Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 24. januar 2022

Nyt fra maskinafdelingen #02-22 24/01:

Der er godt gang i hammeren ved spor 3. I midten af sporet er der nystøbt gulv at stå på!

 Tjae, så kom Corona alligevel forbi værkstedet – eller vi var en del, der måtte blive væk et par mandage med en positiv test. Heldigvis uden særlig alvor. Men denne aften blev der taget revance. Der var både projektmøde i afdelingen og så var der SR-prøve (som jeg deltog i) Andre arbejdede imens med at bryde endnu en sektion gulv op ved siden af spor 3. Det var vores to nye medlemmer Klavs og Niels, der knoklede med borehammeren. Imens fik Henning afmonteret akselporte? og bremseophæng fra B3. På D8 blev der boret, monteret og påsvejst ballastklodser. Steen viste endnu en John rundt på Gården. Han overvejer også at blive aktiv. Så er det godt, at vi om ikke så længe forhåbentlig får vogn- og bogierammerne til C3 og C4 hjem. Så bliver der mange opgaver at gå i gang med. Indtil da bliver der fremstillet trædele i snedkerværkstedet. Jan fik gjort sædeholderne næsten færdige denne aften og bagefter fik vi støvsuget ved Damp á. Det skal jo osse gøres... Med os seks til SR og de andre, så var vi 17 mand på Gården denne aften. /Leif

Der fyldes hurtigt en tipvogn med beton



SR-underviser og censor i gang med gennemgangen



Der arbejdes under B3

D8 - nu med motor monteret

Ballastklodsen fastgøres


Holderne til sædebrædderne er ved at være klar


søndag den 23. januar 2022

Nyt fra Bafd 22-01-2021

Lørdag var Bafd mødt talstærkt op, og vi kørte afsted til dagens opgaver på Brandhøj. HVB har lavet en aftale med Koldkrigsmuseet ved Regan Vest om udlån af et Kastrup lokomotiv og 2 vogne. Lignende materiel har været benyttet under bygningen af det store anlæg i starten af 60'erne, og museet ønsker derfor at fremvise materiellet i deres udstilling ved anlægget i Rold Skov.

Dagen gik derfor med at hente dette materiel frem fra gemmerne i vognhallen på Brandhøj, så det kan blive afhentet i den kommende periode. Sideløbende med dette fik vi flyttet rundt på en del materialer på Brandhøj og ikke mindst læsse perrondele til den første del af den nye perron ved spor 1 på Hedehusgård st. 

Kaffen blev indtaget på Brandhøj, hvorefter vi kørte retur til Hedehusgården. Det blev mørkt udenfor, så dagens sidste indsat bestod i reparation af stoppemaskinen, der heldigvis kunne foregå i den velbelyste del af vognhallen.

Dagens hold bestod af Steen, Claus B, Klavs, Rasmus, Lars og Steffen samt Peter.

Steffen


M12 flytter rundt på deplorider læsset med sveller, mens det
øvrige arbejde planlægges.

Der er gang i lokomotiv-Tetris på skydebroen. Det orange lokomotiv
til venstre i baggrunden skal hentes ud. Det har sporvidden 785 mm.

Første del af opgaven er lykkedes. M45 (Jenbach) holder foran.

Kastrup lokomotivet med ukendt byggenummer har bl.a. kørt
ved Torneværket på Bornholm.

En af de to kassetipvogne med sporvidden 750 mm der skal til
Regan vest. Vognene stammer fra Hoffmann&Sønner