Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 9. december 2019

Nyt fra maskinafdelingen #43-19 9/12:


Med kæder på begge hjulsæt trækkes hjul og gangtøj i position for adskillelse


Carsten starter for tiden aftenen med lige at få afrettet et par emner til brug for lejekasser. Lige nu afventes reservestumper til M30 motor, så Kjeld, Carsten og Steen kastede sig over adskillelse af gangtøjet på Superfos-lokomotivet, så det bliver muligt at komme til at afrense og male grundigt. Det foregik ved brug af træktaljer til at bevæge hjul og gangtøj til rette positioner. Dertil en del knofedt. Næste opgave bliver afmontering af krydshovedet. Jeg monterede imens løsdele og fik bagefter malet de afrensede og grundede pladedele med første omgang grøn. Hans gav en hånd med og foretog ellers en registrering af muligt forbedringspotentiale for vores værkstedvægge, som han tilbyder at gå i gang med. Peter arbejdede videre med hanerne til No3s udblæsningsventiler, der bliver afdrejet, så de bedre kan holde tæt. Lars O skulle blot montere de rødmalede tænder på skovlen og så var den klar til afhentning. Så fik et hold den kørt ud til vognhallen og Lars fik den sat klar til montage og så skal den snart afprøves. Lars O. gik derefter straks i gang med en ny portion fjederkurve til de nye bogier. I snedkerværkstedet fik Erik og Martin færdigsamlet bænk no2. Gert fik serviceret vandbehandlingsanlægget, så det er klar til juletoget på lørdag. Vi var 14 mand på Gården denne aften, så der skete sikkert endnu mere – det gør der altid 😊



På mandag den 16/12 er det dog tid til julehygge med glögg, æbleskiver og film fra klubbens gamle dage. Der er udsendt en mail til de aktive, som gerne må melde tilbage. /Leif

Færdig skovl - klar til afhentning af Bafd

Her køres skovlen afsted...

Peter ordner udblæsningsventiler på No3


Flere dele gangtøj klar til grundig afrensning

Der saves ud til nye fjederkurve

Aftenens grønne malerarbejde

Gangtøj afmonteret - kun krydshovedet sidder tilbage. Det kommer snart af osse

Lejekasseklodser...


søndag den 8. december 2019

Juletoget 8/12-19:


Et fint fyldt motortog står klar til dagens første afgang og damplokomotivet er klar til at hente sine vogne


Hvis bare regnen havde været sne, så havde landskabet nok været flot, hvidt denne søndag… Men regn og blæst holder heldigvis ikke folk fra at køre med toget, så trods det våde indslag, havde vi mange rejsende med de fleste tog. Der blev også købt en masse juletræer og dem jeg fik talt med undervejs havde en herlig oplevelse og følte sig nok også lidt sejere, da de vendte retur til deres varme biler.

Vi kører også næste weekend og håber på bare lidt bedre vejr – trods alt…  /Leif


Juletræer på vej retur til toget, mens M25 løber om

Senere er det Da7, der skal koble på

Møde på Brandhøj

Om eftermiddagen kom solen lidt frem og oplyste Temple of Tokamak

Afsætning af passagerer og juletræer på Sølund

- resten tog videre til Hhg og fik alle deres træer med hjemad

Tyr på sporet! Der skulle et par lange fløjt til at få sporet frit...

Nyt fra Bafd 7-12-2019

Når HVB er tæt trafikeret af juletog, er det ikke rigtig muligt at udføre banearbejde samtidig. Derfor har baneafdelingen både denne lørdag og forrige lørdag brugt tiden til på oprydning på Brandhøj, alt i mens juletogene gennemførte deres mange krydsninger på sporene udenfor vognhalsområdet.

I løbet af året var en del ting blevet læsset af i vognhallen, og disse er alle blevet lagt på plads i lagerreolerne. Lidt reorganisering på reolerne har skabt yderligere plads til paller med spordele, og i løbet af lørdagen fik vi fyldt yderligere to paller med underlagsplader.

Rundt omkring på arealet har vi haft oplagret trækbukke til sporskifter. Disse er nu indsamlet og anbragt i lagerreolen. Herved har vi også et godt overblik over, hvor mange sporskifter vi kan bygge fremover uden at løbe tør for trækbukke.

En palle med sporskiftetrækbukke er klar til placering i lagerreolen. 
I baggrunden ses vores nye Lister dieselgenerator.
I vognhallen henstår også det ene Superfos damplokomotiv. Det har hidtil været hensat uden påmonterede puffer af pladshensyn den gang store dele af vores materiel stod i værkstedsremisen.

I tiden før opførelsen af vognhallen på Hedehusgård i 1994 var de 3 spor i værkstedet godt fyldt med henstillet materiel, og der var således måske kun 10-15 m, der kunne arbejdes på. Siden er pladsvilkårene heldigvis blevet forøget markant fra ca. 45 m under tag til nu omkring 515 m.

Pufferne er nu fundet frem og den forreste blev atter monteret på lokomotivet, der nu ser komplet ud igen.
Superfos damplokomotiv nr. 201 genforenet med sin forreste puffer.
Vores Lister dieselgenerator er blevet placeret i hjørnet af vognhallen, og forbundet med et udstødningsrør til det fri. Således er den også blevet flittigt brugt de sidste par lørdag.

Næste lørdag fortsætter vi formentlig oprydningen på Brandhøj.

Steffen