Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 15. november 2014

Bafd og Mafd 15/11-14:


Gennemgang af M30 for interesserede fra Bafd
Dagen startede med en gennemgang af M30 for de interesserede fra Bafd, hvorefter Mafd gik i gang med at løfte M21 op på deplorider. Så er der arbejde til mandag aften.
M21 løftes op på deplorider af et erfarent hold!

Peter har send følgende beretning for dagen i Mafd:

Da7 på vej ind i værkstedet.

Om morgen kom Da 7 ind over graven for eftersyn af hovedlejer på forreste aksel. De viste sig at være fine, selv om de blev lidt for varme under sidste del af kørselssæsonen.  De skulle dog lige have lavet nye smørepuder hvilket Anders og jeg stod for og maskinen var færdigsamlet ca. 15:30.
I løbet af dagen blev M 21 også løftet, hvilket dog kun tog en halv time.
Bo fik også målt op til bøjlen som sidder på bagerste aksel på nr 3, så der lidt arbejde inden den kan monteres igen.
Bo og jeg fik også næsten klargjort Da 7;  dog mangler den "varme del" af det. 
Carsten fik også udført en del arbejde, som jeg ikke fik set hvad var.
Mvh Peter
 



Anders må hele vejen rundt med den sydlige deploride
Banetoget klar til afgang





På en kold og blæsende dag kørte vi ud på Sletten for at rette sporet op efter svelleudskiftningen. Et hold kørte dog til Brandhøj for at skifte en pakning og returnere med stoppemaskinen. På Sletten sigtede Steffen med teodolitten efter spormålet og udstedte beskeder om hvilken retning, der skulle rettes op, mens Jørgen og jeg med og brækstænger rykkede sporet på plads med en lille smule hjælp fra Lars og minigraveren.
Alle var vi forbundet via trådløse radioheadset, som gjorde arbejdet muligt trods den larmende blæst.
Efter en velfortjent frokost rettede vi resten ind, fra kurven og til den sydlige kvægfold. Imens gik Finn og Jørgen i gang med at understoppe fra nordlige kvægfold og kom et godt stykke inden det blev for mørkt og vi skyndsomt pakkede sammen og – med et lille stop på Brandhøj – kom hjemover til varmen. En noget kold dag, men med fint udbytte.




Opretning af spor med teodolit og gravemaskine


Stoppemaskinen på vej sydpå

Banetoget på vej efter gravemaskinen og så hjemover

fredag den 14. november 2014

Festiniog and Welsh Highland Railway Photo Charters - November 2014

Kenneth P har fundet dette helt nye og temmeligt dejlige link til Youtube fra

Festiniog and Welsh Highland Railway Photo Charters - November 2014


Der er lidt flere bakker, lidt flere lokomotiver og lidt længere strækning end i Hedeland... Se filmen og drøm!  Men husk at vågne op til på tirsdag 18/11. Der er Trafikmøde kl. 19 i Hedehuset, lokale 2.



HUSK Trafikmøde!!!  tirsdag kl 19 i Hedehuset!!

mandag den 10. november 2014

Nyt fra maskinafdelingen #43-14 10/11:


Onsdag blev M19 kørt til Brandhøj og lørdag fik Carsten, Bo og Peter løftet M20 op på deploriderne, bagefter fortsatte arbejdet med lejer og aksler på No3. 
Denne aften fik jeg så afrenset M20 grundigt, hvorefter den kom over graven og Carsten fik smurt kæderne og løsnet bremserne, samt tømt dieseltanken. På trods af megen rust i de ydre plader efter 34 år ude i al slags vejr, så fremstår førerhuset og underliggende dele i god stand, såvel som motoren heller ikke ser værst ud. 
Carsten fortalte at lokomotivet er hjemmebygget hos entreprenørfirmaet Carl Nielsen, Odense, sidst i fyrrene. Designet er inspireret af Pedershaab og hjulsættene er fra et udrangeret Krauss damplokomotiv. Motoren er af den type man anvendte i Londons dobbeltdækkere, en AEC vandkølet diesel på 100 hk. Bemærk placering af gearskiftet. Det sidder ud for buschaufførens plads, men er stangstyret bagud. Ovenfra kommer så styringen fra førerhuset og går fremad…
Bussemandens gearstang styrer skiftet bagude, men nu via den øvre styrestang fra førerhuset.
Bemærk den flotte køler hvor bussens motorhus har været skruet direkte på. 


M20 har kørt i brunkulslejerne ved Fasterholt som No 3 indtil 1957, samt senere ved udgravningen af det tredje havnebassin i Odense. Lokomotivet kom sammen med M19 til HVB i 1980. Dengang var den stadig køreklar...

Jeg var mest udendørs, så der mangler fuld status. Carsten fik vist døren færdig på M15. Der var 6 mand forbi Gaarden denne aften. 

M20: Mos og rust

Sidepladerne afmonteret afslører de rustne profiler

Kæderne er i langt bedre stand end på M19. Nysmurte.

M20 i afrenset stand, klar til transporten til Brandhøj

Det ydmyge førerrum...
Claus N. Skriver:
Dejligt at M 20 nu også er kommet igennem klargøringsproceduren. Jeg har for snart en del år siden bygget M 20's søstermaskine i 1:35. Siden artiklen blev skrevet har den fået dekoder og den var med på Spor 1-messen i 2012. Du kan se artiklen om Nystrup Grus nr. 8 her: http://www.mj-blog.dk/2008/03/lokomotivbygning-nystrup-grus-nr-8/

Mvh Claus