg i fin formation med vores to Klippo-maskiner.

På Plantagen er det Kenneth og Claus, der kører Klippo. De har valgt en lidt anden metode, hvor de mødes på midten. Foto: Benjamin Sayoc.

Efter en tiltrængt frokost og adskillige glas vand kunne arbejdet med at forbore svellerne begynde. Med en bemanding på først 4 og siden 5 mand kom arbejdet hurtigt ind i god rytme. Vi var endda mange nok til også at kunne nå en del rydning langs sporet, således at der er god plads til arbejdet i sporet, når svellerne skal udveksles.
Heldigvis er der nogenlunde skyggefuldt ved km 3,5 langs Hedehus Teglværkets gamle lergrav. På sporet ses skinnecyklen som 'Spurven fra Reerslev', der stødte til lidt senere, havde taget syd på til arbejdsholdet.

Efter boring lagdes svellerne ud til venstre side. En ny stribe sveller lagdes til rette, boredes og lagdes langs sporet. Sådan arbejdede vi os igennem hele stakken.

Lars og Benjamin markerer med hjælp fra borelæren hvor hullerne skal bores. Steffen og Kenneth følger lige efter med boremaskinerne.

Med samtlige 200 sveller forboret og udlagt på sporets venstre side, pakkede vi værktøjet sammen og kørte tilbage til Brandhøj. Efter at have rangeret deploriderne på plads bag opbevaringshallen, fik vi med lidt planlægning og snild udførelse bakset det nye Pedershaab-elværk op på roevogn 1684. Det krævede dog afmontering af begge sidefjælde og midterstople, men op kom det. Motorholdet kan nu lidt lettere komme til elværket og evt. tage det med sig til Hedehusgården for eftersyn og montage af styring og eludtag.
Lars rangerer med M 12 roevogn 1684 på plads yderst i sporet i opbevaringshallen. Så er vognen let at få fat i, når dieselelværket skal til eftersyn.

Lige omkring 18.00 var vi tilbage på Hedehusgård efter en varm og solrig arbejdsdag.

mandag den 26. august 2019

Nyt fra maskinafdelingen #31-19 26/08:


No 3 trukket ud af remisen for aftømning af vandværksvand og genfyldning af tanken med behandlet, kalkfrit vand


Det nyreparerede vandbehandlingsanlæg strejkede sidst på søndagen på trods af en grundig test fredag. Bo fik derfor tømt vandet af tanken på No3, sat anlægget i gang igen – en ventil havde sat sig - og fyldt renset vand på tanken igen. Gert kom også forbi og tilså anlægget og lagde en plan for et par forbedringer sammen med Bo. Bo´s næste opgave blev at fremstille en stak friske messingplader til nummerering af de bogier, der måtte mangle. Carsten og Kjeld, samt senere Bo og jeg fortsatte med at udskifte de gamle værktøjsskabe med de nyere vi just har fået. Sidst på aftenen fik jeg også malet håndlisterne på C523. Motorholdet drog på samlet tur til Brandhøj for at se på opgaven med at renovere og ombygge det nye elværk. Vi var 8 mand på Gården denne varme aften.

Bo klipper skilteplader

en rå plade og de færdigpolerede skilte. Nu skal der bankes numre i



De "nye" skabe og skuffer

- og de gamle under kildesortering

Grundig maling af håndlisterne på C523
Pufferen kom af i lørdags og skal nu rettes op

søndag den 25. august 2019

Beretning fra plantoget 25. august 2019


Så er der fyret op og turen går hen til kul&vand-depotet

Sikke en dejlig søndag! Sol fra en skyfri himmel og en let brise. Det fik heldigvis mange folk til at tage en tur med Hedelands Veteranbane ud i dejlige Hedeland. Når turen gik hen over Sletten, så kunne man både få lidt frisk luft og hilse på køerne – der som så ofte tog en tur på skinnerne. Nogen gange skal der mere end et fløjt til at de flytter sig – men lokomotivet er nok alligevel størst… Mange valgte at tage en tur ud på Naturlegepladsen og holde en lille picnic, mens både børn og voksne leger på det store område. Når toget så kommer forbi, så er der mange der står langs sporet og kigger på. Det får lokomotivføreren til at hive en ekstra gang i fløjten, hvis de står for tæt på… Vi, der kørte med toget heæle dagen havde i hvert fald en herlig dag – og det var da også hvad vores gæster fortalte os efter turen – enten med store smil og børn, der egentlig gerne ville køre en tur mere, men nok må vente til næste gang det er tid til en hyggelig togtur /TogLeif

Tidligere på morgenen - ved 8-tiden - bliver tændstikken strøget og der sættes gang i 3 timers opfyring af damplokomotivet


Motortoget, fyldt med passagerer - står klar til afgang, men damplokomotivet lister lige forbi ud til vognhallen...

Så er damptoget på vej på dagens første tur med helt fyldte vogne

Billede fra "kontoret" over Sletten med køer langs sporet og Rubjerg i baggrunden

Næste afgang er også fyldt godt op - mon vi kan have de sidste med?

Hjemad er toget også godt fyldt!

Vi venter på motorstammen :-)

- den kommer her!


Køer på sporet. Et fløjt eller to, så trisser de videre...


Den smukke tur gennem trætunnelen ved Duskely

Hjemme efter sidste tur. Tak for en god dag siger kaninen og den lille pige :-)